صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۳:۱۲ - ۲۲ تير ۱۴۰۰ - 2021 July 13
کد خبر: ۹۵۲۷۸

دوز یادآور واکسن کرونا لازم نیست

مقامات سازمان جهانی بهداشت می‌گویند مایه شرمندگی است که کشورهایی به دنبال زدن دوز سوم یادآور واکسن کرونا به مردمشان باشند، در حالیکه کشورهای دیگر حتی واکسن برای محافظت از آسیب‌پذیرترین افرادشان نداشته باشند.

به گزارش راهبرد معاصر  دکتر تدروس آدهانوم قبریسوس، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت گفت: «اولویت فعلی باید واکسیناسیون افرادی باشد که تا به حال هیچ دوز واکسن و حفاظتی دریافت نکرده‌اند.»

او گفت کشورهای ثروتمندتر سفارش خرید میلیون‌ها دوز یادآور واکسن را داده‌اند، در حالیکه کشورهای دیگر هنوز حتی کارکنان بهداشتی و اغلب افراد آسیب‌پذیر را واکسینه نکرده‌اند.

دکتر سومایا سوامیناتان، دانشمند ارشد سازمان جهانی بهداشت نیز گفت در حال حاضر «هیچ شاهد علمی» وجود ندارد که تزریق دوز یادآور واکسن ضروری است.

 

او گفت توصیه‌ برای زدن دوز یادآور واکسن باید بر اساس علم و داده‌های علمی باشد، نه پیشنهاد شرکت‌های سازنده واکسن.

این اظهارات مقامات سازمان جهانی بهداشت در هنگامی انجام می‌شود که شرکت فایزر در تلاش است تا مجوز تزریق دوز سوم یادآور واکسنش را در آمریکا به دست آورد.

اما دکتر آنتونی فاوچی، مشاور پزشکی ارشد کاخ سفید پس از ملاقات با مقامات شرکت فایزر گفت هنوز برای تصمیم‌گیری درباره تزریق دوز یادآور واکسن در آمریکا بسیار زود است.

 

به گفته سوامیناتان، تا به حال چهار کشور برنامه تزریق دوز یادآور واکسن را اعلام کرده‌اند و چند کشور دیگر در حال بررسی این موضوع هستند.

اسرائیل اعلام کرده است که تزریق دوز سوم یادآور واکسن کرونا را برای افراد دچار نقصان ایمنی آغاز خواهد کرد و انگلیس نیز گفته است در حال بررسی استفاده از دوز یادآور واکسن در پاییز امسال است.

 

میلیارها نفر در جهان هنوز واکسینه نشده‌اند. بر اساس داده‌های سازمان جهانی بهداشت فقط یک درصد مردم در کشورهای با درآمد کم تنها یک دوز واکسن را دریافت کرده‌اند.

تدروس با اشاره به شرکت‌های واکسن‌سازی مدرنا و فایزر گفت این واکسن‌سازان به جای در اولویت قرار دادن عرضه دوز یادآور واکسن‌هایشان، باید واکسن‌هایشان را در اختیار برنامه‌های اشتراک واکسن مانند برنامه کواکس سازمان جهانی بهداشت بگذارند./ایسنا

نظر شما