صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۳:۴۹ - ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - 2021 May 31
کد خبر: ۸۹۹۲۳
راهبرد معاصر بررسی می کند؛

انتخابات 1400 و ضرورت مقابله با مافیای واردات

در واقع سردمداران اقتصادی کشور نظیر اتاق بازرگانی، بیشتر از آنکه تسهیل گر و حامی تولید و واردات تکنولوژی و فناوری ها و ماشین آلات به روز برای توسعه تولید و تغییر ساختار صنعتی بنگاه های داخلی باشند، تمام دغدغه شان، افزایش واردات و باز کردن مجاری واردات به کشور است چرا که سود و منفعت آنها درگرو افزایش واردات است نه توسعه و رشد تولید داخلی.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان مجلس شورای اسلامی به کلید واژه بسیار مهمی در اقتصاد اشاره داشتند، ایشان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را به این موضوع فراخواندند و نسبت به حساسیت بر مسائلی چون معیشت مردم، اشتغالزایی و مافیای واردات تاکید ورزیدند.


به طور خاص آنچه در این یادداشت مورد نظر است موضوع مافیای واردات است که رهبر معظم انقلاب صراحتا تمرکز کردن بر این موضوع و چاره اندیشی برای آن را به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری گوشزد کردند. در تبیین رهنمود رهبر معظم انقلاب برای عبور از مافیای واردات باید گفت ارز دولتی یا همین ارز 4200 تومانی که با عنوان حمایت از معیشت اقشار ضعیف جامعه دراختیار عده معدودی برای واردات داده می شود، سود هنگفتی برای وارد کننده و زیان مهلکی برای تولید کننده به دنبال دارد، چرا که ارز دولتی غیر از توزیع رانت و تداوم بیماری هلندی در عرصه اقتصاد کشور دستاوردی برای مردم نداشته است.


واردات کالا با عنوان حمایت از مردم نه تنها کمترین حمایتی از معیشت و اقتصاد مردم به عمل نیاورده بلکه فشارهای تورمی شدیدی را با از بین بردن تولید و افزایش بیکاری به جامعه تحمیل کرده است. درآمد ارزی که به عنوان یارانه واردات رانت ویژه ای برای برخی است باید در زیر ساخت ها و توسعه بنگاه های اقتصادی به کار گرفته شود اما به همت دولت این منابع مالی ارزشمند برای واردات کالا در اختیار وارد کنندگان قرار می گیرد.


در هنگامه واردات کالا به دلیل ارزانی بیشتر نسبت به تولید داخلی، تولید تحت فشارهای مختلفی قرار می گیرد، لذا ارز ارزانی که در اختیار وارد کننده قرار گرفته تولید کننده را از عرصه تولید و در نهایت رقابت خارج می کند، به این معنا که تولید داخلی در رقابت با کالای وارداتی شکست می خورد یعنی عملا صنعت زدایی صورت گرفته است.


متاسفانه در سال های گذشته شاهد اعطای ارز دولتی برای واردات و عدم حمایت از تولید بوده ایم، موضوعی که کماکان ادامه دارد. مساله مهم این است که نمی توان واردات را نفی و مانع واردات به کشور شد، مساله این است که بین واردات و صادرات و تولید داخلی چه میزان ارتباط وتوازن ایجاد شده و تراز تجاری ما برچه اساسی به نفع تولید داخلی یا در تقابل با تولید تنظیم شده است؟


در واقع سردمداران اقتصادی کشور مثل اتاق بازرگانی، بیشتر از اینکه تسهیل گر و حامی تولید و واردات تکنولوژی و فناوری ها و ماشین آلات به روز برای توسعه تولید و تغییر ساختار صنعتی بنگاه های داخلی باشند، تمام دغدغه چنین گروه هایی افزایش واردات و باز کردن مجاری واردات به کشور است چرا که سود و منفعت آنها درگرو افزایش واردات است نه توسعه و رشد تولید داخلی.


از این رو مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را به پاک کردن چهره اقتصاد کشور از مافیای واردات رهنمود دادند چرا که واردات باید براساس توازن تجاری تنظیم شود، ضمن اینکه واردات باید به توسعه صنایع دانش بنیان، و به روز شدن تکنولوژی و تامین نیاز واحدهای تولیدی به ماشین آلات نوین برای توسعه اقتصاد کشور منتهی شود نه اینکه واردات براساس بده بستان هایی که در ساختار قدرت وجود دارد و صورت می گیرد سم مهلک و ضربه مهلکی بر پیکر ضعیف و نحیف تولید باشد، چرا که عدم توجه به مساله مهم مافیای واردات، ضربه سنگینی به بنیان های تولیدی و سیاست گذاری های لازمی است که باید دراقتصاد و درعرصه تجاری کشور صورت داده شود، از این رو نامزدهای ریاست جمهوری برای جلوگیری از رشد مافیای واردات و پاک کردن این موضوع از چهره اقتصاد کشور برنامه متقن، کارآمد، اجرایی وعملیاتی برای بلند مدت در نظر داشته باشند.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: