صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۸:۵۴ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - 2021 March 02
کد خبر: ۷۹۳۳۰
غلامرضا ظریفیان، فعال سیاسی اصلاح طلب در گفتگو با راهبرد معاصر مطرح کرد:

علی مطهری مگر جزء احزاب است که اعلائم کاندیداتوری کرده است؟

غلامرضا ظریفیان در خصوص حضور مستقل افراد در انتخابات 1400 براین باور است: یکی از آسی بها و اشکالات انتخابات در ایران این است که انتخابات در ایران با مسئله احزاب پیوند نخورده است. یعنی انتخابات ایران چه مجلس و چه ریاست جمهوری، پیوند عمیق با مسئله احزاب ندارد طبیعی است در چنین شرایطی افراد مختلف یعنی افراد غیر حزبی هم فعال می شوند و به عرصه انتخابات می آیند

 

غلامرضا ظریفیان فعال سیاسی اصلاح طلب، در گفت و گو با راهبرد معاصر، درباره وحدت اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری 1400 گفت: اجماع اصلی اصلاح طلبان که شامل 30 و اندی حزب است و البته تعداد قابل توجهی از شخصیت های اصلاح طلب در یک تشکیلات اجماع ساز توانستند در کنار هم قرار گیرند و طبیعتاً با توجه به تجربه ای که از شوراهای سیاست گذاری داشتند و نوع هماهنگی هایی که در شورای احزاب اصلاح طلب و تجارب زمینه این مجموعه اجماع ساز شد فکر می کنم به نسبت گذشته اصلاح طلبان در ارتباط با فضای اجماع سازی در شرایط خوبی به سر می برند و چند گام به جلو حرکت کردند و از این تجارب استفاده می کنند. امیدواریم این تشکیلاتی که شکل گرفته و تا الان هم روند خوبی را در عرصه تدوین آئین نامه و هیئت رئیسه طی کرده است وحدت اصلاح طلبان در ارتباط با انتخابات اینده در وضعیتی بهتر از مراحل گذشته قرار دارد و امیدواریم جمع بندی های نهایی توسط این مجموعه اجماع ساز صورت گیرد و نهایتاً بتواند نقش موثری را در بخش انتخابات ایفا کند.

 

وی درباره شاخص های کاندیداتوری اصلاح طلبان تصریح کرد: چند شاخص را برای کاندیداتوری خود قرار دادند و مهم ترین این است که آن فرد باید هویت روشن اصلاح طلبی داشته باشد. ولی به نظر می رسد این بار اصلاح طلبان با کاندیدای خود وارد عرصه انتخابات می شوند البته باید دید در ارتباط با تائید کاندیداها چه مسائلی ایجاد می شود. ولی جمع بندی مجموعه اجماع ساز این است که کاملاً با نمایندگی اصلاح طلبانه وارد عرصه انتخابات شوند.

 

ظریفیان با اشاره به اعلادم کاندیداتوری علی مطهری برای انتخاباتی ریاست جمهوری 1400 افزود: یکی از آسیب ها و اشکالات انتخابات در ایران این است که انتخابات در ایران با مسئله احزاب پیوند نخورده است. یعنی انتخابات ایران چه مجلس و چه ریاست جمهوری، پیوند عمیق با مسئله احزاب ندارد طبیعی است در چنین شرایطی افراد مختلف یعنی افراد غیر حزبی هم فعال می شوند و به عرصه انتخابات می آیند. در انتخابات گذشته هم این مسئله را داشتیم. کاندیداهای اصلی از سوی احزاب حمایت شدند ولی نمایندگی حزب مشخصی را نداشتند. غیر از آقای مطهری افراد دیگری نیز بعضاً اعلام کردند و به نظر می رسد افراد دیگری که حزبی را نمایندگی نمی کنند اعلام آمادگی برای حضور در صحنه داشته باشند.

 

او با شاره به شانس پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات خرداد سال اینده چیست اذعان کرد: اگر فضای کنونی جامعه را در نظر بگیریم یک فضای زنده و فعال انتخاباتی نیست هر چند هنوز برای رسیدن به این فضا زود است. ولی به نظر می رسد این گونه باشد که فضای فعال انتخاباتی را در شرایط کنونی نداریم. اگر فضا به این شکل پیش برود طبیعتاً اصلاح طلبان هر زمان حضور مردم بیشتر می شود و درصد مشارکت بالا می رود و شانس بیشتری برای پیروزی دارند. هر چه حضور مردم کمتر می شود پیروزی اصلاح طلبان کمتر می شود. باید دید در ماه های آینده فضای مناسبی را برای حضور مردم شاهد هستیم یا خیر. اگر این فضا ایجاد شود و مردم حضور جدی داشته باشند شانس اصلاح طلبان بیشتر است.

 

 

نظر شما