صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۵:۱۰ - ۱۲ فروردين ۱۴۰۰ - 2021 April 01
کد خبر: ۸۲۱۷۹
یادداشت «اختصاصی» کامران ندری، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق؛

آیا روند صعودی تورم در سال ۱۴۰۰ ادامه دارد؟

سال ١۴٠٠ آغاز شده است درحالی که امید به کاهش نرخ تورم در بین مردم وجود دارد، اما نگرانی نسبت به افزایش نرخ تورم با توجه به کسری ٣٢٠ هزار میلیارد تومانی بودجه به یک دغدغه بزرگ تبدیل شده است.

 

به گزارش راهبرد معاصر، اقتصاد و معیشت مردم ایران، سخت‌ترین سال را به لحاظ افزایش نرخ تورم و فشارهای مضاعف معیشتی در سال گذشته تجربه کرد. مشکلی به نام تورم و افزایش نرخ تورم که تا زیر ساخت‌ها لازم برای رفع و اصلاح آن در کشور ایجاد نشود، قطعا به این زودی ها از اقتصاد و از سفره مردم‌ ایران خارج نمی‌شود و همچنان آثار خود را به جا می گذارد.


سال ١۴٠٠ آغاز شده است درحالی که امید به کاهش نرخ تورم در بین مردم وجود دارد یا مردم از دولت و حکومت چنین مطالبه‌ای دارند اما نگرانی نسبت به افزایش نرخ تورم با توجه به کسری ٣٢٠ هزار میلیارد تومانی بودجه به یک دغدغه بزرگ تبدیل شده است.


براساس کسری بودجه سال جاری و آنچه تاکنون در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی دولت مشاهده‌ ‌‌شده که تامین بودجه از سمت اخذ مالیات از ثروتمندان و درآمدهای مختلف صورت نمی‌گیرد و بیشترین فشار بر مردم است، لذا می‌توان پیش‌بینی کرد در سال جاری هم به احتمال زیاد با کسری بودجه و به تبع آن با تورم قابل ملاحظه‌ای رو به رو خواهیم بود.


در صورتی تورم بالا بر اقتصاد ایران حادث نمی‌شود که دولت تصمیم بگیرد بخشی از هزینه‌هایی که در بودجه پیش بینی شده است را انجام ندهد یا به عبارتی صرفه‌جویی قابل توجهی داشته باشد، اما اگر دولت تمایل چندانی به صرفه جویی نداشته باشد و مایل به تداوم ریخت و پاش‌ها و انجام هزینه کردهای قبلی باشد، با وجود اینکه فروش نفت در کمترین میزان خود وجود و یا حتی فروش به صفر برسد و درآمدهای ارزی کشور با کاهش جدی مواجه شود زمان دولت به صورت مستقیم یا غیر مستقیم مشخصا به سراغ منابع پولی می‌رود، به این معنا که دولت از طریق چاپ پول، کسری بودجه خود را تامین می‌کند، موضوعی که در نهایت منجر به تورم می شود.


اگر در سال ١۴٠٠ هم درآمدهای نفتی نداشته باشیم و درآمدهای مالیاتی از هر گونه سوداگری و کسب درآمدی با توجه به معیارهای این موضوع احیا نشود و تحریم‌ها برداشته نشود، کسری بودجه همچنان پا برجا خواهد ماند، لذا می‌توان پیش‌بینی کرد که آنچه به عنوان تورم بالا در سال 99 رخ داد و منجر به کوچک شدن سفره مردم شد یک بار دیگر در سال ١۴٠٠ نیز  تکرار می‌شود.


نگرانی از افزایش نرخ تورم و رسیدن به ابر تورم، چالشی است که با آن مواجه هستیم، لذا سیاست گذاری‌های دولت برای عبور یا نرسیدن به ابر تورم باید به بهترین شکل ممکن اتخاذ شود. قطعا هنگامی که تورم به تدریج و گام به گام افزایش می‌یابد، هزینه‌های دولت نیز همسو با این مساله افزایش پیدا می‌کند، لذا دولت در سال جاری و سال آینده برای راضی نگاه داشتن کارمندان خود و ادامه بریز و بپاش های هميشگی، همچنان مجبور به هزینه‌زایی است، بنابراين به مرور زمان کسری بودجه دولت شدیدتر می‌شود و در اثر تورم بالا، کسری بودجه نیز شدید می‌گردد. بدیهی است در صورتی که دولت منبع درآمدی نداشته باشد، تورم‌های پیاپی کسری دولت را تشدید می‌کند و دولت هم برای تامین کسری بودجه چاره ای جز خلق پول ندارد، افزایش تورم به همین شکل می‌تواند منتهی به تورم‌های بسیار بالا شود اما این اتفاق به مرور زمان رخ می‌دهد، لذا به نظر نمی‌رسد در سال ١۴٠٠ گرفتار ابر تورم شویم، اما احتمال بروز ابرتورم در شرایط فعلی و نوع مدیریت دولت در مقایسه با سال‌های قبل بسیار بیشتر و بالاتر است.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: