صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۰:۵۰
  • شنبه ۱۲ شهريور ۱۴۰۱
  • Saturday 03 September 2022
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۰۸ فروردين ۱۳۹۸ - 2019 March 28
کد خبر: ۷۳۶۸

برکسیت برای بار سوم در پارلمان انگلیس به رای گذاشته می‌شود

دولت انگلیس اعلام کرد روز جمعه سومین بار توافق دولت با اتحادیه اروپا را بر سر چگونگی خروج از این اتحادیه در پارلمان به رای می‌گذارد.

به گزارش راهبرد معاصر ،  دولت انگلیس در پی ناکامی مجلس در تصویب طرحی که بتواند برکسیت را از بن بست موجود برهاند و جایگزین توافق نخست‌وزیر شود جانی تازه گرفت و اعلام کرد روز جمعه سومین بار توافق دولت با اتحادیه اروپا را بر سر چگونگی خروج از این اتحادیه در پارلمان به رای می‌گذارد.

 

استیون بارکلی سومین وزیر برکسیت از زمان تاسیس این وزارتخانه شامگاه چهارشنبه و پس از ناکامی مجلس در تصویب هشت طرحی که برای جایگزین توافق دولت پیشنهاد شده بود گفت: نتیجه آرای امشب نشان داد توافق دولت بهترین گزینه ممکن برای کشور و اجرای برکسیت است.

پارلمان انگلیس که از دوشنبه با مصوبه‌ای مهار برکسیت را بدست گرفت در نخستین آزمون شکست خورد و نتوانست با ارائه طرح جایگزین توافق دولت، انگلیس را از بن بست برکسیت برهاند.

 

برخی طراحان این پیشنهاد‌ها نتایج حاصل شده را ناامید کننده توصیف کردند و در عین حال گفتند همچنان برای یافتن راهی برای جایگزینی توافق نخست‌وزیر تلاش می‌کنند مگر توافقش این بار در پارلمان رای بیاورد.

 

هنگامیکه این توافق سومین بار به رای گذاشته شود و به تصویب برسد احتمالا خانم می ۲۲ ماه مه از سمت خود کناره گیری خواهد کرد تا فرد دیگری سکان حزب حاکم محافظه کار و دولت و ادامه روند برکسیت را بدست گیرد.

 

این در حالی است که جان برکو رئیس مجلس انگلیس اعلام کرد مادامیکه در توافق دولت با اتحادیه اروپا تغییراتی صورت نگیرد قانوناً نمی‌توان آن را سه باره به رای گذاشت، اما ترزا می‌گفت: برای آن راهی خواهد یافت.

 

توافق خانم می‌با مقامات اتحادیه اروپا تا کنون دوبار در پارلمان انگلیس به رای گذاشته شد که هر دو بار رد شد و یک بار نیز با رای هم حزبی هایش رکورد مخالفت با لایحه یک نخست‌وزیر را در تاریخ این کشور شکست.

این در حالی است که بوریس جانسون (وزیر امور خارجه مستعفی خانم می)، جاکوب ریسموگ، ایان دانکن اسمیت از اعضای برجسته حزب حاکم محافظه کار که مخالف سرسخت نخست‌وزیر در روند برکسیت شناخته می‌شوند پس از نشست ویژه نمایندگان این حزب با ترزا می‌نخست‌وزیر انگلیس پشت در‌های بسته تغییر موضع داده و از او و توافقش اعلام حمایت کردند.

 

خبر‌های درز کرده از این نشست حکایت از آن دارد که خانم می‌به هم حزبی‌های خود قول داده است در صورت تصویب توافقش که او انجام مسئولیت تاریخی در برابر کشورش خوانده از سمت خود استعفا خواهد داد تا گفتگو‌های مربوط به دوران گذار را فرد دیگری انجام دهد.

 

چنانچه این توافق سومین بار نیز رد شود خروج بدون توافق یا برگزاری انتخابات زود هنگام شاید بتواند انگلیس را از بن بست موجود برهاند که به عقیده ناظران معلوم نیست راه خروجی که ایجاد می‌شود به کجا ختم خواهد شد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: