صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۲:۴۸ - ۱۶ تير ۱۴۰۰ - 2021 July 07
کد خبر: ۹۴۴۸۵

تاریخ تنفیذ ریاست جمهوری ایران 1400

تاریخ تنفیذ ریاست جمهوری ایران 1400 تا کمتر از یک ماه دیگر است. در حال حاضر آیت الله رئیسی ازسوی مردم به عنوان سیزدهمین ریس جمهور ایران انتخاب شده است.

به گزارش راهبرد معاصر، تاریخ تنفیذ ریاست جمهوری ایران 1400 کمتر از یک ماه تا 28 روز دیگر است. انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری 28 خرداد ماه برگزار شد. آیت الله ابراهیم رئیسی پس از اعلام آرای قطعی و نهایی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان به عنوان رئیس جمهور منتخب برکرسی ریاست جمهوری می نشیند . پس از اعلام و تائید درستی انتخابات  در مرحله بعدی باید حکم ریاست جمهوری توسط رهبری تنفیذ شود. 

 

تاریخ تنفیذ ریاست جمهوری ایران 1400

 

تاریخ تنفیذ ریاست جمهوری ایران  1400 کمتر از یک ماه تا 28 روز دیگر  است. از دوازده دوره انتخابات قبلی در هشت دوره مراسم تنفیذ رئیس جمهورر منتخب مردم در روز دوازدهم مرداد ماه برگزار  شده است. پس از تائید درستی انتخابات  در مرحله بعدی باید حکم ریاست جمهوری توسط رهبری تنفیذ شود. 

 

مراسم تنفیذ روسای جمهور به روایت تصویر

تنفیذ بازرگان
تنفیذ ریاست جمهوری بنی‌صدر
تنفیذ رجایی
تنفیذ حکم ریاست جمهوری آیت الله خامنه‌ای
تنفیذ حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی
تنفیذ حجت‌الاسلام خاتمی
تنفیذ احمدی‌نژاد
تنفیذ حجت الاسلام روحانی

 

تاریخ تحلیف ریاست جمهوری ایران 1400

سید نظام الدین موسوی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس، درباره زمان برگزاری مراسم تحلیف رئیس‌جمهور منتخب، گفت: پس از برگزاری مراسم تنفیذ حکم رئیس‌جمهور منتخب از جانب مقام معظم رهبری، مطابق اصل ۱۲۱ قانون اساسی مراسم تحلیف «سید ابراهیم رئیسی» روز پنجشنبه ۱۴ مرداد در سالگرد صدور فرمان مشروطیت، در محل مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد.

وی افزود: در مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب، علاوه بر رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، رئیس قوه قضائیه و اعضای شورای نگهبان که طبق قانون اساسی باید در جلسه حضور داشته باشند، از برخی مقامات و شخصیت‌های داخلی و خارجی نیز دعوت به عمل آمده است.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس تصریح کرد: با توجه به اهمیت بین‌المللی مراسم تحلیف رئیس‌جمهور منتخب، از جانب رئیس مجلس شورای اسلامی ستادی با ۱۱ کمیته مسئولیت تمهید مقدمات، دعوت و استقبال از مدعوین خارجی و داخلی، اطلاع‌رسانی، امنیت و حراست، امور بهداشتی و… مراسم تحلیف را عهده‌دار شده است.
 


موسوی گفت: رئیس مجلس شورای اسلامی در حکمی «محمدعلی قلی ها» را به عنوان رئیس این ستاد منصوب کرده است.

وی تاکید کرد: در برگزاری مراسم تحلیف، پروتکل‌های بهداشتی متناسب با وضعیت اپیدمی کرونا در نظر گرفته شده و ستاد کرونا مجلس در این باره تمهیدات لازم را اندیشیده است

پیش از این علی نیکزاد نایب‌رئیس و حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی، با اشاره به برگزاری مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب در مجلس، گفته بودند: مراسم تحلیف آیت‌الله رئیسی، رئیس جمهور منتخب روز ۱۲ مرداد ماه در مجلس انجام خواهد شد که به نظر می‌رسد با اعلام سخنگوی هیئت رییسه مجلس تاریخ این برنامه دچار تغییر شده است.



چندی پیش وزارت کشور نتایج تکمیلی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری را اعلام کرد و بر این اساس، آرای سیدابراهیم رئیسی، نامزد پیروز انتخابات، از مرز ۱۸ میلیون گذشت.
جمال عرف رئیس ستاد انتخابات کشور، با اعلام جزئیات تکمیلی از نتایج شمارش آرای انتخابات ریاست‌جمهوری، از تکمیل نتایج قبلی با وصول آخرین صورتجلسات از ۹۱ صندوق باقی‌مانده این انتخابات خبر داد.

وی گفت: با وصول تمامی صورت‌جلسات صندوق‌های اخذ رأی انتخابات ریاست‌جمهوری و همچنین انطباق صورت‌جلسات هیات‌های اجرائی و نظارت بخش‌ها و شهرستان‌های سراسر کشور، و اعمال جملگی آن‌ها در سامانه جامع انتخابات، نتایج تکمیلی شمارش آرای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، مورد جمع‌بندی قرار گرفت.

رئیس ستاد انتخابات کشور این نتایج را به شرح ذیل اعلام کرد:

۱. کل تعرفه‌های مصرفی (تحویل شده به مراجعه کنندگان شعب): ۲۸.۹۸۹.۵۲۹ برگ

۲. آرای داخل صندوق‌های اخذ رای: ۲۸.۷۵۰.۷۳۶ برگ

۳. آرای باطله غیر مأخوذه درون صندوق: ۱۰۰.۲۳۱ برگ

۴. آرای مأخوذه: ۲۸.۶۵۰.۵۰۵ رأی

۵. آرای باطله مأخوذه: ۳.۷۴۰.۶۸۸ رأی


۶. آرای صحیح: ۲۴.۹۰۹.۸۱۷ رأی

آرای هر یک از نامزدها:

آقای سید ابراهیم رئیسی ۱۸.۰۲۱.۹۴۵ رأی

آقای محسن رضایی میرقائد ۳.۴۴۰.۸۳۵ رأی

آقای عبدالناصر همتی ۲.۴۴۳.۳۸۷ رأی

آقای سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی ۱.۰۰۳.۶۵۰ رأی

رئیس ستاد انتخابات کشور خاطرنشان کرد: در اجرای تبصره ٨ ماده ٣١ قانون انتخابات ریاست جمهوری، نتایج کامل شمارش آرا به شورای نگهبان اعلام شده است و مطابق همین تبصره، تایید نهایی صحت انتخابات برعهده شورای نگهبان است.

گفتنی است، تفاوت عدد مربوط به کل تعرفه‌های مصرفی (تعرفه‌های تحویل شده به مراجعه کنندگان شعب) با عدد آرای داخل صندوق‌های رأی، مربوط به افرادی است که در انتخابات شرکت کردند، اما به هر دلیلی، رأی خود را داخل صندوق‌ها نیانداختند

رای‌گیری برای ریاست‌جمهوری سیزدهم، شورا‌های شهر و روستا، میاندوره‌ای مجلس و مجلس خبرگان رهبری از صبح ۲۸ خرداد آغاز شد و ساعت ۲ بامداد به پایان رسید. از ساعت ۲ بامداد شمارش آرا آغاز شد.

حدود ۶۶ هزار و ۸۰۰ شعبه اخذ رأی برای انتخابات ریاست‌جمهوری و حدود ۷۵ هزار شعبه برای انتخابات شورا‌های شهر و روستا، آرا مردم را در سراسر کشور اخذ کردند.
 
 

تعداد واجدین شرایط انتخابات ریاست جمهوری ایران 1400

 
تعداد واجدین شرایط که طبق قانون می‌توانند رأی دهند، ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر بود.


وزیر کشور عصر شنبه درباره نتیجه انتخابات گفت: از مجموع ۲۸ میلیون و ۹۳۳ هزار و چهار رای ماخوذه در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، با کسب ۱۷ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۴۵ رای به‌عنوان رئیس‌جمهور منتخب برگزیده شد.
 

نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران 1400


بر اساس تجمیع نتایج صندوق‌های رای انتخابات ریاست‌جمهوری از مجموع واجدین شرایط ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، تعداد آرای کاندیدا‌های انتخابات به این شرح اعلام شد:

سید ابراهیم رئیسی‌: ۱۷ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۴۵ رای
محسن رضایی: ۳ میلیون و ۴۱۲ هزار و ۷۱۲ رای
عبدالناصر همتی: ۲ میلیون و ۴۲۷ هزار و ۲۰۱ رای
سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی: ۹۹۹ هژار و ۷۱۸ رای
آرای باطله: ۳ میلیون و ۷۲۶ هزار و ۸۷۰ رای

 

مفهوم تنفیذ



«تنفیذ» (Validation) در فقه و حقوق خصوصی به معنای «اعتباربخشی به عمل حقوقی قابل ابطال» است. به عبارتی دیگر تنفیذ، عملی بوده که به موجب آن شخص می‌تواند از ابطال یک عمل حقوقی چشم پوشی کند به همین دلیل به عمل تنفیذ، تأیید یا امضا نیز گفته می‌شود که البته عمل حقوقی قابل ابطال با عمل باطل متفاوت است.

در جمهوری اسلامی ایران میان «انتخاب مردم» و «انتصاب، ولی فقیه» به طرز زیبایی جمع شده و مقام معظم رهبری همان کسی را به ریاست جمهوری منصوب می‌کند که مقبولیت مردمی و پایگاه اجتماعی وی قبلاً از طریق انتخابات احراز شده است. بنابراین، رییس جمهور منتخبِ مورد تأیید، ولی امر مسلمین از مشروعیت «دینی» و «سیاسی» برخوردار خواهد بود.

تنفیذ حکم ریاست جمهوری از سوی رهبر انقلاب در حقیقت اعتبار بخشیدن یا مشروعیت دادن به ریاست وی بر قوه مجریه است. رییس جمهور در جایگاه ریاست قوه مجریه، تصمیماتی اخذ نموده و اقداماتی انجام می‌دهد که جزو شئون ولایت است همچنین تصمیمات یا اقدامات رییس جمهور نیز در جایگاه رییس قوه مجریه به لحاظ ماهوی اموری نیابت پذیر بوده و نیازمند «اذن سابق» یا «اجازه لاحق»، ولی امر مسلمین است و بدون آن اعتبار حقوقی نخواهد داشت.

درباره این که تنفیذ ماهیتا «توکیل» است یا «تفویض»، در قانون اساسی قرینه روشنی وجود ندارد. میان توکیل و تفویض در مفهوم خاص، تفاوت‌هایی وجود دارد: وکیل به اراده موکل و به نیابت از او عمل می‌کند، در حالی که مفوَّض الیه به اراده خود عمل می‌کند. وکیل قابل عزل است، در حالی که مفوّض الیه قابل عزل نیست. در توکیل حقّ موکل نسبت به موضوع وکالت همچنان باقی است، در حالی که وقتی کسی حقی را به غیر واگذار می‌کند، نسبت به آن حقّی نخواهد داشت.

اما ممکن است بخش پایانی اصل ۱۱۰ قانون اساسی قرینه‌ای بر تفویضی بودن تنفیذ حکم رییس جمهور به شمار آید. بخش پایانی اصل ۱۱۰ چنین است: «رهبر می‌تواند بعضی از وظایف و اختیارات خود را به شخص دیگری تفویض کند». لکن بعید است شورای بازنگری قانون اساسی از واژه تنفیذ در متن فوق مفهوم خاص و لوازم آن را اراده کرده باشد. به نظر می‌رسد که تنفیذ ماهیتاً توکیل است.

به‌محض اینکه حکم ریاست‌جمهوری توسط رهبر معظم انقلاب امضا شود، فرد منتخب، رئیس‌جمهور قانونی کشور خواهد بود. مهم‌ترین اثری که بر این امر مترتب است، مشروعیت‌بخشی به تصرفات رئیس‌جمهور در تمام امور اجرایی کشور در حدود تکالیف و اختیارات قانونی است.
مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: