صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۹:۳۷
  • پنجشنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
  • Thursday 15 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۲ - ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - 2021 April 26
کد خبر: ۸۵۳۱۷
عماد آبشناس، تحلیلگر مسائل منطقه در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» پاسخ می دهد:

آیا اعتراضات اخیر فلسطینیان انتفاضه‌ای دیگر را رقم خواهد زد؟

عماد آبشناس، تحلیلگر مسائل منطقه در خصوص اتفاقات اخیر در فلسطین اشغالی گفت: شهرک نشینان یهودی تلاش می‌کنند تا اجازه ندهند مسلمانان در ماه مبارک رمضان نماز خود را در مسجد الاقصی بخوانند و همین اقدام آنان باعث شده تا جوانان مسلمان فلسطینی به این اقدامات واکنش نشان دهند. بعید نیست این تعدی صهیونیست‌ها به حریم مسجد الاقصی منجر به این شود که هم در میان فلسطینی‌ها و در میان دیگر کشورهای اسلامی دوباره این ماجرا در اذهان تداعی ورود شارون به مسجد الاقصی شود.

عماد آبشناس تحلیلگر مسائل منطقه‌، در گفت‌وگو با راهبرد معاصر، در خصوص درگیری‌های اخیر میان جوانان فلسطینی و صهیونیست‌ها در قدس‌شریف گفت: این بحث قدیمی است که همیشه در فلسطین وجود داشته است بر این مبنا که برخی از یهودی‌ها خواهان این هستند که مسجد الاقصی را تخریب کنند و باور دارند معبد سلیمان زیر مسجد قرار دارد. حفاری‌هایی را زیر مسجد بصورت مورب شروع کردند و به صورت مداوم مزاحم مسلمانان می‌شوند و اجازه نمی‌دهند عبادات و فرایض خود را در مسجد انجام دهند. برای این که به‌ هر ترفندی شده مسلمانان را از مسجد الاقصی دور کنند تا روزی برسد در مسجد نمازگزاری نباشد و بتوانند آن را تخریب کنند و اگر به یاد داشته باشید اولین انتفاضه فلسطینی‌ها نیز زمانی اتفاق افتاد که شارون آنجا را بست و انتفاضه الاقصی شروع شد و بعدها هم دیدیم شارون چطور به درک واصل شد. اکنون نیز یکسری از شهرک نشینان یهودی تلاش می‌کنند تا مزاحم مسلمانان شوند و اجازه ندهند مسلمانان در ماه مبارک رمضان نماز خود را در مسجد الاقصی بخوانند و همین اقدام آنان باعث شده تا جوانان مسلمان فلسطینی به این اقدامات واکنش نشان دهند.

 

وی در پاسخ به این سوال، آیا این درگیری‌ها به برگزاری انتخابات فلسطین مربوط است، تصریح کرد: درباره انتخابات فلسطینی‌ها باید بگویم به هر حال‌ برکسی پوشیده نیست که آن تفکر عمومی که الان در میان مسلمانان فلسطینی حاکم است مبنی بر این است که به جناح‌هایی که با اسرائیل مقابله می‌کند رای می‌دهند. طبیعتاً در کرانه باختری هم برخی جناح‌ها برای این که بتوانند رای کسب کنند ممکن است خودنمایی کنند ولی اصولاً کل فلسطینی‌ها و حتی مسیحی‌های فلسطین، طرفدار جناح‌هایی هستند که در مقابل زورگویی‌های صهیونیستی‌ها ایستادگی می‌کنند.

 

او تصریح کرد: در داخل رژیم صهیونیستی مشکلات زیادی وجود دارد. آنها تاکنون بعد از 5 دوره انتخابات هنوز نتوانستند دولت ثابتی را داشته باشند و مدام مجبور هستند انتخابات را تغییر دهند. نتانیاهو نیز اکنون شرایط خوبی ندارد، بخاطر این بدنبال افزایش تنش است. برای این که احزاب راست‌گرا را به سمت خود بکشاند و در تشکیل کابینه با آن همدست شوند لذا به همین خاطر است که دست به هر اقدامی می‌زند.

 

آبشناس با اشاره به درگیری‌ها که در قدس صورت گرفته و در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا این درگیری‌ها به درگیری‌های فراگیر مردمی هم تبدیل می‌‎شود یاخیر؟ پاسخ داد: تجربه ثابت کرده که چنین اتفاقی دائماً پیش می‌آید یعنی همان بحث ورود شارون به مسجد الاقصی در نهایت منجر به این شد که انتفاضه مردمی فلسطین شکل گیرد. امروز هم بعید نیست این تعدی صهیونیست‌ها به حریم مسجد الاقصی منجر به این شود که هم در میان فلسطینی‌ها و در میان دیگر کشورهای اسلامی دوباره این ماجرا در اذهان تداعی ورود شارون به مسجد الاقصی شود و حتی آنهایی که امروزه بدنبال عادی‌سازی روابط با اسرائیل هستند در شرایطی قرار بگیرند که مجبور شوند موضع خود را روشن کنند و آن را تغییر دهند.

 

او با بیان داستان معامله قرن اذعان کرد: اصلاً معامله قرن وجود ندارد و تمام شده است. یعنی چنین چیزی دیگر وجود ندارد. تنها چیزی که از آن باقی مانده عادی‌سازی رابطه اسرائیل با 3-2 کشور عربی کوچک است که آن عادی‌سازی هم به مرور زمان کمرنگ خواهد شد. چراکه حتی همین کشورهایی که با اسرائیل عادی‌سازی روابط داشتند، از قبل مزدوران اسرائیل بودند، آنها هم خجالت می‌کشند در مقابل ملت‌های خود و ملت‌‎های دیگر بخواهند درباره اسرائیل اظهارنظر و یا حمایت کنند. در نتیجه چیزی به نام معامله قرن وجود ندارد.  

 

آبشناس در آخر با اشاره به نتایج درگیری‌های صورت گرفته بین رژیم صهیونیستی و فلسطین به کجا ختم می‌شود، پاسخ داد: درگیری‌های اخیر امر جدیدی نیست و درگیری همیشه وجود داشته اما این نوع درگیری جدید و متفاوت از دیگر دیگری‌ها بوده، که می‌تواند احساسات فلسطینی‌ها را جریحه‌دار کند و آنها را تحریک نماید که نسبت به این همه ظلم و ستمی که به آنها می‌شود واکنش نشان دهند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: