صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۰:۱۵
  • پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱
  • Thursday 17 November 2022
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۰ - ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - 2021 May 20
کد خبر: ۸۸۵۰۴
ترجمه گزارش « میدل ایست مانیتور»؛

نبرد غزه و استاندارد دوگانه غرب

رهبران کشورهای غربی ترجیح داده‌اند واقعیت حمله نیروهای اسرائیل به فلسطینی‌ها را کاملاً نادیده بگیرند. آن‌ها سعی کرده به‌جای اشغال گری اسرائیل، حملات موشکی حماس را به مسئله اصلی تبدیل کنند.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ در هفته گذشته، نیروهای اسرائیلی با استفاده از گلوله‌های فلزی با روکش پلاستیکی، گاز اشک‌آور و نارنجک به نمازگزاران بی‌گناه در مسجدالاقصی – سومین مکان مقدس جهان اسلام – حمله کردند. علی‌رغم نقض‌های بی‌شمار حقوق بشری که بر مردم فلسطین تحمیل‌شده، «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس تاکنون نسبت به این اتفاقات واکنشی نشان نداده است.


از سال 1967م، ( اشغال فلسطین توسط صهیونیست‌ها) مردم فلسطین تحت اشغال در غزه رنج می‌برند و در طی دهه‌های گذشته، خشونت، حملات نظامی و پاک‌سازی قومی علیه فلسطینیان یک اصل ثابت بوده است. حداقل 300 کودک فلسطینی تا به امروز کشته‌ شده‌اند و ما هرروزه شاهد تصاویری آزاردهنده فلسطینی‌ها در برخورد با وحشی‌گری پلیس در مسجدالاقصی بودیم. تماشای تصاویر دل‌خراش کشته‌شدگان کودک و جوانانی که والدین خود را در طی حمله موشکی اسرائیل از دست‌ داده‌اند، بسیار ناراحت‌ کننده است. اما بوریس جانسون تا کنون به‌جز یک توئیت مختصر که طرفین را بر خویشتن‌داری دعوت کرده، از واکنش به این اتفاقات خودداری کرده است.


هم‌زمان با شدت گرفتن حملات اسرائیل به غزه، حداقل 188 فلسطینی از جمله 55 کودک کشته‌شده‌اند. اسرائیل بدون مجازات به کشتار غیرنظامیان بی‌گناه ادامه می‌دهد و رهبران کشورهای غربی مایل نیستند که از اسرائیل به خاطر نقض حقوق بشر علیه مردم فلسطین انتقاد کنند و این چیزی است که من را بسیار ناامید می‌کند. « دومنیک راب» وزیر خارجه انگلیس تنها بیانیه‌ای یک‌طرفه‌ای صادر کرد و در طی آن کشتار فلسطینی‌ها توسط اسرائیل را نادیده گرفت و در مقابل حملات موشکی حماس به اسرائیل را محکوم کرد. وی در این بیانیه خواستار تنش‌زدایی شد و تأکید کرد: « انگلیس شلیک موشک به بیت‌المقدس و شهرهای اسرائیل را محکوم می‌کند.» اما وی به حملات وحشتناک و غیرقابل‌دفاع اسرائیل به غیرنظامیان بی‌گناه فلسطین هیچ سخنی نگفت.


تاکنون بسیاری از رهبران جهان ترجیح داده‌اند، واقعیت حمله نیروهای اسرائیل به فلسطینی‌ها را در عبادت گاه خود کاملاً نادیده بگیرند. آن‌ها سعی کرده به‌جای اشغال گری اسرائیل، حملات موشکی حماس را به مسئله اصلی تبدیل کنند. رئیس‌جمهور بایدن تأکید کرده که اسرائیل حق دفاع از خود را دارد ؛ اما وی از تصدیق حمله به نمازگزاران فلسطینی در ماه مبارکت رمضان در مسجدالاقصی خودداری کرد. جو بایدن همچنین به این مسئله اشاره نکرد که ایالات‌متحده بیش از 3 میلیارد دلار به اسرائیل کمک نظامی کرده است که بخشی از آن برای ساخت پناهگاه‌های ضد بمب برای غیرنظامیان اسرائیلی استفاده‌شده است؛ اما فلسطینی‌هایی که خانه‌های آن‌ها در طی بمباران نابود می‌شود به کجا پناه آورند؟ چنین واقعیاتی توسط رهبران غرب به‌راحتی نادیده گرفته است که مردم فلسطینی تحت قانون تحمیل‌شده « تنها دموکراسی در خاورمیانه» ( اسرائیل استعمارگر)که از حقوق برابر برخوردار نیستند ؛ زندگی می‌کنند. همان‌طور که دیده بان حقوق بشر تأکید کردند اسرائیل یک دولت آپارتاید است.


خشونت به هر شکلی غیرقابل‌قبول است؛ اما رهبران جهان نمی‌توانند در مورد فلسطینی‌ها صحبت کنند؛ گویی این درگیری بین افراد برابر است درحالی‌که این‌ یک مبارزه نامتقارن و نابرابر بین اشغالگر - اشغال دیده و ظالم - مظلوم می‌باشد. جهان عرب باید از خواب بیدار شود و در دفاع از خواهران و برادران خود در فلسطین صحبت کند. ترکیه و پاکستان ازجمله کشورهای مسلمان هستند که ظلم و ستم اسرائیل را محکوم کرده‌اند ، اما کشورهای عربی که به ارزش 4 میلیارد دلار معاملات تجاری با اسرائیل دارند و از اهرم فشار قابل‌توجهی برخوردارند، واکنشی متناسب اتخاذ نکرده‌اند. امارات متحده باید خواستار پایان دادن به اشغالگری و خشونت توسط اسرائیل باشد. با این‌حال، ابوظبی و ریاض هر دو فقط اسرائیل را محکوم می‌کنند اما گامی در جهت راه‌حل صلح‌آمیز و عادلانه برنمی‌دارند و این غیرقابل‌قبول است.


اگر جهان اسلام متحد بود ، فلسطینیان هرگز مجبور به تحمل چنین سختی و رنجی نبودند که امروز مجبور به تحمل آن هستند. بسیار شرم‌آور است که صاحبان قدرت از توانایی مقاومت در برابر چنینی بی‌عدالتی برخوردارند؛ به‌جای آن تصمیم می‌گیرند که برنامه‌های اقتصادی و سیاسی خود را فراتر از پاسخ‌گویی قرار دهند. درزمانی که ما نمی‌توانیم به کسانی که قدرت ایجاد تغییر برای نجات غیرنظامیان بی‌گناه فلسطین رادارند اعتماد کنیم ، جامعه بین‌المللی است که باید با این چالش مقابله کند. تماشای این اتفاق که خواهران و برادران یهودی ما در اعتراضات اخیر در نیویورک و لندن که به حمایت از فلسطین پرداختند ، تکرار این واقعیت که این مسئله هیچ ارتباطی به دین و مذهب ندارد بلکه فریاد علیه ظلم و ستم می‌باشد. ما باید برای عدالت برای همه‌کسانی که تحت ستم قرارگرفته‌اند متحد شویم. سکوت و استانداردهای دوگانه باید آشکار شود تا رهبران جهان بتوانند شرایط را برای ایجاد تغییر و تحول وضعیت فلسطینان که خواستار حفظ حقوق انسانی خود هستند، فراهم کنند.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: