صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۱:۵۵ - ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - 2021 May 19
کد خبر: ۸۸۶۰۷

یارانه سال ۱۴۰۰ نفری چقدر است؟

یارانه سال ۱۴۰۰ نفری چقدر است؟ این سوالی است که یارانه بگیران طی دو ماه اخیر مطرح می‌کنند و در این میان هم بارها خبرهایی از افزایش مبلغ یارانه در سال جدید منشر شده است.

به گزارش راهبرد معاصر افزایش یارانه در سال 1400 خبری است که بارها از سوی برخی رسانه ها و مردم مطرح شده است اما هیچ‌ گاه از سوی مسئولان دولت و مجلس تائید یا تکذیب نشده است. این خبرهای غیر رسمی این سوال را در ذهن یارانه بگیران ایجاد کرده است که بلاخره مبلغ یارانه در سال 1400 افزایش می یابد؟ و در این صورت یارانه سال ۱۴۰۰ نفری چقدر است؟ افزایش میزان یارانه یکی از درخواست ها و انتظارت یارانه بگیران است که در چند سال گذشته به ویژه در ایام کرونا شاهد افزایش فشارهای اقتصادی و بالار فتن نرخ تورم بودند. در این میان افزایش زمزمه های افزایش یارانه گاه امیدهایی را در انها ایجاد کرده است. اوائیل اردیبهشت ماه بود که رسانه ها از افزایش یارانه تا 150 هزار تومان خبر دادند با این حال باز هم هیچ واکنشی از سوی مسئولان به این خبرها شنیده نشد. برخی پیگیری ها نیز نشان داد که برای افزایش مبلغ یارانه در 1400 تصمیمی گرفته نشده است. در چنین شرایطی وضعیت پرداخت یارانه‌ ها در سال 1400  همانند سال گذشته است. یارانه در سال 1400 همانند سال گذشته به دو صورت یارانه نقدی و یارانه معیشتی است. یارانه نقدی که با همان مبلغ ثابت 45 هزار و 500 هزار تومان به ازای هر فرد خانواده پرداخت می شود و یارانه معیشتی نیز به گروه‌های آسیب پذیر و بر اساس تعداد  اعضای خانواده به حساب سرپرستان واریز می شود که مبلغ آن برای خانوار یک نفره 51 هزار تومان، برای خانواده 2 نفره 98 هزار تومان، برای خانواده 3 نفره 125 هزار تومان، برای خانواده 4 نفره 153 هزار تومان و برای خانواده های 5 نفره و بیشتر 180 هزار تومان است.

لازم به ذکر است یارانه نقدی و یارانه معیشتی به افراد مشمول پرداخت شده و جمع دریافتی مشمولان بسته به تعداد اعضای خانواده آنها متفاوت است. به عنوان مثال جمع دریافتی یارانه معیشتی و نقدی یک خانواده 4 نفره 335 هزار تومان است. البته اگر خانواده ای وام یک میلیون تومانی دریافت کرده باشد باید قسط وام از این مبلغ کسر شود.

 

 

یارانه نقدی در سال 1400

از نیمه دوم سال ۱۳۸۹ و با تصویب مجلس شورای اسلامی پرداخت یارانه‌ها به صورت نقدی و به حساب هر خانوار با نرخ ۴۵۵۰۰ تومان آغاز شد. این یارانه همچنان و بدون تغییر مبلغ به حساب سرپرست خانوار‌های ایرانی پرداخت می‌شود. با این توضیح که در طول سال‌های گذشته بخش زیادی از خانواده‌های پر درآمد جامعه از سوی دولت از دریافت یارانه منع شدند.

دولت یازدهم از همان ابتدای آغاز به کار با اشاره به این استدلال که توزیع یارانه نقدی نمی تواند زمینه توسعه عدالت باشد و از سویی نیز منابع مالی کافی برای ایجاد این پرداخت ها را ندارد، تلاش کرد تا یارانه افراد غیر نیازمند را قطع کند.

 

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است بدلیل اینکه برخی از شهروندان موفق به ارسال درخواست بررسی علت قطع یارانه در سایت یارانه ۱۰ نشده اند، به منظور ایجاد فرصت برای این دسته از هموطنان اعلام می‌گردد، هموطنانی که یارانه آن‌ها قطع شده است تا مدت ۲ ماه پس از قطع یارانه می‌توانند به سایت یارانه ۱۰ مراجعه و درخواست خود را ثبت نمایند.

بر اساس این اطلاعیه، شهروندانی که یارانه آن‌ها در ماه‌های آینده هم قطع شود می‌توانند به مدت ۲ ماه پس از قطع یارانه به سایت یارانه ۱۰ مراجعه و درخواست خود را ثبت نمایند.

نکته مهم این است که فرآیند بررسی اعتراض (از ثبت درخواست تا پاسخ) کاملاً غیر حضوری صورت خواهد گرفت.

آئین نامه اجرایی تبصره ۱۴ قانون بودجه امسال در خصوص درآمدها، پرداختی ها و مصارف قانون هدفمندی یارانه ها برای سال ۹۷ از طرف اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور به دستگاه های اجرایی ابلاغ شد.

براساس این آیین نامه در بخش مصارف هدفمندی یارانه ها برای سال ۹۷ مبلغ ۴۱۵ هزار میلیارد ریال برای پرداخت یارانه نقدی، تا سقف ۷۰ هزار میلیارد ریال پرداخت نقدی برای کمک به کاهش فقر مطلق و ۳۷ هزار میلیارد ریال برای سلامت و تا سقف ۳۳ هزار میلیارد ریال نیز بابت خرید تضمینی گندم و یارانه مان اختصاص می یابد.

 

 

یارانه معیشتی در سال 1400

بابک دین‌پرست در راستای مفاد بند ۲ مصوبات شصت‌وچهارمین جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا گفت: با توجه به آثار اقتصادی شیوع ویروس کرونا درمعیشت اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر و با استناد به بند نهم مصوبه ذی‌ربط شورای عالی امنیت ملی، به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اجازه داده شد به ۶۰ میلیون نفراز افراد مشمول طرح معیشتی خانوارها براساس فهرستی که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط اعلام می‌کند، مبلغ ۲۴۰۰ میلیارد تومان از ابتدای ماه مبارک رمضان پرداخت کند. منابع مورد نیاز از طریق تسعیر در بخشی از منابع ارزی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تأمین و به همان میزان سقف ردیف (۱۰) جدول تبصره (۱۴) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور افزایش می‌یابد.

 

وی به اقدامات انجام‌شده قرارگاه عملیاتی و نتایج حاصله اشاره و تاکید کرد: با پیگیری‌های انجام‌شده از سوی قرارگاه عملیاتی و هماهنگی و همکاری فیمابین سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بانک مرکزی و به موجب اعلامیه رسمی مورخ ۲۵ اردیبهشت‌ماه جاری سازمان هدفمندی یارانه‌ها، دراجرای بند ۲ مصوبات شصت و چهارمین جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، مبلغ  ۲۳ تریلیون و ۹۶۵ میلیارد و ۸۶۰ میلیون و ۳۱۰ هزار ریال، درقالب یارانه معیشت ماه مبارک رمضان سال۱۴۰۰، به ۱۹ میلیون و ۶۶۹ هزار و ۴۱۳ خانوارمشمول پرداخت شده است.دین پرست ادامه داد: این افراد در برگیرنده مجموعاً ۶۰ میلیون و ۱۴ هزار و ۱۰۷ نفر سرپرست خانوار و افراد زیرمجموعه آنها می‌شود.

دبیر قرارگاه افزود: به موجب گزارش سازمان هدفمندی یارانه‌ها، سهم پرداختی به هر خانوار یک‌نفره معادل ۵۱۰ هزار ریال، خانوار دو نفره ۹۸۰ هزار ریال، خانوارهای سه‌نفره یک میلیون و ۲۵۰ هزار ریال، خانوارهای چهارنفره یک میلیون و ۵۳۰ هزار ریال و خانوارهای ۵ نفره و بیشتر نیز مبلغ یک میلیون و ۸۰۰ هزار ریال بوده است.

 

 

 

 

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: