صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۲:۰۴ - ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - 2021 June 05
کد خبر: ۹۰۳۵۰
راهبرد معاصر بررسی می کند؛

موقعیت مستحکم انصارالله در مذاکرات مسقط

این دور مذاکرات برخلاف نشست‌های پیشین با پیشرفت‌هایی همراه بود و دوطرف را برای حل اختلافات امیدوارتر کرد. اولین نشانه مثبت در این مذاکرات از سوی انصارالله ارائه شد. هیئت مذاکره کننده آنها برای اولین بار در طول نشست های مسقط، با «مارتین گریفیث» نماینده سازمان ملل در امور یمن دیدار کرده و سه روز بعد، وی پس از 14 ماه راهی صنعا گشت تا با «سید عبدالملک الحوثی» به گفتگو بنشیند.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ در حالی که دولت بایدن و آل سعود پیش از شروع دور چهارم گفتگوهای مسقط بین انصارالله و نمایندگان سازمان ملل و امریکا، تمام تلاش خود را برای همراهی جامعه بین الملل و افزایش فشارها و تهدیدات سیاسی و نظامی انجام دادند، این دور مذاکرات برخلاف نشست‌های پیشین با پیشرفت‌هایی همراه بود و دوطرف را برای حل اختلافات امیدوارتر کرد. اولین نشانه مثبت از سوی انصارالله ارائه شد. هیئت مذاکره کننده آنها برای اولین بار در طول نشست های مسقط، با «مارتین گریفیث» نماینده سازمان ملل در امور یمن دیدار کرد و سه روز بعد، وی پس از 14 ماه راهی صنعا گشت تا با «سید عبدالملک الحوثی» به گفتگو بنشیند. دیداری که نشان داد فشارهای سیاسی و اقتصادی تاثیری بر دولت صنعا نداشته و چاره‌ای جز گفتگو و پذیرش شرایط آنها وجود ندارد.

 

نماینده سازمان ملل که واسطه‌ی ارائه‌ی طرح عربستان و امریکا برای حل بحران در یمن است، این بار همراه با ضمانت امریکایی‌ها راهی صنعاء شد و تاحدودی با پیش شرط‌های انصارالله برای رفع محاصره از فرودگاه صنعا و بندرالحدیده کنار آمد. سیدعبدالملک الحوثی همچون گذشته به صورت قاطع، خواستار جدایی پرونده انسانی از پرونده سیاسی شد و از سازمان ملل و طرف سعودی و امریکایی خواست که از موضوعات بشردوستانه و بازگشایی بندر الحدیده و فرودگاه صنعا برای دستیابی به اهداف سیاسی خود استفاده نکنند.


همزمان با ادامه گفتگوهای سیاسی، حملات پهپادی به پایگاه هوایی ملک خالد و تصرف 150 کیلومتر از اراضی جازان، علاوه بر قدرت نمایی و افزایش کارت‌های بازی انصارالله در مذاکرات، ادعای سعودی‌ها مبنی بر اینکه جنگ یمن یک جنگ داخلی است را زیر سوال برد تا نشان دهد که این جنگ، جنگ یمن و عربستان است و سعودی‌ها می بایست به عنوان طرف متجاوز وارد مذاکره شده و مسئولیت جنگ را برعهده بگیرند.


مجموع اقدامات انصارالله و پیشرفت‌های آنها در ابعاد سیاسی و نظامی، اکنون آنها را در موقعیت برتر قرار داده و به طرف مقابل از جمله سعودی‌ها ثابت کرده است که حل بحران یمن در سایه تجاوز و محاصره ممکن نیست و اگر امروز شرایط صنعاء را نپذیرند می‌بایست فردا امتیازات بیشتری بدهند. مقامات انصارالله شرایط خود را ارائه کرده و حسن نیت خود را به اثبات رساندند، آنها اکنون منتظر همراهی مثبث از سوی سعودی‌ها و امریکایی‌ها هستند.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: