صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۰۱ فروردين ۱۴۰۰ - 2021 March 21
کد خبر: ۸۱۴۸۲

کاهش شدید سود آرامکوی سعودی در سال ۲۰۲۰

شرکت نفت آرامکوی عربستان سعودی اعلام کرد سود این شرکت در سال ۲۰۲۰ به ۴۹ میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است.

به گزارش راهبرد معاصر؛ شرکت نفت آرامکوی عربستان سعودی روز یکشنبه از کاهش شدید سود این شرکت در سال ۲۰۲۰ به ۴۹ میلیارد دلار خبر داد؛ کاهشی شدید و قابل توجه که به دنبال آشفتگی بازار انرژی در نتیجه شیوع ویروس کرونا رقم خورده است.

شرکت آرامکوی عربستان آمار و ارقام مالی این شرکت را یک سال پس از آن منتشر کرد که با شیوع کرونا و کاهش مسافرت‌ها در سراسر جهان به منظور ریشه‌کن ساختن این ویروس، بهای نفت به میزان بی‌سابقه‌ای کاهش یافت.

 

با وجود این، به دنبال کاهش محدودیت‌های کرونا، افزایش فعالیت‌های تجاری و واکسینه شدن تعداد بیشتری از افراد در برابر کرونا، بهای نفت در هفته‌های گذشته رو به افزایش گذاشته است. اما تحلیلگران هشدار داده‌اند تا زمان اوج تقاضا برای نفت ممکن است فاصله زیادی وجود داشته باشد.

 

به رغم تلاش‌های محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی برای کاهش وابستگی این کشور به نفت، این کشور همچنان به شدت وابسته به صادرات نفت برای تامین هزینه‌های دولت است.

 

سود شرکت آرامکوی عربستان سعودی از ۸۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۹ و ۱۱۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۸ به ۴۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ کاهش پیدا کرد. با وجود این، آرامکو همچنان یکی از بزرگترین شرکت‌های صاحب ارزش در جهان است.


این شرکت روزانه معادل ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت خام در طول سال تولید کرده است.

هزینه سرمایه‌گذاری در آرامکو از ۳۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۹ به ۲۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ کاهش پیدا کرد.

آرامکو پیش‌بینی کرده است امسال ۳۵ میلیارد دلار هزینه کند که بسیار پایین‌تر از براورد‌های قبلی ۴۰ تا ۴۵ میلیارد دلاری است./باشگاه خبرنگاران 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: