صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۷:۱۶ - ۰۹ تير ۱۴۰۰ - 2021 June 30
کد خبر: ۹۳۷۵۱

خطوط BRT‌ تهران کجاها را به هم وصل می‌کنند؟

تهران کلان‌شهری است که انتخاب اول بسیاری از مردم برای زندگی به شمار می‌آید. چرا که مجموعه‌ای از امکانات رفاهی و اجتماعی در این شهر تمرکز یافته است.

به گزارش راهبرد معاصر تهران کلان‌شهری است که انتخاب اول بسیاری از مردم برای زندگی به شمار می‌آید. چرا که مجموعه‌ای از امکانات رفاهی و اجتماعی در این شهر تمرکز یافته است. از همین رو قیمت خانه و آپارتمان در تهران به مراتب بالاتر از دیگر شهرها محاسبه می‌شود. در واقع عوامل بسیاری در تعیین قیمت نهایی یک واحد آپارتمان در پایتخت اثرگذار هستند. یکی از این عوامل، دسترسی آسان به حمل‌ونقل شهری می‌تواند باشد. به عبارتی املاکی که بیشترین دسترسی به وسایل عمومی نقلیه را دارند، با قیمت بالاتری معامله می‌شوند.

 

چند خط اتوبوس تندرو داریم؟

اگر ساکن منطقه‌های مرکزی تهران باشید، احتمالا بیشترین خط بی‌آرتی که دیده‌اید، خط پایانهٔ معین به تجریش باشد. در واقع باید بدانید که تهران حدود ۱۰ خط بی‌آرتی دارد. خطوط بی‌آرتی مخفف کلمه (Bus rapid transit) است. سرعت بالای خطوط بی‌آرتی مزیت اصلی آن‌ها به شمار می‌آید. از این رو، بسیاری از ساکنان تهران در تلاشند که در نزدیکی خطوط بی‌آرتی اقدام به خرید یا اجارهٔ خانه کنند. در واقع ترافیک بی‌حدوحصر در تهران باعث شده که بیشتر مردم به وسایل حمل‌ونقل عمومی روی بیاورند.

 

چه مناطقی خطوط بی‌آرتی دارند؟

بالاتر اشاره کردیم که ۱۰ خط بی‌آرتی در شهر، در حال سرویس‌دهی هستند. اما اینکه هر کدام از خط‌ها کدام منطقه را به دیگری متصل می‌کنند، برای برخی از مردم ناآشنا است. خط ۱ بی‌آرتی از پایانهٔ آزادی شروع می‌شود و به چهارراه تهران‌پارس می‌رسد. این خط که به صورت افقی غرب تهران را به شرق آن متصل می‌کند، از ۳۲ ایستگاه تشکیل شده است. همچنین این خط برای تعویض خط نیز ایستگاه‌هایی دارد که به خطوط دیگر بی‌آرتی منتهی می‌شود. در واقع اگر بخواهید وارد خط ۴ شوید، باید در ایستگاه نواب صفوی خط خود را به سمت پایانهٔ جنوب یا پایانهٔ شهید افشار تغییر دهید. همچنین اگر بخواهید از طریق خط ۱ وارد خط ۷ شوید،‌ باید در ایستگاه چهارراه ولیعصر خط خود را به سمت پایانهٔ تجریش یا معین تغییر دهید. برای ورود به خط ۹ نیز از طریق خط ۱ می‌توان اقدام کرد. اینگونه که مسافران باید در ایستگاه شهید فتحنایی پیاده شده و سوار اتوبوس‌های تندرویی که به سمت پایانهٔ لاله یا مترو جوانمرد قصاب می‌رود، بشوند. خط ۱ برای خط ۳ نیز ایستگاهی دارد که بتوان در آن تغییر مسیر داد. ایستگاه آیت غربی در خط ۱ برای تغییر مسیر به خط ۳ در نظر گرفته شده است. پس خط ۱ بی‌آرتی برای تغییر مسیر به خطوط ۴، ۷، ۹ و ۳ ایستگاه دارد. خط ۲ اتوبوس‌های تندرو از میدان آزادی به پایانهٔ خاوران منتهی می‌شود. خط ۲ از ۳۰ ایستگاه تشکیل شده است. همین خط برای خطوط بی‌آرتی ۴، ۷ و ۹ نیز ایستگاهی دارد که مسافران بتوانند مسیر خود را تغییر دهند. ایستگاه هلال احمر برای خط ۴، ایستگاه ولیعصر شرق برای خط ۷ و ایستگاه نفیس برای خط ۹ از جمله ایستگاه‌های تغییر مسیر محسوب می‌شوند. خط ۳ مخصوص شرق‌نشینان است. خط ۳ پایانهٔ علم و صنعت را به پایانهٔ خاوران متصل می‌کند. خط ۳ تنها یک ایستگاه برای تعویض مسیر دارد. ایستگاه شهید آیت غربی مسافران را راهی خط ۱ می‌کند. خط ۴ اتوبوس‌های تندرو نیز مخصوص اهالی شمال غربی و جنوب غربی تهران است. خط ۴ پایانه افشار را به پایانهٔ معین متصل می‌کند. این خط، تنها دو ایستگاه برای تغییر مسیر مسافران دارد. ایستگاه هلال احمر برای ورود به خط ۲ و ایستگاه نواب صفوی برای ورود به خط ۱ در خط ۴ در مسیر مسافران قرار دارد. خط ۵ اتوبوس بی‌آرتی برای ساکنان شمال شرقی تهران بسیار مناسب است.

 

خط ۵ پایانهٔ بیهقی را به پایانهٔ علم و صنعت متصل می‌کند. این خط برخلاف دیگر خطوط از ایستگاه‌های زیادی تشکیل نشده است. برای ورود به خط ۹ مسافران می‌توان از طریق ایستگاه کرمان در خط ۵ تغییر مسیر بدهند. خط ۷ اتوبوس‌های تندرو برای اهالی تهران بسیار آشنا است. چرا که این خط، پایانهٔ تجریش را به پایانهٔ معین متصل می‌کند. این خط برای تغییر مسیر مسافران به خطوط ۱ و ۲ ایستگاه دارد. مسافران می‌توانند در ایستگاه مولوی جنوبی وارد خط ۲ و در ایستگاه چهارراه ولیعصر غربی وارد خط ۱ شوند. خط ۸ مخصوص ساکنان جنوب تهران است. این خط پایانهٔ خاوران را به پایانهٔ جنوب متصل می‌کند. در ایستگاه شهید بروجردی می‌توان برای ورود به خط ۹ تغییر مسیر داد. خط ۹ پایانهٔ لاله را به پایانهٔ مترو جوانمرد قصاب متصل می‌کند. خط ۹ برای ورود به خط ۸ در ایستگاه شهید بروجردی، برای ورود به خط ۲ ایستگاه نفیس، برای ورود به خط ۱ ایستگاه شهید فتحنایی و برای ورود به خط ۵ ایستگاه کرمان را دارد. خط ۱۰ اتوبوس‌های تندرو پایانهٔ جنت‌آباد را به پایانهٔ آزادگان متصل می‌کند. این خط هیچ گونه اتصالی به خطوط دیگر ندارد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: