صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۳:۴۸
  • پنجشنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
  • Thursday 15 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۹ - ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - 2021 May 11
کد خبر: ۸۷۳۹۹
یادداشت اختصاصی «احمد دستمالچیان»، سفیر اسبق ایران در لبنان؛

رمزگشایی از بحران‌آفرینی مصنوعی نتانیاهو در قدس اشغالی

نتانیاهو به خوبی می داند وقتی موفق به تشکیل کابینه و بازگشت به قدرت نشود، باید راهی دادگاه شود تا به دلایل بیشماری از جمله فسادهای مالی و اقتصادی تحت محاکمه قرار بگیرد، لذا نتانیاهویی که به بحران آفرینی معروف است تلاش می کند تا با خریدن زمان اینگونه به نفع خود حتی برای مدت موقتی زمین بازی را تغییر دهد.

 

احمد دستمالچیان، سفیر اسبق ایران در لبنان در یادداشت اختصاصی خود برای «راهبرد معاصر» با عنوان«رمزگشایی از بحران‌آفرینی مصنوعی نتانیاهو در قدس اشغالی» نوشت: آنچه این روزها در مناطق اشغالی و فشارهای مکرر بر ساکنان محله شیخ جراح برای تداوم شهرک سازی های صهیونیست ها انجام می گیرد و نتانیاهو در پیش چشم افکار عمومی بدون کمترین واهمه ای دست از جنایت علیه مردم فلسطین در سرزمین های اشغالی برنمی دارد را باید به تمام شدن کار وی و دست و پا زدن های آخر این شخص ارتباط داد.

 

آنچه این روزها در پی شکست های مفتضحانه یکی پس از دیگری نتانیاهو برای تشکیل کابینه و رسیدن مجدد به عرصه قدرت از او سر می زند، بحران آفرینی هایی برای انحراف افکار عمومی بخصوص در جامعه رژیم صهیونیستی است تا به واسطه این خبر سازی ها چند صباحی شکست های خود را از اذهان دور کند.

 

عدم تشکیل کابینه توسط نتانیاهو و فشارهای مختلفی که از داخل و خارج رژیم صهیونیستی به دلیل فسادهای اقتصادی ومالی مرتکب شده، وی را در وضعیت بغرنجی قرار داده و چون می داند هر چه زودتر باید قدرت را واگذار کند تلاش می کند تا با دست زدن به جنایت های متعدد در مناطق اشغالی برای در امان نگاه داشتن خود زمان بخرد.

 

 نتانیاهو به خوبی می داند وقتی موفق به تشکیل کابینه و بازگشت به قدرت نشود، باید راهی دادگاه شود تا به دلایل بیشماری از جمله فسادهای مالی و اقتصادی تحت محاکمه قرار بگیرد، لذا نتانیاهویی که به بحران آفرینی معروف است تلاش می کند تا با خریدن زمان اینگونه به نفع خود حتی برای مدت موقتی زمین بازی را تغییر دهد، حتی اگر مجبور به بحران آفرینی مصنوعی شود تا با خرید زمان بتواند مسائل اصلی را به حاشیه ببرد.

 

آنچه این روزها در ماه مبارک رمضان از فشار به مسلمانان برای عدم گذاردن نماز و عدم ورود به قدس شریف تا بیرون کردن مردم از خانه هایشان در محله شیخ جراح و سرازیر کردن بلدوزرها برای ساخت وساز شهرک های صهیونیستی همه وهمه نشان می دهد که نتانیاهو در بد مخمصه ای دست و پا می زند و قطعا چون راه فراری پیش پای خود نمی بیند چاره ای جز تمسک به خشونت و توسل به زور علیه مردم مظلوم فلسطین ندارد.

 

اتفاقات روزها وهفته های گذشته در سرزمین های اشغالی هر چند در راستای اهداف همیشگی سران رژیم صهیونیستی بوده اما به صورت مشخص نمی توان این اتفاقات را به مساله معامله قرن ارتباط داد، هر چند پرونده معامله قرن بسته نشده و این گزینه همچنان روی میز سران صهیونیستی است، اما بعد از رفتن آقای ترامپ از کاخ سفید و در اولویت نبودن این موضوع برای تیم دولت آقای جوبایدن نمی توان به طور مشخص گفت جنایات این روزها در سرزمینهای اشغالی ناشی از این مساله است.

 

متاسفانه جهان عرب که باید همراه و همگام فلسطین در مبارزه با دشمن شماره یک اسلام یعنی اسرائیل غاصب باشد، بیش از اینکه یک جهان زنده باشد، بعد از بهار عربی مرده است. واقعیت این است که جهان عرب در سال های اخیر به شدت رو به اضمحلال گذاشته و روزها و سال های بدی را تجربه کرده است. جهان عرب امروز در بدترین شرایط ضعف خود قرار دارد و نشان داده که نه تنها برای حمایت از مردم فلسطین در برابر جنایتهای صهیونیست ها کاری نمی کند، بلکه در همراهی با صهیونیست ها و تلاش برای عادی سازی روابط خیانت بزرگی به اسلام و آرمان های فلسطین صورت داده است که عامل اصلی این سیاست گذاری ها بن سلمان و دلارهای نفتی اوست که سایر سران عرب را نیز به سکوت واداشته است.

 

متاسفانه اتحادیه عرب و حتی سازمان کنفرانس اسلامی و سران کشورهای اسلامی هیچ کدام در حمایت از فلسطینی ها موضع خاصی اتخاذ نکردند، موضوعی که از یک مساله شرم آور برای جهان اسلام و جهان عرب پرده برمی دارد، اینکه جهان عرب با پول های سعودی ملعبه دست سران عربستان شده و سیاست های جهان عرب امروز همسو با سیاست های آمریکا و اسرائیل است، لذا جهان عربی که زنده نیست وحیاتی ندارد، نمی تواند در دفاع از مردم فلسطین وجلوگیری ازویران کردن خانه هایشان به آنها کمکی نماید.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: