صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۶:۲۴ - ۲۳ تير ۱۴۰۰ - 2021 July 14
کد خبر: ۹۵۳۵۴
تعداد نظرات: ۳ نظر

آخرین اخبار رتبه بندی معلمان/ لایحه رتبه بندی آماده طرح در صحن علنی مجلس

بر اساس آخرین اخبار رتبه بندی معلمان، امروز یک عضو کمیسیون آموزش اعلام کرده است که لایحه آماده مطرح شده در صحن علنی مجلس است. در این میان صفحه کمیسیون آموزش در اینستاگرام هم این خبر را منتشر کرده است.

به گزارش راهبرد معاصر بر اساس آخرین اخبار رتبه بندی معلمان صفحه کمیسیون آموزش مجلس در اینستاگران از آماده شدن لایحه رتبه بندی برای طرح شدن در صحن مجلس خبر داده است. در متن این خبر کمیسیون آموزش آمده است به اطلاع می رساند لایحه رتبه بندی فرهنگیان در صحن علنی پارلمان مطرح خواهد شد. در ادامه این خبر آمده است ادامه تلاش و پیگیری ها به منظور اضافه کردن بازنشستگان به این لایحه ادامه دارد که در صورت افزوده شدن اطلاع رسانی خواهد شد. امروز همچنین رحمت الله نوروزی عضو کمیسیون آموزش مجلس در مصاحبه ای با خبرگزاری تسنیم گفته است: لایحه آماده مطرح شدن در صحن علنی است. به گفته او تاکنون موضوعی به نام رتبه بندی اجرا نشده و هر افزایشی بوده از ظرفیت قانون خدمات کشوری بوده است. همچنین رتبه بندی در سند تحول بنیادین نیز ذکر شده و کمیسیون آموزش مجلس بر اساس همین سند به بررسی و تصویب لایحه رتبه بندی معلمان پرداخته است. در این میان تاکید معلمان بر باقی ماندن ماده ۷ این لایحه یعنی حداقل حقوق معلمان ۸۰ درصد حقوق و مزایای هیات علمی است. آنها می گویند حذف ۸۰ درصد یعنی افزایش حقوق ساده که معلمان آن را به اسم رتبه بندی نخواهند پذیرفت.

 

 

اختلاف دولت و مجلس بر سر لایحه رتبه بندی معلمان

علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره جزئیات بررسی طرح رتبه‌بندی معلمان در کمیسیون اظهار داشت: این لایحه را دولت به مجلس آورده که درباره افزایش حقوق معلمان است به این صورت که ظرف مدت سه سال آینده ۲۵ درصد افزایش یابد؛ علاوه بر آن مسئله رتبه‌بندی معلمان است که بعد از سه سال از ورودشان به آموزش و پرورش رتبه‌بندی می‌شوند یعنی سه سال اول بدون رتبه می‌چرخند و بعد از آن می‌توانند رتبه‌بندی شوند. وی افزود: همچنین بحثی درباره فاصله بین رتبه‌ها بود؛ به این ترتیب که درجه پنجم که درجه آخر است ۲۶ و درجه چهارم ۲۱ سال سابقه را می‌خواهد. ما در کمیسیون پنج رتبه را عددگذاری و اینگونه تعریف کردیم: «آموزشیار معلم»، «مربی معلم»، «استادیار معلم»، «دانشیار معلم» و «استاد معلم»؛ علاوه بر این‌ها گفتیم از حیث جایگاه، متناظر با اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها باشد به طوریکه پایه ۱۶ هم وزن استاد معلم باشد که ۸۰ درصد حقوق معلم است. همچنین غیر از بازنشستگان ۹۰ درصد شاغلان در رتبه‌بندی قرار می‌گیرند.نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: این طرح کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس است اما دولت مخالف است و می‌گوید ۲۵ درصد افزایش حقوق بعلاوه فاصله‌ها را قبول دارد. در کمیسیون سال فاصله‌ها را نیز کاهش دادیم. آقای نوبخت می‌گوید که از محل تبصره ۲ بند «و» بودجه آن را تامین کنید، اما طرحی که ما داریم حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان پول نیاز دارد در حالی که اکنون کل بودجه آموزش و پرورش ۸۰ هزار میلیارد تومان است.وی با بیان اینکه دولت به این مسئله اعتراض دارد، خاطرنشان کرد: از سویی بحث تحول بنیادین آموزش و پرورش وجود دارد که می‌گوید معلم باید تمام وقت شود که حدود شش ساعت روی طرح کار آن‌ها می‌آید اما وقتی ضرب و تقسیم می‌کنیم، می‌بینم باعث می‌شود که هزینه طرح دربیاید. یعنی افزایش ساعت کار معلم (حضور معلم در محیط آموزشی به طوریکه اگر لازم باشد تدریس کند اگر لازم نبود نیز حضور داشته باشد) خودش درآمدزا است و کمک می‌کند.

 

 

چقدر می توان برای لایحه رتبه بندی معلمان بودجه در نظر گرفت؟

منادی با بیان اینکه اما هنوز آقای نوبخت نامه نداده است که ما چقدر می‌توانیم بودجه برداشت کنیم، گفت: نوبخت در جلسه که با هم داشتیم گفت که این کار را انجام می‌دهیم اما آقای بعد از خودش گفت که «ما محاسبه کردیم عدد ۲۰۰ هزار میلیارد تومان شده و می‌خواهید آن را چه کار کنید؟». اگر ندهند ما منبعی نداریم و منبعی که دولت ارائه داده ۲۵ درصد افزایش حقوق آن هم ظرف سه سال است؛ اما ما می‌گوییم تا پایان سال ۱۴۰۰ همه معلمان رتبه‌بندی شوند و هر چه در ظرفیت بودجه امسال است از تبصره ۲ بند «و» برداشته شود، مابقی آن نیز را دولت در بودجه سال بعد پیش‌بینی کند.رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه دارد ما طرح را در وقت قانونی بارگذاری کردیم برای اینکه به صحن بیاید، گفت: امروز از دولت خواستیم که بیاید جلسه بگذاریم تا مشخص می‌شود که چه عددی را می‌خواهد کمک کند. جلسه با حضور بنده، رئیس مجلس و آقای نوبخت یا نماینده ایشان خواهد بود. بعد از جلسه امروز مشخص می‌شود که آیا رئیس مجلس آن را تایید می‌کند که به صحنه بیاید یا نه؛ اما اگر مصوبه را در این مقطع قبول نکند ما در صحن مجلس از آن دفاع خواهیم کرد

 

 

مهمترین تغییرات لایحه رتبه بندی معلمان

 بر اساس آخرین خبر رتبه بندی معلمان جلسات کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی از اول تیر ماه بررسی مواد لایحه رتبه بندی معلمان را آغاز کرد و اواخر هفته گذشته نسخه ویرایش شده آن منتشر شد. بر این اساس در ماده 2 این لایحه مشمولان رتبه بندی معلمان مشخص شد، در ماده 3 تعداد و نام رتبه های ونحوه طبقه بندی معلمان جدید الاستخدان پس از تصویب لایحه مشخص شد. در ماده 4 مدت انتظاردریافت رتبه و تعجیل نخبگان ، در ماده 5 نحوه رتبه بندی شاغلان کنونی مطرح شده است. در ماده 7 که مهترین بخش اسن لایحه بود مشخص شد که افزایش حقوق ناشی از  رتبه بندی در هر رتبه ،کمتر از ۸۰ درصد حقوق و مزایای هیات علمی متناظر در همان رتبه در دانشگاه ها نباشد. در ماده 8 موضوع رتبه بندی بازنشستگان ، ماده 9 تمام وقت شدن همه معلمان و در ماده 10 به مهلت یک ماهه برای تهیه آیین نامه اجرایی اشاره شده است. جزئیات این تغییرات را در فایل زیر گوش کنید.

 

  • شرط دو سال حذف شد و معلم از ابتدای کار خود رتبه بندی میشود.
  • توقف در هر رتبه به ۵ سال رسید،تعجیل منطقه محروم اضافه شد و توقف نخبه ها به ۳ سال رسید.
  • سابقه برای کسب رتبه های ۴ و ۵ به ترتیب ۱۵ و ۲۱ سال شد.
  • محدودیت هر رتبه حذف شد.
  • سه سال زمان برای اجرای کامل حذف شد، اجرای رتبه بندی در سال اول صورت گیرد.
  • تبصره ۳ ماده ۲۹ برنامه ششم توسعه مبنی بر همترازی حداقل ۸۰٪ حقوق معلم با همسطح خود در هیات علمی دانشگاه لحاظ گردید.
  • زمان برای تدوین آئین نامه اجرایی حداکثر ۱ ماه است.

علاوه بر این بر اساس آخرین تغییرات لایحه رتبه بندی معلمان آموزگار ، دبیر ، هنر آموز، مربی امورتربیتی ، مشاور واحد آموزشی ، مراقب سلامت ، مدیر و معاون و معلمانی که در ادارات آموزش و پرورش کار می کنند شامل رتبه بندی معلمان می شوند. در این میان سوال برخی از فرهنگیان این است که آیا زیر لیسانس ها  هم شامل رتبه بندی می شوند یا نه. بر اساس پیگیری های کانال فرهنگیان طی آخرین تماسی که یکی از نمایندگان معلمان  با منادی رییس کمیسیون آموزش مجلس داشته است، او اعلام کرده است معلمان با مدرک پایین تر از لیسانس  نیز مشمول رتبه بندی خواهند شد و نحوه اعمال سابقه و  ... بر عهده وزارت آموزش پرورش است.

رامین کریمی نیا نماینده سازمان معلمان در مورد تغییرات لایحه رتبه بندی در کمیسیون آموزش مجلس گفته است: بر اساس تغییرات جدید در لایحه رتبه بندی معلمان رتبه بندی شامل افراد زیر می شود: آموزگار ، دبیر ، هنر آموز، مربی امورتربیتی ، مشاور واحد آموزشی ، مراقب سلامت ، مدیر و معاون و معلمانی که در ادارات آموزش و پرورش کار می کنند . تغییر دوم این است که معلمان در رتبه های زیر قرار می گیرند :

آموزشیار معلم معادل رتبه ۱

مربی معلم معادل رتبه ۲

استادیار معلم معادل رتبه ۳

دانشیار معلم معادل رتبه ۴

استاد معلم معادل رتبه ۵        

 

 

 

نگرانی معلمان از موکول شدن لایحه رتبه بندی معلمان به دولت بعدی

 طولانی شدن روند تصویب لایحه رتبه بندی و نگرانی از موکول شدن آن به دولت بعدی و خارج شدن از دستور مجلس باعث شده است تا فرهنگیان درخواست تسریع در تصویب لایحه رتبه بندی را از نمایندگان داشته باشند. در این بین رامین کریمی نیا نماینده سازمان معلمان با صدور پیامی از فرهنگیان درخواست کرده است که  از نمایندگان مجلس در سراسر کشور با ارتباط گیری تک به تک بخواهنددر تصویب رتبه بندی تسریع کنند. به نوشته کریمی نیا در حال حاضر مهم ترین بندی که می تواند تاثیر خوبی بر دریافتی معلمان داشته باشد رتبه بندی است، از آنجایی که اعضای محترم کمیسیون آموزش با دید مثبت و تلاش بی وقفه مفاد آنرا به پایان رسانده اند و هم زمان آموزش و پرورش در حال بررسی و تهیه جزئیات آن است و از سوی دیگر سازمان برنامه و بودجه هم بارها قول نهایت همکاری در تامین بالاترین بودجه ممکن را از بودجه تبصره دو بند " و" داده است ، آگاه باشید که اگر چنانچه پس از تعطیلات دو هفته ای مجلس یعنی ۲۶ تیر ماه به طور خارج از نوبت و فوری در صحن علنی مطرح نشود و رای نیاورد، تمام زحمت ها به هدر خواهد رفت. چرا که در صورت تاخیر و یا عدم تصویب در زمان دولت فعلی طبق قوانین باید مجددا به آموزش و پرورش بعدی برگشته پس از طی مراحل به صورت لایحه ای جدید در هیات وزیران جدید طرح و پس از تصویب مجددا به مجلس ارجاع شود. بنابراین اجرای آن تا روی کار آمدن دولت جدید ماه ها و بلکه سال ها به طول خواهد انجامید.به همین دلیل همکاران عزیز در تمام کشور در حرکتی یکسان با نمایندگان حوزه خود ارتباط گرفته و نسبت به درخواست طرح فوری و خارج از نوبت رتبه بندی از هیات رئیسه محترم مجلس مصرانه درخواست کنند بلافاصله پس از تعطیلات در صحن علنی مطرح و تصویب شود.

 

 

سابقه اجرای طرح رتبه بندی معلمان

طرح رتبه بندی معلمان قرار بود فروردین ماه ۱۴۰۰ اجرایی شود اما پروسه تدوین و تصویب آن در دولت و مجلس باعث شده است تا معلمان همچنان منتظر اجرای این طرح باشند. بر اساس آخرین اخبار منتشر شده در حال حاضر لایحه رتبه بندی معلمان در مجلس به سر می برد و کمیسیون آموزش در حال بررسی آن است. رتبه بندی معلمان با هدف افزایش دریافتی معلمان تدوین شده و چندین مرحله از ان در سال های ۹۴، ۹۸ و ۹۹ اجرایی شده اما با این حال نتوانسته است رضایت معلمان در دریافت حقوق را جلب کند. به طوری که معلمان همچنان از فاصله پرداختی خود با سایر کارمندان دولتی گلایه دارند. از انجا برنامه ششم توسعه دولت را به ارائه لایحه رتبدی بندی معلمان در جهت افزایش حقوق انها مکلف کرده است اما تعلل دولت در تدوین و ارسال آن به مجلس و حالا تعلل نمایندگان مجلس در بررسی آن سبب نگرانی فرهنگیان شده است. این لایحه ۲۵ اسنفد ۹۹ به مجلس ارسال شد اما با این حال با گذشت نزدیک به دو ماه هنوز به صحن علنی مجلس نرسیده است. اجرای قانون رتبه بندی معلمان در سال ۱۴۰۰ در انتظار تصویب لایحه دولت در مجلس است. با این حال همزمان با روز معلم محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه از تامین مالی اجرای طرح رتبه بندی معلمان خبر داد. او در توئیتی نوشت: با تأمین مالی صورت گرفته پس از تصویب لایحه رتبه بندی و تهیه دستورالعمل منطقی و عادلانه همسان سازی از ١٤٠٠ / ١ / ١ اجرایی می‌شود.رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور پیشتر به هنگام تصویب لایحه بودجه کل کشور اعلام کرده بود مبلغ ۸ هزار میلیارد تومان در ارتباط با رتبه بندی فرهنگیان در لایحه بودجه ۱۴۰۰ منظور شد که جای هیچ نگرانی نیست.

 

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
فرهنگی
۰۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
سلام
دولت روحانی دشمن سرسخت معلم هاست .با معلم جماعت پدر کشتگی دارد وزیر بی ادب و بی فرهنگ این دولت تا توانسته به فرهنگیان عزیز توهین کرده و دروغ گفته و فریب داده و تا توانسته در رسانه ها اینجو القا کرده که اوضاعمعیشتی فرهنگیان خوبه و با کارمندان دیگه تفاوت جزئی داره. درحالی که ۱۸۰ درجه اوضاع برعکسه. تو این رفت و رفتنی هم ضربه آخررو زد و رفت رتبه بندی که تمام امید فرهنگیان جهت بهبود اوضاع معیشتیشان بود و کاملا ضد سند تحول بنیادین طراحی کرد و به مجلس داد حالا تو مجلس هرکاری میکنن نمیتونن درستش کنن. یه دیوانه سنگی رو تو چاه میندازه صد تا عاقل نمیتونن درش بیارن . شد جریان ترامپ تو اون روزای آخرش انقدر ایران و تحریم کرد که دولت بعدی دیگه نتونه اونا رو برداره. ما فرهنگیان منتظر دولت آیت الله رئیسی هستیم انشالله که راه دولت جدید کاملا برعکس دولت قبلی باشه یک وزیر کاربلد و ازجنس خود آموزش و پرورش میتونه مشکلات رو حل کنه . کاش وزیر آموزش و پرورش رو رهبری خود شخصا و مستقیم انتخاب میکردن چون انتخاب رهبری واقعا هوشمندانه است و رهبری عزیز هر جا ورود کردند اوضاع کاملا دگرگون شده و کارها به سمت درست و صحیح پیش رفته.
ناشناس
۱۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
این همه تکرار مکررات .خب بگین رئیس مجلس باش موافقت نکرد چون بار مالی زیادی داره برای دولت بعدی
خلیل
۱۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
اگر بازنشستگان و ...اصافه سود.دیگر چه چیزش باقی می ماند؟!بار مالی ابن طرح فقط برای نیروهای آموزشی بود.حالا اداری ها را اضافه کردند .دو بار بازنشستگان و بعد خدماتی و بعد حق التدریس و شرکتی ها؟ آنوقت این بودجه از کجا تامین مالی میشه؟! یعنی ۲۵۰ هزار میلیار
د بار مالی داره.فکر کنم سنگ بزرگ نیداختن است.