صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۵:۱۹
  • سه‌شنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۱
  • Tuesday 25 October 2022
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۳ - ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - 2021 May 26
کد خبر: ۸۹۴۰۵

آخرین اخبار اعمال فوق العاده ویژه فرهنگیان/ صحبت های جدید وزیر چیست؟

معلمان می گویند فوق العاده ویژه فرهنگیان ناقص اجرا شده است. این در حالی است که وزیر آموزش و پرورش در تازه ترین اظهارات خود گفته است: افزایش 50 درصد در اسفند 98 برای همه فرهنگیان اعمال شد.

به گزارش راهبرد معاصر پس از انتشار احکام جدید معلمان آنها به اجرای ناقص فوق العاده فرهنگیان اعتراض دارند. به اعتقاد آنها فوق العاده ویژه معلمان باید 50 درصد محاسبه شود اما 20 درصد و کمتر از آن محاسبه شده است. این در شرایطی است که به گفته محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش افزایش 50 درصد در اسفند 98 برای همه فرهنگیان اعمال شد و اگر کسی فکر می‌کند در موردش اعمال نشده است، مراجعه کند. هیچکس حقوقش کم نشده است و اگر کسی حقوقش کم شده، اعلام کند؛ اما امکان ندارد در سراسر کشور، حقوق کسی کم شده باشد و همه احکام حقوقی‌شان را دریافت کردند.

 فوق العاده ویژه معلمان در حالی نزدیک 20 درصد در احکام 1400 اعمال شده که بر اساس فصل دهم قانون خدمات کشوری باید 50 درصد اعمال می شد. این در شرایطی است که فرهنگیان پیگیر اجرای رتبه بندی معلمان نیز هستند. معلمان می گویند تنها عاملی که باعث اختلاف شدید حقوق معلم ها با ارگان های دیگر شده است همین موضوع فوق العاده ویژه  است که آموزش و پرورش منابع آن را در ازای اضافه کار به معلمان تمام وقت پرداخت می کنند.

 

 

این در شرایطی است که رئیس سازمان برنامه و بودجه از تامین اعتبار فوق العاده ویژه 50 درصدی معلمان خبر داده و وزیر آموزش و پرورش هم خواسته است این وظیفه را انجام دهد. با این حال چند روز پیش محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در توئیتر در پاسخ به اعتراض معلمان درباره فوق العاده ویژه پاسخ داده است در حال رایزنی با دیوان عدالت اداری هستیم و گشایش هایی هم حاصل شده است.معلمان به ویژه معلمان با سابقه کمتر پیگیر اجرای فوق العاده ویژه هستند و دلیل آن هم است اجرای آن نیاز به هیچ مجوزی به جز مجوز خود دولت ندارد. در حالی که رتبه بندی معلمان پس تصویب در مجلس بر اساس رتبه معلمان شامل رتبه های پایه،ارشد،خبره  و عالی حرفه ای انجام می شود.

 طی چند روز گذشته فرهنگیان اقدام به ارسال نامه ای به محمد مصدق رئیس دیوان عدالت اداری کرده‌اند. در بخشی از این نامه آمده است: مشکل جدیدی که اموزش و پرورش برای کلیه معلمان ایجاد کرده است انست که تعدادی از معلمان را تحت عنوان معلم تمام وقت به شرط اضافه تدریس 6 ساعتی در هر هفته به خدمت گرفته است و در مقابل این تدریس اضافی به جای انکه حق اتدریس به انها پرداخت نماید 17.5 درصد از فوق العاده ویژه را به انها می داد و به همین دلیل اموز ش و پرورش با این بهانه که 17.5 درصد از فوق العاده ویژه مخصوص معلمان تمام وقت است همه معلمان را از سقف 50 درصدی فوق العاده ویژه محروم نمودند و به رتبه های 5 تنها 20 درصد از این 50 درصد افزایش را پرداخت نموده و بعضی از معلمان این مبلغ افزایش تا ده درصد نیز کاهش یافته است. 

برخی از معلمان می گویند مبلغ فوق العاده ویژه بیشتر از رتبه بندی است. با اعمال رتبه بندی حداکثر یک میلیون به حقوق معلمان اضافه می شود اما با فوق العاده ویژه 50 درصدی بالای دو میلیون به حقوق آنها اضافه می کند. آنها معتقدند هم رییس برنامه و بودجه و هم تعدادی از  نمایندگان و هم خود دولت در جریان اجرای ناقص فوق العاده ویژه معلمان بودند اما عملا کاری نکردند تا حق معلمان پایمال شد. چند روز پیش نوبخت اعلام کرده بود که منابع اعمال فوق العاده ویژه 50 درصد پرداخت شده است.

مقایسه فوق العاده ویژه کادر درمان با فوق العاده ویژه فرهنگیان

این روزها با اجرای ناقص فوق العاده ویژه معلمان آنها میزان فوق العاده شغل خود را با میزان با کادر درمان مقایسه ی کنند. فوق العاده شغل کادر درمان 50 درصد اعمال دشه است.

*فوق العاده ویژه پرستاری

جمع بندهای:حق شغل+حق شاغل+تفاوت بند ی تبصره ۱۲ + تفاوت جزء ۱ بند الف+ فوق العاده شغل+فوق العاده سختی کار+فوق العاده جذب هیئت امناء = 72٬864٬879 ریال

حالا 72٬864٬879 را در ۵۰ درصد ضرب کنید:72٬864٬879×/50= 36432440 ریال بعنوان ۵۰ درصد بند فوق العاده ویژه به حکم کادر درمان اضافه شده است. در حالیکه برای فرهنگیان بین ۱۰ تا ۲۰ درصد به عنوان فوق العاده ویژه به حکم اضافه شده است.

ظاهرا آموزش و پرورش افزایش فوق العاده ویژه معلمان را به جای 50 درصد، به میزان 20 درصد در اجرا کرده است در حالی که در صورت اجرای کامل، این فوق العاده بیش از دو و نیم برابر خواهد شد.فوق العاده ویژه معلمان در سال گذشته 17.5 درصد اعلام شده بود.

 

 

فوق العاده ویژه چیست؟

فوق العاده ویژه چیست؟ در پاسخ باید گفت :فوق العاده ویژه ۵۰ درصد یعنی مجموع حق شغل، حق شاغل، فوق العاده شغل، سختی کار، بند الف، بند ی و حق مدیریت ضرب در 50 درصد یا نیم است که مبلغ قابل توجهی می شود. در احکام جدید برقراری فوق العاده ویژه  50 درصدی معلمان آموزش و پرورش به صورت ناقص بین صفر تا بیست درصد اجرا شده و دیوان عدالت اداری این موضوع را تایید کرده است. این موضوع باعث شده تا معلمان پیگیر اجرای کامل فوق العاده شغل شوند و از دولت خواسته اند که با پیگیری این موضوع و مشمول شدن تمامی معلمان به فوق العاده ویژه پنجاه درصدی خاطره ای خوش از دولت دوازدهم برای معلمان برجا بگذارند. پرداخت ناقص فوق العاده شغل در حالی است که چندی پیش محمدباقر نوبخت در لایو اینستاگرامیش اعلام کرد منابع لازم برای پرداخت فوق العاده ویژه ۵۰ درصدی معلمان را اختصاص داده اما از اینکه چرا آموزش و پرورش آن را اعمال نکرده، اطلاعی ندارد. معلمان می گویند تا پیش از این تصور می شد منابع مالی کافی وجود ندارد، اما با این صحبت نوبخت معلمان به دنبال پاسخ این سوالند که چرا با وجود اینکه منابع مالی وجود دارد اما وزارتخانه آن را در احکام درج نکرده است. معلمان معتقدند وزارت آموزش و پرورش فوق العاده ویژه را از ۹% تا ۲۱% با شرایط عجیب و غریب جیره بندی کرده است.

نحوه محاسبه فوق العاده ویژه معلمان

برای معلمان و مدیر و معاونین مدارس، از تاریخ ۹۹/۱/۱ فوق العاده ویژه برقرار گردید که مطابق جدول مندرج در تصویبنامه مربوط، با توجه به مقطع مقطع اشتغال فعلی پرسنل و عدد رتبه مندرج در حکم کارگزینی درصد متفاوتی دارد.به عنوان مثال: درصد فوق العاده ویژه پرسنل مقطع ابتدائی با رتبه ۵ به میزان ۲۱ درصد و برای پرسنل مقطع متوسطه اول و دوم با رتبه ۵ به میزان ۲۰ درصد تعیین شده است.

مبالغ بندهای حقوقی زیر بر اساس حکم تغییر ضریب حقوقی سال ۹۹ (۹۹/۱/۱) باهم جمع کرده و حاصل را در درصد تعیین شده فوق العاده ویژه ضرب می کنیم. مبلغ به دست آمده مبلغ فوق العاده ویژه این پرسنل درسال ۹۹ خواهد بود.

بندهای حقوقی مؤثر:حق شغل/ فوق العاده مدیریت/ حق شاغل/ فوق العاده ایثارگری/ فوق العاده سختی کار/ فوق العاده شغل تفاوت بند(ی) سال۹۸/ تفاوت جزء (۱) بند الف سال ۹۷

 

 

بخشنامه مربوط به واریز فوق العاده ویژه معلمان

وزارت آموزش و پرورش بخشنامه بهره‌مندی از فوق‌العاده ویژه موضوع بند 10 ماده 68 قانون مدیریت خدمات کشوری، بخشنامه مورخ 4 دیماه 98 هیئت وزیران را ابلاغ کرد.

در این بخشنامه آمده است:براساس مصوبه مذکور مشمولان بندهای 1 و 1-1 شیوه نامه اجرایی نظام رتبه بندی معلمان پیوست بخشنامه مذکور که شرایط اخذ و ارتقای به رتبه‌های1، 2، 3، 4، 5 را با رعایت ضوابط و مقررات مورد عمل و کسب شرایط معلمی احراز می‌کنند می‌توانند از تاریخ اول فروردین 99 از فوق العاده ویژه موضوع بند 10 ماده 68 قانون مدیریت به شرح جدول زیر بهره مند شوند.کارکنانی که به استناد مصوبه 17 آذر 58 شورای انقلاب در مشاغل اداری ادارات آموزش و پرورش اشتغال دارند درصورت انتقال و اشتغال تمام وقت در واحدهای آموزشی می‌توانند از مزایای این بخشنامه بهره مند شوند.فوق العاده مذکور به دبیران و هنرآموزانی که در اجرای بخشنامه مورخ 3 بهمن 97 با 30 ساعت تدریس موظف هفتگی به خدمت اشتغال دارند علاوه بر 17.5 درصد تعلق خواهد گرفت.

به منظور ایجاد انگیزه برای معلمانی که براساس ضوابط و مقررات مربوط آخرین طبقه و رتبه شغلی را اخذ کرده یا می‌کنند به ازای هرسال سابقه تجربی که بعد از تاریخ لازم الاجرا شدن این تصویب نامه "اول فروردین 99" کسب می‌کنند مشروط براینکه امتیاز ارزیابی عملکرد سالانه آنها کمتر از 90 درصد نباشد، مشمولان شاغل دوره ابتدایی و متوسطه به ترتیب از افزایش حقوق معادل 100 "مقطع ابتدایی" و 50 امتیاز "مقطع متوسطه"ضربدر ضریب ریالی سالانه برخودرار می شوند.

مفاد مصوبه مورخ 17 آذر هیئت وزیران به استثناء موارد اصلاحی در مصوبه فوق الذکر کماکان به قوت خود باقی است.

 

 

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: