صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۱:۰۷ - ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - 2021 April 07
کد خبر: ۸۲۹۸۱
علی صوفی، عضو جبهه اصلاحات ایران در گفتگو با راهبرد معاصر مطرح کرد:

جبهه اصلاحات نامزد نهایی خود را انتخاب نکرده است

علی صوفی، عضو جبهه اصلاحات ایران در خصوص انتخاب نامزد نهایی به وسیله نهاد اجماع ساز گفت:در حال حاضر شخصیتی که بتواند کاملاً تعیین کننده باشد و نسبت به بقیه کاندیداها تمام ویژگی های لازم را برای کاندیداتوری ریاست جمهوری داشته باشد در نظر نگرفته ایم.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ علی الظاهر وضعیت انتخابات ریاست جمهوری این دوره برای اصلاح طلبان زیاد خوشایند نیست و نمی دانند پیروز میدان می شوند یا خیر. برخی براین باور هستند که اصلاح طلبان همچنان گزینه نهایی برای کاندیداتوری ندارند. در همین خصوص علی صوفی عضو نهاد اجماع ساز اصلاح طلب در گفت و گو با راهبرد معاصر، درباره آرایش سیاسی اصلاح طلبان در انتخابات پیش رو گفت: اتحاد و انسجام اصلاح طلبان از سال 92 شکل گرفت، با اجماع روی کاندیدای واحد متمرکز شد و بعد در انتخابات 94 با انسجام اصلاح طلبان و اجماع ادامه پیدا کرد و الان هم بجای شورای عالی سیاست گذاری، نهاد «جبهه اصلاحات ایران» است که همان انسجام بخشی و اجماع سازی را دنبال می کند. بنابراین از این نظر اصلاح طلبان مشکل خاصی ندارند. از لحاظ کاندیداتوری قضیه متفاوت است چون تمام متغیرهای قابل کنترل اصلاح طلبان نیست و از حیطه اصلاح طلبان خارج می شود. در جایی که شورای نگهبان صلاحیت ها را بررسی می کند اصلاح طلبان در این حوزه دستی ندارند و باید منتظر باشند و ببینند چه اتفاقی می افتد. گزینه اصلی که مثل سال 75 روی آقای خاتمی متمرکز شد، نداشتیم و تا الان هم نداریم.

 

او با اشاره به انسجام اصلاح طلبان بر روی گزینه ظریف برای کاندیداتوری ریاست جمهوری ادامه داد: هیچگاه اصلاح طلبان تصمیمی نگرفتند که روی آقای ظریف یا روی کس دیگری تمرکز داشته باشند. در مصادیق تاکنون اصلاح طلبان ورود پیدا نکردند و تبعاً راهبردها و خط مشی هایی خواهد بود که اصلاح طلبان الان در دست بررسی دارند و بعد از این که مشخص شد سازوکار تعیین می شود و اصلاح طلبان در رابطه با کاندیداها قبل از ثبت نام و بعد از ثبت نام و بعد از تائید صلاحیت ها و همچنین بعد از نظرسنجی ها تصمیم انتخاب کاندید واحد را بیان می کنند البته اگر کاندیدایی برای آنها باقی مانده باشد.

 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا اصلاح طلبان در حال حاضر هیچ کاندید نهایی را در نظر نگرفتند گفت: بله در حال حاضر شخصیتی که بتواند کاملاً تعیین کننده باشد و نسبت به بقیه کاندیداها تمام ویژگی های لازم را برای کاندیداتوری ریاست جمهوری داشته باشد در نظر نگرفته اند.

 

وی در ادامه این سوال پاسخ داد: خیلی از متغیرها در اختیار اصلاح طلبان نیست و اصلاح طلبان باید منتظر باشند. اصلاح طلبان با اصولگرایان این فرق را دارند. خیال اصولگرایان از خیلی جهات راحت است و تمام متغیرها منهای متغیر مردم در اختیار آنهاست. بنابراین می توانند از سال ها قبل همه چیز را پیش بینی کنند و دنبال آن بروند اما درباره اصلاح طلبان این چنین نیست و تا لحظه آخر باید منتظر باشند و ببینند که نهادهای نظارتی و اجرایی چه رویکردی نسبت به انتخابات دارند و اساساً امکان معرفی کاندیدا برای آنها وجود دارد یا خیر. کما این که در سال 98 اساساً امکان معرفی کاندیدا نداشتند. بنابراین الان هم این احتمال وجود دارد که اصلاح طلبان شاید نتوانند کاندیدایی را معرفی کنند.

 

صوفی افزود: می توان گفت عملکرد دولت فضای بی اعتمادی و جو سردی را در رابطه با رویکرد مردم به انتخابات بوجود آورده است و در مجموع مردم آن چه را که در سال 98 از خود نشان دادند، سردترین انتخابات بعد از انقلاب اسلامی را به نمایش گذاشتند، مردم همچنان در همان وضعیت به سر می برند و امیدی به صندوق های رای و انتخابات ندارند. بنابراین، این ربطی به شورای شهر ندارد که مثلاً بگوییم عملکرد شورای شهر ضعیف بوده است که اگر این چنین بود باید موج انتخاباتی وجود داشته باشد. ولی اگر مردم به کاندیداهای اصلاح طلبان رای ندهند اصلاً موج انتخاباتی در کشور وجود ندارد.

 

او درباره دلسردی مردم به انتخابات پیش رو گفت: مردم آسیب دیدند یعنی مردم از نظر اقتصادی، معیشتی به شدت آسیب دیدند و شاخص های مثل شاخص فلاکت الان نسبت به سال 96 به شدت افزایش یافته است. اگر در سال 96، مجموعه نرخ بیکاری و تورم 17 درصد بوده الان به حدود 67 درصد رسیده است. این را در مجموع اگر از تحریم ها بدانیم به کل حاکمیت برمی گردد. دولت در دوره دوم عملکرد بسیار بدی داشته و بی اعتنا به تمام مسائل بود.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: