صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۷:۵۸
  • پنجشنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
  • Thursday 15 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۲ - ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - 2021 April 06
کد خبر: ۸۲۸۷۶
مرتضی مکی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با راهبرد معاصر پاسخ می دهد:

سرنوشت نشست 1+4 در وین چه خواهد شد؟

مرتضی مکی، کارشناس روابط بین‌الملل در خصوص مذاکره مستقیم ایران و آمریکا گفت: دنیا پیام جمهوری اسلامی ایران را درباره برجام و سیاست های آمریکا به صراحت شنیده است که ایران به هیچ وجه پیش از لغو کلیه تحریم ها حاضر به برگزاری هیچ مذاکره مستقیمی با آمریکا نیست.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ امروز سه شنبه 17 فروردین ماه قرار است اعضای گروه 1+4 با حضور ایران و نماینده اتحادیه اروپا درباره بازگشت آمریکا و ایران به برجام و انجام تعهدات طرفین به بحث و گفت و گو بنشینند. پیش از برگزاری نشست امروز در وین نیز جمعه هفته گذشته ایران با حضور 1+4 نشست مجازی تشکیل داد اما قرار نهایی وتکمیلی حول محور موضوع برجام به نشستی برای امروز در وین موکول شد. اما آنچه مد نظر جمهوری اسلامی ایران است و هر گونه نشستی اعم از مجازی یا حضوری تغییری در آن ایجاد نمی کند لغو کلیه تحریم ها و راستی آزمایی برای صداقت سنجی آمریکایی است که به وضوح عدم اعتماد پذیری به خود را بارها و بارها در سطح بین الملل به نمایش گذاشته است. مرتضی مکی کارشناس روابط بین الملل و سیاست خارجی تحلیل خود را از نشست امروز وین توضیح داده است.

 

مرتضی مکی کارشناس سیاست خارجی و روابط بین الملل در گفت و گو با راهبرد معاصر به آنچه موجب برگزاری نشست امروز در وین بر سر مساله برجام شد اشاره کرد و دراین باره گفت: قطعا نشست وین اولین نشست جدی است که میان ایران وگروه 1+4 برای احیای برجام پس از به قدرت رسیدن آقای جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار شده است. با توجه به اینکه در سه ماه گذشته شاهد دیپلماسی رسانه ای بسیار سر سختانه ای میان ایران و مجموعه کشورهای غربی در خصوص احیای برجام بودیم می توان گفت این نشست حضوری اولین نشستی است که می تواند به تدریج آنچه قرار است بر سر برجام بیاید را مشخص کند.

 

وی دراین باره  خاطر نشان کرد: پیش از برگزاری نشست امروز در وین شاهد برگزاری گفت و گوهای مجازی بین طرفین دراحیای برجام بودیم که به نظر می رسد طرفین اعم از ایران و طرف های غربی یعنی اروپایی تلاش می کردند برای زنده نگاه داشتن برجام حتی گفت وگوی مستقیم و غیر مستقیم را بپذیرند اما ایران به گفتگوی مستقیم با آمریکا تن نداد.

 

مکی کارشناس روابط بین الملل نشست وین را آغاز خوبی بر بازگشت آمریکا به برجام خواند و گفت: به هر حال اینکه اعضای برجام امروز دروین حول محور چگونگی بازگشت به برجام بحث می کنند یک گام مثبت نسبت گذشته و آنچه آقای ترامپ بر سر برجام آورد است، لذا با برداشتن این گام از سوی طرفین می توان به احیای برجام نسبت به گذشته امیدوار بود.

 

کارشناس سیاست خارجی درباره موضع گیری قاطعانه جمهوری اسلامی ایران نیز توضیح داد: به هر حال دنیا پیام جمهوری اسلامی ایران را درباره برجام و سیاست های آمریکا به صراحت شنیده است که ایران به هیچ وجه پیش از لغو کلیه تحریمها حاضر به برگزاری هیچ مذاکره مستقیمی با آمریکا نیست. با توجه به اینکه نماینده آمریکا درگفت و گوهای امروز وین حضور مستقیم نخواهد داشت اما در محل مذاکرات حضور دارد ، لذا به نظر می رسد آمریکایی ها به احیای برجام نسبت به قبل خوش بینانه تر می نگرند لذا جامعه جهانی انتظار دارد که طرفین در نشست امروز بتواند به اصول مشترکی برای زنده نگاه داشتن و بازگشتن آمریکا به برجام برسند.

 

مرتضی مکی کارشناس روابط بین الملل و سیاست خارجی در پایان خاطر نشان کرد: به هر حال در کوتاه مدت نمی توانیم انتظار فعالیت در خور توجه و تاملی از سوی آمریکا مثل لغو کلیه تحریم ها باشیم چرا که  آمریکایی ها به این زودی ها در مواضع خود و در بحث برجام عکس العمل مورد نظر ما را نشان نمی دهند اما نشست وین در مجموع گام مثبتی برای احیای برجام محسوب می شود، چرا که این گام به جلو خوش بینی ها را به احیای برجام بیشتر کرده است.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: