صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۱:۵۷ - ۰۶ خرداد ۱۴۰۰ - 2021 May 27
کد خبر: ۸۹۵۲۷
تعداد نظرات: ۲ نظر

آخرین وضعیت واریز سود سهام عدالت مرحله دوم 6 خرداد

با این که اعلام شده بود واریز مرحله دوم سود سهام عدالت از خرداد ماه آغاز می شود اما سهامداران عدالت می گیوند این واریز انجام نشده است. سوال این است آیا واریز سود سهام عدالت لغو شده است؟

به گزارش راهبرد معاصر سهام داران سهام عدالت همچنان منتظر واریز مرحله دوم سود سهام عدالت هستند اما گویا شرکت سپرده بنایی به پرداخت مرحله دوم سود سهام عدالت ندارد. با این که اعلام شده بود زمان واریز مرحله دوم سود سهام عدالت ازخرداد ماه آغاز می شود اما سهامداران می گویند پولی به حساب آنها واریز نشده است. این بدقولی شرکت سپرده گذاری مرکزی در شرایطی است که قرار بود  اسامی شرکت‌هایی که هنوز سود را به شرکت سپرده گذاری مرکزی واریز نکرده‌اند حدود یک ماه قبل اعلام شود. با این وجود در شرایطی که امکان فروش سهام عدالت هم وجود ندارد سوال سهامداران عدالت است که سود سهام عدالت کی واریز می شود.بر اساس اخرین اخبار منتشر شده مثل این که قرار است واریز 50 درصد دوم سود سهام عدالت نیز در دو مرحله پرداخت شود. به طوری که در مرحله اول 30 درصد و 20 درصد باقی مانده به موعد پرداخت سود از سوی همه شرکت‌های سهام عدالت موکول می‌شود.  با این حال به نظر می رسد وضعیت واریز سود سهام عدالت مرحله دوم نامعلوم است. برخی معتقدند ممکن است دولت با توجه به نتیجه تایید صلاحیتها در انتخابات ریاست جمهوری 1400 با این مساله برخورد سیاسی کند و واریز سود سهام عدالت به  زمان نامعلومی موکول شود.

 سود سهام عدالت سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ یک مرحله‌ای به حساب مشمولان سهام عدالت واریز شد. این در حالی است که قرار شد سود سهام عدالت سال ۱۳۹۸ طی دو مرحله به حساب سهامداران واریز شود.در این راستا واریز مرحله‌ نخست در ۲۸ اسفندماه سال ۱۳۹۹ صورت گرفت و افراد ۵۰ درصد سود سهام خود را دریافت کردند.

 

 

سود سهام عدالت چقدر است؟

سهام عدالت دارای 4 پورتفوی پرتکرار است؛ پورتفوی یک میلیون تومانی، 532 هزار تومانی، 492 هزار تومانی و 452 هزار تومانی.کل سود پرداختی سال 98 پورتفوی سهام عدالت یک میلیون تومانی حدود 370 هزار تومان، پورتفوی 532 هزار تومانی کمتر از 200 هزار تومان، پورتفوی 492 هزار تومانی حدود 180 هزار تومان و پورتفوی 452 هزار تومانی 168 هزار تومان است. نصف این سود در مرحله اول واریز شد. اگر قرار بر این شود که در مرحله دوم 30 درصد سود سهام عدالت واریز شود به سهامداران یک میلیون تومانی حدود 111 هزار تومان، سهامداران 532 هزار تومانی 59 هزار تومان، سهامداران 492 هزار تومانی 55 هزار تومان و سهامداران 452 هزار تومانی 50 هزار تومان پرداخت خواهد شد.

 

 

واریز مرحله دوم سود سهام عدالت چه شد؟

قرار بود مرحله دوم سود سهام عدالت در سال جاری واریز شود و تاریخ‌های مختلفی از سوی مسئولان اعلام شد، اما این اتفاق نیفتاد. حسین فهیمی - مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی - در اواخر فروردین ماه توضیح داده بود که این شرکت هنوز در انتظار دریافت سود از سوی شرکت‌های سهام عدالتی است. البته حدود یک ماه قبل نیز که همچنان خبری از واریز بخش دوم سود سهام عدالت نشد. فهیمی اعلام کرد که نام پنج شرکتی که تاکنون سود سهام عدالت را به حساب شرکت سپرده گذاری مرکزی واریز نکرده‌اند، اعلام خواهد شد که این اتفاق نیز تاکنون رخ نداده است.

 

براین اساس، برخی شنیده‌ها حاکی از این است که احتمالا شرکت‌هایی که بخش دوم سود را پرداخت نکرده‌اند یا با مشکل مالی روبرو هستند یا برنامه افزایش سرمایه دارند به همین دلیل احتمالا بخش دوم سود دوباره به دو بخش تقسیم شده و ۳۰ درصد بخش دوم به زودی به حساب مشمولان واریز می‌شود و ۲۰ درصد باقی‌مانده زمانی که شرکت‌ها سود را به حساب شرکت سپرده گذاری مرکزی واریز کردند به حساب مشمولان واریز خواهد شد.

سهامداران از زمستان پارسال منظر دریافت سود سهام عدالت هستند. مسئولان نیز برای وعده دادن کم نمی‌گذارند. سود سهام عدالت باید قبل از عید واریز می‌‌شد درست مانند سال ۹۸.اما انگار آزادسازی سهام عدالت به جای حل کردن مشکل، بیشتر مشکل آفرین شده. این پول باید در بهمن یا نهابتا اسفند سال قبل واریز می‌شد اما فقط ۵۰ درصد اول آن در روزهای پایانی اسفند واریز شد.

 

حالا دو ماهی است که هر روز مدیران سهام عدالت وعده واریز سود می‌دهند. آخرین بار نیز سه‌شنبه گذشته بود که خبرگزاری دولت از احتمال واریز سود سهام عدالت خبر داد.براساس این گزارش به احتمال زیاد از ۵۰ درصد باقیمانده سود سهام عدالت، ۳۰ درصد آن به حساب سهامداران پرداخت می‌شود و ۲۰ درصد دیگر بعد از تکمیل سودهای واریز شده از سوی شرکت‌های سرمایه‌پذیر در اختیار مشمولان قرار می‌گیرد.

اما پس از جلسه شورای عالی بورس در روز سه‌شنبه هفته قبل، رئیس اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت کشور درباره آخرین وضعیت مرحله دوم واریز سود سهام عدالت گفت: «پرداخت سود سهام عدالت سال ۹۸ در مرحله دوم آغاز شده است و تلاش می‌کنیم تا پایان خرداد ماه این سود‌ها واریز شود.»

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
س
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
سهام من فروختم ولی هنو سود ندادن
علی رضا
۱۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
اگه خدا حقیقت داره نابودتان کنه سهام نا عدالتتان کو ایا این حق نفت ماست حق نفت ما پول چهار تا پفکه؟همه رو به گدایی انداختید اخر خوبی نخواهید داشت به ملت کمک کنید محبت کنید تا حمیتان باشند نه دشمنتان مسیولین هستن که بایث نفرت مردم از انقلاب هستن وگرنه همین مردم انقلاب کردن