صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۸:۰۰
  • يکشنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۱
  • Sunday 11 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۰ - ۳۰ دی ۱۳۹۹ - 2021 January 19
کد خبر: ۷۴۵۶۳
«یادداشت اختصاصی» سعدالله زارعی، تحلیلگر مسائل غرب آسیا

حضور رژیم صهیونستی در سنتکام؛ دلایل و اهداف

گسترش روابط با اسرائیل از مهمترین اهداف یا دستاوردهای کشورهای اسلامی است در حالی که این مساله به هیچ وجه با واقعیت خواسته مردم مسلمان منطقه تطابق ندارد.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ دونالد ترامپ درآخرین روزهای حضور خود در کاخ سفید همچنان خوش خدمتی به رژیم صهیونیستی را یکی از مهمترین برنامه های خود می داند در حالی که با افتضاحاتی که ایجاد کرده برای همیشه باید صحنه سیاسی آمریکا را ترک کند اما این بار با اعمال دستوری رژیم صهیونیستی را هم در حوزه فعالیت سنتکام قرار داده است.

 

بر اساس آنچه توسط رسانه های آمریکایی منتشر شده ترامپ در آخرین روزهای حیات سیاسی خود به ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا یا همان سنتکام دستور گسترش با الحاق رژیم صهیونیستی را داده است.این اقدام دونالد ترامپ را اینگونه می توان معنا کرد که وی بر آن است تا فرماندهی مرکزی آمریکا بر سیاستهای نظامی رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی که به عادی سازی با اسرائیل پرداختند من‌بعد نظارت کند. امضای پیمان ابراهیم که با تلاش آمریکا در طی سال های گذشته منجر به عادی سازی برخی کشورها با رژیم صهیونیستی مثل امارات و بحرین شد تلاش می کند تا همکاری های بین کشورهای اسلامی و رژیم صهیونیستی را در حوزه ها و ابعاد بیشتری نشان دهد تا مسائل اینگونه درمعرض دید افکار عمومی جهان قرار بگیرد که گسترش روابط با اسرائیل از مهمترین اهداف یا دستاوردهای کشورهای اسلامی است در حالی که این مساله به هیچ وجه با واقعیت خواسته مردم مسلمان منطقه تطابق ندارد.

 

آنچه ترامپ به دنبال آن است تا فرماندهی نظامی آمریکا ناظر بر اسرائیل و کشورهای اسلامی هم پیمان رژیم صهیونیستی باشد در راستای تلاش های وی برای عادی سازی بیشتر بین رژیم صهیونیستی با کشورهای منطقه است. وی تلاش می کند تا رژیم صهیونیستی را که در چند دهه گذشته در منطقه خاورمیانه بخصوص غرب آسیا بسیار مهجور بود و در هیچ یک از مناسبات راه داده نمی شد و کشورهای اسلامی تمایلی به تعاملات منطقه ای و بین المللی با این رژیم نداشتند را جبران کند.

 

در حالی که در دهه های گذشته اسرائیل در حوزه های مختلف و جنبه های مختلف فعالیت های بین المللی خود را در خارج از منطقه شکل می داد مثلا در حوزه ورزش با وجود اینکه از نظر جغرافیایی رژیم صهیونیستی با اروپا هیچ نسبتی ندارد اما در چارچوب تیم های اروپای مجبور بود بازیکنان خود را روانه میدان های مختلف ورزشی کند چرا که به دلیل پس زدن و امتناع کشورهای اسلامی که با ورزشکاران اسرائیلی تمرین و مسابقه نمی دادند و همبازی نمی شدند مجبور به این کار بود.

 

 در همین چارچوب و بنا به دلایل بیان شده آمریکایی ها در دهه های گذشته مجبور بوددند که مسائل مرتبط با رژیم صهیونیستی را در چارچوب فرماندهی اروپا و ناتو تنظیم کنند اما بعد از تلاش های ترامپ برای عادی سازی کشورهای اسلامی که امارات و بحرین به این عادی سازی تن دادند آمریکا تلاش می کند تا با استفاده از همین عادی سازی اسرائیل را در مجموعه سنت کام و در آسیا تحت پوشش درآورد لذا این موضوع را از این منظر می توان مورد تحلیل و تجزیه قرار داد.

 

مساله مهمی که دراین باره لازم به ذکر است پاسخ به یک پرسش اساسی درباره این موضوع است که آیا با نظارت سنتکام به رژیم صهیونیستی وخارج شدن از چارچوب ناتو آیا چیزی به اسرائیل اضافه می کند ؟ در واقع پاسخ منفی است چرا که رژیم صهیونیستی چه در چارچوب ترتیبات امنیتی اروپا یا امریکا باشد قطعا چیزی به اسرائیل اضافه نمی شود اما آنچه ترامپ در آخرین روزهای کاری خود تلاش می کند از خود به یادگار بگذارد با این کار افزودن توطئه  ای به توطئه های دیگری است که در منطقه علیه مقاومت دنبال کرده است که با رفتن خود این توطئه مقاومت را با تنگنا مواجه کند که قطعا این خواسته ترامپ و این توطئه نیز نقش بر آب می شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: