صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۰:۲۴
  • چهارشنبه ۰۵ مرداد ۱۴۰۱
  • Wednesday 27 July 2022
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۴ - ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - 2018 November 21
کد خبر: ۸۶۹

انتقاد 7 مقام آمریکایی از بیانیه ترامپ درباره قتل خاشقچی

بیانیه شب گذشته ترامپ درباره قتل جمال خاشقجی، با انتقاد برخی مقامات آمریکایی رورو شد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ بیانیه شب گذشته ترامپ درباره قتلجمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، که در آن به وضوح بار دیگر بر حفظ روابط آمریکا با عربستان تاکید کرده و از ریاض به عنوان متحدی بزرگ در مبارزه با ایران نام برده بود، با واکنش چهره های سیاسی آمریکا همراه شد. فصل مشترک تمام اظهانظرها درباره بیانیه رئیس جمهور آمریکا، انتقاد از وی به دلیل تبرئه کردن محمد بن سلمان بود. در ادامه به ذکر برخی از این واکنش ها می پردازیم:


دایان فاینشتاین، عضو دموکرات سنای آمریکا هم در واکنش به این بیانیه گفت از شنیدن اینکه ترامپ قصد ندارد عربستان را به خاطر قتل خاشقجی تنبیه کند، شوکه شده است. او گفت از این پس به هیچ طرحی برای فروش سلاح به عربستان رای نخواهد داد.


برنی سندرز،سناتور ایالت ورمونت آمریکا در صفحه توئیتر خود گفت دونالد ترامپ با انتشار یک بیانیه غیرمنسجم و فریبکارانه تلاش کرد از نظام استبدادی سعودی دفاع کند. او ادامه داد: ترامپ بر خلاف این واقعیت که ائتلاف سعودی سبب اصلی ویرانی و کشتار در یمن است، ایران را مسئول جنگ فاجعه بار در یمن معرفی کرد.


جان برنان، مدیر سابق سازمان سیا با تاکید بر ضرورت محاکمه عاملان قتل روزنامه‌نگار منتقد آل‌سعود گفت نباید در پرونده قتل وی از محاکمه و بازخواست عربستان به ویژه ولیعهد سعودی غافل ماند و کنگره باید درباره آن اقدام کند.


آدام شیف، عضو مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به این بیانیه گفت دولت ترامپ باید بلافاصله به حمایت از عربستان در جنگ یمن خاتمه داده و معاملات تسلیحاتی را با آن معلق کند.


رند پال، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی تاکید کرد حداقل کاری که در حال حاضر می‌توان انجام داد این است که تسلیحات پیشرفته آمریکایی را در اختیار عربستان قرار نداد که از آن در جنگ یمن استفاده کند.


باب کورکر، دیگر سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی نیز با انتقاد از بیانیه دونالد ترامپ در حمایت از عربستان سعودی، در اظهاراتی کنایه‌آمیز گفت کاخ سفید عملا کار‌های روابط عمومی ولیعهد سعودی را انجام می‌دهد!


لیندسی گراهام، سناتور ارشد جمهوری‌خواه آمریکا گفت رفتار ولیعهد سعودی نشان داده که او احترامی برای رابطه با آمریکا قائل نیست و به عاملی بسیار مضر برای این رابطه تبدیل شده است. او اضافه کرد: به زودی شاهد حمایت قوی دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه از اعمال تحریم‌های جدی علیه عربستان خواهیم بود.


نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: