صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۵:۵۵ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - 2021 January 23
کد خبر: ۷۵۰۲۷
حسین اکبر، سفیر پیشین ایران در لیبی در گفتگو با راهبرد معاصر بررسی می کند:

سیاست خارجی بایدن در قبال عربستان چه خواهد بود؟

سعودی ها چندان در حوزه نظامی با آمریکا کار نمی کنند چون توانی ندارد. در حقیقت عربستان خود تحت حمایت نظامی آمریکا است. سنتکام کار چندانی به ائتلاف های منطقه ای و محلی ندارد و بیشتر قدرت نظامی امریکا در منطقه است که امریکایی ها به عنوان ابزار تهدید از ان استفاده می کنند.

 

حسین اکبری تحلیلگر مسائل بین الملل در گفت و گو با راهبرد معاصر درباره آخرین هدیه ترامپ به نتانیاهو، عضویت در سنتکام گفت: سنتکام فرماندهی نظامی آمریکا در منطقه جغرافیایی ما و منطقه اقیانوس هند و آرام است که ماموریت های نظامی آمریکایی ها در این منطقه انجام می گیرد. آمریکایی ها سعی کرده اند در پایان دوره ترامپ چنگ و دندانی نشان بدهند که بعضا گفته می شود این تحرکات به تحریک رژیم صهیونیستی انجام می شود چون اسرائیل می داند بایدن انطور که ترامپ در اختیار آنها بوده نیست و از این رو رفتارهایی را نشان می دهند که نشانگر تهدید باشد و بعضا بحث هایی تبلیغاتی هم مطرح می شود.

 

وی تصریح کرد: اما در حقیقت رقابتی توسط رژیم صهیونیستی در جریان است تا زمینه کار در آینده را برای بایدن خراب کند و در فرصت باقیمانده امتیازاتی از ترامپ بگیرد. از طرفی آب از سر ترامپ گذشته است او احتمالا با افتضاحاتی که درست کرده در دوره بعدی نمی تواند کاندید شود از طرفی می خواهد خدمات خود برای صهیونیست ها را تکمیل کند اگرچه او دیگر توان گذشته را ندارد چون بعد از ترور سردار سلیمانی کنگره اختیارات او را محدود کرد.

 

اکبری درباره تحرکات اخیر ترامپ اظهار کرد: ترامپ از تحرکات هفته های گذشته دو هدف را دنبال می کرد؛ ابتدا اجرای دستورات رژیم صهیونیستی و دوم ایجاد بحرانی تا مانع از مراسم تحلیف بایدن شود و اعلام کند کشور در حالت اضطراری است و تا مشخص شدن وضعیت ادامه بدهد. البته تمام این موارد مانوری بیش نیست. ترامپ عاقل سیاست مدار و طراح و استراتژیست نیست او از نقطه ناپیدایی امده بود و قبل از ریاست جمهوری حتی یک سخنرانی در طول عمر خود نداشت و هیچ سمت و پست سیاسی نداشته و با هیچ اندیشکده ای کار نکرده بود و در فضای معاملات تجاری رشد کرده بود و در حقیقت ابزار خوبی بود و از او استفاده می کردند.

 

سفیر پیشین  جمهوری اسلامی در لیبی در پاسخ به این پرسش که آیا ترامپ از این تصمیم و اقدام هدف محدود کردن ایران در منطقه را دنبال می کرد، گفت: ایران راه خود را می رود و مقاومت منطقه مسیر خود را دنبال می کند اما هم پیمانان آمریکا در منطقه دچار نگرانی شده اند. ترامپ دست خالی آمده و دست خالی می رود و حتی امتیازاتی را که در داخل آمریکا به دست اورده بود بعد از کرونا از دست داده است. ترامپ می خواست دموکرات ها را هم بعد از خود وارد بحران کند و تمام رفتارهای اخیر او در همین راستا بود و می خواست امتیازی را به نام خود کسب کند و دیگران را دچار مشکل کند. امروز در آمریکا فضایی ایجاد شده و قطعا بعد از مراسم تحلیف و کنار رفتن ترامپ از قدرت دعواهای حقوقی بر علیه او ایجاد می شود و این شرایط فرصت حضور مجدد در صحنه قدرت را از ترامپ می گیرد و او نمی تواند در آینده کاندید ریاست جمهوری شود.

 

او با اشاره به پیوستن اسرائیل به سنتکام و در پاسخ به این سوال که ایا این موضوع وضعیت ایران را در منطقه سخت تر نمی کند؟ پاسخ داد: در مورد کشورهای منطقه از جمله عربستان باید گفت سعودی ها چندان در حوزه نظامی با آمریکا کار نمی کنند چون توانی ندارد. در حقیقت عربستان خود تحت حمایت نظامی آمریکا است و توان ذاتی ندارد همچنین ارتش عربستان هم عاریه است و بیشتر از پاکستان و جاهای دیگر می آیند و توان نظامی و سابقه جنگی ندارد. در جنگ یمن هم بیشتر از تکنولوژی پیشرفته و قدرت هوایی و ابزارهای غربی استفاده می کند سعودی ها تا به حال در هیچ عملیات زمینی پیروز نشده اند چون روحیه و ساختار و اقتدار نظامی به معنای آنچه که در ارتش های کلاسیک دنیا وجود دارد در عربستان دیده نمی شود. سعودی ها در این حوزه به آمریکایی ها وابسته هستند و در حقیقت آمریکایی ها هستند که به نوعی امنیت را برای سعودی ها بوجود می آورند. سنتکام کار چندانی به ائتلاف های منطقه ای و محلی ندارد و بیشتر قدرت نظامی امریکا در منطقه است که امریکایی ها به عنوان ابزار تهدید از ان استفاده می کنند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: