صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۹:۱۰ - ۱۵ تير ۱۴۰۰ - 2021 July 06
کد خبر: ۹۴۲۸۱
«علی محمد نمازی»، عضو حزب کارگزاران سازندگی در گفتگو با «راهبرد معاصر» پاسخ می‌دهد:

آیا دولت آیت‌الله رئیسی «فراجناحی» خواهد بود؟

«علی محمد نمازی»، عضو حزب کارگزاران سازندگی در خصوص تشکیل «دولت فراجناحی» توسط آیت‌الله رئیسی گفت: اگر ایشان این ادعا را بخواهد عملی کند هم محسنات دارد و هم مضرات. محسنات این است که اگر تمام نیروها را با معیار تخصص و تجربه انتخاب کند، دولت قوی می تواند باشد. منتهی مضراتی دارد، آیا در این صورت آقای رئیسی توان این را دارد که در دولت هماهنگی ایجاد کند یا خیر؟ اگر این هماهنگی ایجاد نشود نیروها به جای اینکه هم افزایی داشته باشند، خنثی سازی یکدیگر را شروع می کنند.

 

«علی محمد نمازی»، فعال سیاسی و عضو حزب کارگزاران سازندگی در گفت و گو با «راهبرد معاصر» درباره اقدام دفتر آیت‌الله رئیسی در اخذ نظارت کارشناسان و فعالان رسانه‌ای و درخواست از چند چهره سیاسی برای همراهی با دولت جدید گفت: من دو تحلیل و دو دیدگاه به این امر دارم. یک نگاه خوشبینانه است که آقای رئیسی تصمیم گرفته کشور را خوب اداره کند و ظرفیت های معطل مانده را بکار بگیرد و از همه پتانسیل ها و صاحبان فکر و برنامه استفاده کند، این بسیار خوب است.  اما اینکه چگونه این نیت عملیاتی شود اهمیت دارد. خیلی ها اعم از افراد کاردان و متخصص خوشبین به این امر نیستند و به این درخواست پاسخ مثبت یا جدی نخواهند داد.

 

وی ادامه داد: دید بدبینانه هم وجود دارد که مگر کشور ما بصورت دموکراتیک اداره نمی شود؟ مگر انتخابات آزاد برگزار نمی شود؟ مگر آقای رئیسی متعلق به جناح اصولگرا نیست؟ مگر آقای رئیسی در هنگام انتخابات برنامه نداده است؟ مگر آقای رئیسی این برنامه را تنهایی تهیه کرده است؟ آقای رئیسی با یک جمعی از همفکران و کسانی که پیش بینی می کنند در آینده از توان آنها استفاده شود، برنامه تهیه کرده است. اگر برنامه ای در کار بوده تهیه این برنامه کار مشکلی است آن هم برنامه ای که کاندیدای ریاست جمهوری می خواهد قبل از انتخابات ارائه دهد و مورد توجه متخصصین امر قرار گیرد.

 

عضو حزب کارگزاران سازندگی با اشاره به اینکه کمتر از یک ماه به روز تحلیف باقی مانده است، عنوان کرد: در این فرصت بعید است آقای رئیسی بتواند کابینه خود را با توجه به این نوع نگاهی که دارد معرفی کند. آقای رئیسی غیر از افراد اصلی که با ایشان کار می کردند پیشنهادات، مشاوره ها و انتقادات را بررسی می کند یا تیم جدایی می خواهد انتخاب کند؟ اگر تیم جدایی انتخاب می کند عملاً نتیجه ای ندارد و نوبت به این بحث نمی رسد. اگر با افراد اصلی می خواهد این کار را انجام دهد فرصت این کار وجود ندارد. اصولاً در کدام کشور دموکراتیک و با انتخابات آزاد حزب برنده از حزب رقیبی که عرصه را واگذار کرده تقاضا می کند که به من مشورت دهید؟ اینها در نظام های دموکراتیک رسم نیست.

 

نمازی در پاسخ به این سوال که «آیا دولت آیت‌الله رئیسی فراجناحی خواهد بود؟» گفت: ایشان ادعا کرده که می خواهم دولت فراجناحی تشکیل دهم، اگر این ادعا را بخواهد عملی کند هم محسنات دارد و هم مضرات دارد. محسنات این است که در کشور راه بیفتد و تمام نیروها را با معیار تخصص، تجربه، توان، دلسوزی و غیره انتخاب کند و نیروها را صرفنظر از پایگاه جناحی و حزبی انتخاب کند این خیلی دولت قوی می تواند باشد. دولت برگزیده و شایسته سالاری در حد اعلا تشکیل خواهد شد. منتهی مضراتی دارد، آیا آقای رئیسی توان این را دارد که نیروهای قوی، متخصص، توانمند و دلسوز را از گرایش های مختلف و احزاب مختلف در دولت هماهنگ ایجاد کند یا خیر؟ اگر این هماهنگی ایجاد نشود به جای اینکه هم افزایی داشته باشند و نیروها بدون هم افزایی کار کنند، خنثی سازی یکدیگر را شروع می کنند.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: