صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۹:۳۰ - ۲۶ تير ۱۴۰۰ - 2021 July 17
کد خبر: ۹۵۷۰۴
تعداد نظرات: ۱ نظر

آخرین خبر رتبه بندی معلمان/ فرهنگیان منتظر افزایش حقوق ۲۵درصدی باشند

بر اساس آخرین اخبار رتبه بندی معلمان، رسول فرخی گفته است با اجرای لایحه رتبه بندی فرهنگیان آنها افزایش 25 درصدی حقوق را خواهند داشت.

به گزارش راهبرد معاصر بر اساس آخرین اخبار رتبه بندی معلمان لایحه رتبه بندی معلمان، رسل فرخی عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با اشاره به افزایش 25 درصدی حقوق معلمان با اجرای لایحه رتبه بندی معلمان گفته است: طرح رتبه‌بندی معلمان بر اساس سند تحول بنیادین نظام آموزشی یکی از موضوعات مهمی است که در راستای ارتقای شایستگی حرفه‌ای معلمان باید به مرحله اجرا در می‌آید. بر اساس مصوبه مجلس معلمان در پنج عنوان آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم دارای رتبه می شوند و به گفته فرخی این نکته به تصویب نهایی کمیسیون مربوطه رسیده و گزارش نهایی آن در صحن مجلس در شرف اتمام کارها است.

 

جزئیات صحبت های فرخی در باره رتبه بندی معلمان

رسول فرخی میکال، با بیان اینکه معلمین یکی از اقشار زحمتکش و فرهیخته جامعه هستند، اظهار کرد: این قشر علیرغم نقش مهم در ساختن آینده جامعه با مشکلات فراوانی مواجه بوده و بر همین اساس مجلس نگاه ویژه‌ای به این قشر از جامعه دارد.وی با اشاره نقش رتبه‌بندی معلمان در ارائه خدمات آموزشی بهتر در جامعه گفت: طرح رتبه‌بندی معلمان بر اساس سند تحول بنیادین نظام آموزشی یکی از موضوعات مهمی است که در راستای ارتقای شایستگی حرفه‌ای معلمان باید به مرحله اجرا درمی‌آید.عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی در مجلس با تأکید بر اهتمام مجلس به حل مشکل معلمان در کشور افزود: مجلس شورای اسلامی به مسئله فرهنگیان نگاه خاص و ویژه دارد. فرخی با اشاره به افزایش ۲۵ درصدی حقوق معلمان با اجرای لایحه رتبه بندی معلمان، بیان کرد: در جلسه هشت تیرماه سال جاری در مجلس شورای اسلامی مصوب شد معلمان در پنج عنوان آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم دارای رتبه شوند که این نکته به تصویب نهایی کمیسیون مربوطه رسیده و گزارش نهایی آن در صحن مجلس در شرف اتمام کارها است.وی یکی از درخواست‌های مهم فرهنگیان را رتبه‌بندی معلمان دانست و تصریح کرد: با اجرای این لایحه تحول عظیمی در آموزش‌وپرورش رخ داده و معلمان با آرامش خاطر بیشتری به وظیفه معلمی خود می‌پردازند.عضو مجمع نمایندگان گیلان در مجلس با بیان اینکه لایحه ارائه شده دولت به مجلس در خصوص رتبه‌بندی معلمان با اصل درخواست فرهنگیان و قانون‌گذار تناقض داشته است، گفت: بعد از ارائه این لایحه توسط دولت، مجلس شورای اسلامی درصدد بود است تا این لایحه به یک رتبه‌بندی واقعی تبدیل شود لذا مجلس در تلاش است تا در پایان عمر دولت طرح رتبه‌بندی معلمان تصویب شود.

 

 

 

بررسی لایحه رتبه بندی معلمان در کمیسیون برنامه و بودجه

بر اساس اعلام کانال مطالبات فرهنگیان روز یکشنبه 27 تیر 1400 در کمیسیون برنامه وبودجه مجلس بررسی خواهد شد. ریاست این کمیسیون بر عهده حاجی بابایی از وزرای پیشین اموزش و پرورش است.  نظام الدین موسوی سخنگوی هیات رئیسه مجلس با اشاره به این که کمیسیون آموزش مجلس در حال بررسی جزئیات لایحه رتبه بندی معلمان است. از آن جایی که این لایحه پس از تبدیل شدن به قانون باید توسط دولت آینده اجرا شود، لذا ضروری است که دیدگاه دولت آینده نیز درباره آن گرفته شود تا ان شاء الله پس از تبدیل شدن این لایحه به قانون مشکلی در اجرای آن شاهد نباشیم. سوال و ابهام مهمی که دولت آقای روحانی باید به آن پاسخ دهد این است که چرا در 8 سال گذشته برای رتبه بندی معلمان فکری نکرده و فقط شعار داده و اکنون در روزهای پایانی این دولت حجم اظهارنظرها و وعده و وعیدهای مقامات دولت به معلمان افزایش یافته است؟

 

دولت بعدی باید درباره رتبه بندی معلمان نظر دهد

سیدنظام‌الدین موسوی سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی ضمن رد برخی شایعات درباره لایحه رتبه‌بندی معلمان، با بیان اینکه روند قانونی این لایحه در مجلس در حال طی شدن است، گفت: کلیات این لایحه مهم در ۱۸ خرداد با رأی قاطع نمایندگان به صورت دو شوری به تصویب رسیده و هم‌اکنون در حال بررسی در کمیسیون آموزش مجلس است.وی با اشاره به بررسی پیشنهادهای زیادی که درباره این لایحه مهم توسط نمایندگان مطرح شده است، اظهار کرد: هر زمان روند قانونی بررسی این لایحه طی شود، در صحن مجلس مطرح و ان‌شاءالله مورد تصویب قرار می‌گیرد.سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس ضمن ابراز تأسف و رد شایعاتی که در فضای مجازی درباره بررسی این لایحه مطرح می‌شود، گفت: تأکید آقای قالیباف این است که ساماندهی و ثبات اقتصادی، استقلال کشور و رفع مشکل آسیب‌های اجتماعی در گرو رشد آموزش و پرورش و توسعه آموزشی است و در همین راستا حفظ منزلت، جایگاه و شأن معلم در همه ابعاد مهم است و دولت باید اولویت اصلی خود را بحث آموزش و پرورش قرار دهد.موسوی افزود: مجلس نسبت به مشکلات نیروی انسانی آموزش و پرورش و نیز مسائل معیشتی معلمان اشراف کامل دارد و آسیب‌های مختلف این حوزه توسط کمیته‌های تخصصی احصاء شده است و از همین رو مجلس در لایحه دولت به نفع معلمان تغییرات جدی ایجاد کرده است تا ان‌شاءالله مسائل معلمان به صورت اصولی حل شود.وی تصریح کرد: البته سوال و ابهام مهمی که دولت فعلی باید به آن پاسخ دهد این است که چرا در ۸ سال گذشته برای رتبه‌بندی معلمان فکری نکرده و اکنون در ماه‌ها و هفته‌های پایانی این دولت حجم اظهارنظرها و وعده و وعیدهای مقامات دولت به معلمان افزایش یافته است.سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس تصریح کرد: دولت‌های آقای روحانی ۸ سال فرصت داشتند برای کمک به معیشت معلمان و نیز رتبه‌بندی این قشر مهم لایحه ارائه و با تبدیل شدن آن به قانون، آن را اجرا کنند، اما در تمام این سال‌ها فقط شعار داده‌اند و اکنون که فقط حدود ۲۰ روز به پایان دولت باقی مانده، درباره این موضوع اظهارنظر می‌کنند که بسیار جای تعجب دارد.موسوی اضافه کرد: از آن جایی که این لایحه پس از تبدیل شدن به قانون باید توسط دولت آینده اجرا شود، لذا ضروری است که دیدگاه دولت آینده نیز درباره آن گرفته و بررسی شود تا ان‌شاءالله پس از تبدیل شدن این لایحه به قانون، مشکلی در اجرای آن شاهد نباشیم.وی، با تقبیح هرگونه سیاسی‌کاری و شایعه‌پردازی درباره این لایحه تأکید کرد: از جمله اقدامات مهم مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۰ اختصاص اعتبار برای لایحه رتبه‌بندی معلمان بود که نشان‌دهنده توجه و اهتمام جدی مجلس به حل این مشکل است و امیدوارم پس از اتمام فرآیند قانونی این لایحه در کمیسیون و صحن مجلس، شاهد اجرای یک قانون مهم برای معلمان باشیم.

 

 

بررسی لایحه رتبه بندی معلمان در صحن مجلس

چندروز پیش صفحه کمیسیون آموزش مجلس در صفحه اینستاگرام خود از آماده شدن لایحه رتبه بندی برای طرح شدن در صحن مجلس خبر داده است. در متن این خبر کمیسیون آموزش آمده است به اطلاع می رساند لایحه رتبه بندی فرهنگیان در صحن علنی پارلمان مطرح خواهد شد. در ادامه این خبر آمده است ادامه تلاش و پیگیری ها به منظور اضافه کردن بازنشستگان به این لایحه ادامه دارد که در صورت افزوده شدن اطلاع رسانی خواهد شد. امروز همچنین رحمت الله نوروزی عضو کمیسیون آموزش مجلس در مصاحبه ای با خبرگزاری تسنیم گفته است: لایحه آماده مطرح شدن در صحن علنی است. به گفته او تاکنون موضوعی به نام رتبه بندی اجرا نشده و هر افزایشی بوده از ظرفیت قانون خدمات کشوری بوده است. همچنین رتبه بندی در سند تحول بنیادین نیز ذکر شده و کمیسیون آموزش مجلس بر اساس همین سند به بررسی و تصویب لایحه رتبه بندی معلمان پرداخته است. در این میان تاکید معلمان بر باقی ماندن ماده ۷ این لایحه یعنی حداقل حقوق معلمان ۸۰ درصد حقوق و مزایای هیات علمی است. آنها می گویند حذف ۸۰ درصد یعنی افزایش حقوق ساده که معلمان آن را به اسم رتبه بندی نخواهند پذیرفت.

 

اختلاف دولت و مجلس بر سر لایحه رتبه بندی معلمان

علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره جزئیات بررسی طرح رتبه‌بندی معلمان در کمیسیون اظهار داشت: این لایحه را دولت به مجلس آورده که درباره افزایش حقوق معلمان است به این صورت که ظرف مدت سه سال آینده ۲۵ درصد افزایش یابد؛ علاوه بر آن مسئله رتبه‌بندی معلمان است که بعد از سه سال از ورودشان به آموزش و پرورش رتبه‌بندی می‌شوند یعنی سه سال اول بدون رتبه می‌چرخند و بعد از آن می‌توانند رتبه‌بندی شوند. وی افزود: همچنین بحثی درباره فاصله بین رتبه‌ها بود؛ به این ترتیب که درجه پنجم که درجه آخر است ۲۶ و درجه چهارم ۲۱ سال سابقه را می‌خواهد. ما در کمیسیون پنج رتبه را عددگذاری و اینگونه تعریف کردیم: «آموزشیار معلم»، «مربی معلم»، «استادیار معلم»، «دانشیار معلم» و «استاد معلم»؛ علاوه بر این‌ها گفتیم از حیث جایگاه، متناظر با اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها باشد به طوریکه پایه ۱۶ هم وزن استاد معلم باشد که ۸۰ درصد حقوق معلم است. همچنین غیر از بازنشستگان ۹۰ درصد شاغلان در رتبه‌بندی قرار می‌گیرند.نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: این طرح کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس است اما دولت مخالف است و می‌گوید ۲۵ درصد افزایش حقوق بعلاوه فاصله‌ها را قبول دارد. در کمیسیون سال فاصله‌ها را نیز کاهش دادیم. آقای نوبخت می‌گوید که از محل تبصره ۲ بند «و» بودجه آن را تامین کنید، اما طرحی که ما داریم حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان پول نیاز دارد در حالی که اکنون کل بودجه آموزش و پرورش ۸۰ هزار میلیارد تومان است.وی با بیان اینکه دولت به این مسئله اعتراض دارد، خاطرنشان کرد: از سویی بحث تحول بنیادین آموزش و پرورش وجود دارد که می‌گوید معلم باید تمام وقت شود که حدود شش ساعت روی طرح کار آن‌ها می‌آید اما وقتی ضرب و تقسیم می‌کنیم، می‌بینم باعث می‌شود که هزینه طرح دربیاید. یعنی افزایش ساعت کار معلم (حضور معلم در محیط آموزشی به طوریکه اگر لازم باشد تدریس کند اگر لازم نبود نیز حضور داشته باشد) خودش درآمدزا است و کمک می‌کند.

 

 

مهمترین تغییرات لایحه رتبه بندی معلمان

 بر اساس آخرین خبر رتبه بندی معلمان جلسات کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی از اول تیر ماه بررسی مواد لایحه رتبه بندی معلمان را آغاز کرد و اواخر هفته گذشته نسخه ویرایش شده آن منتشر شد. بر این اساس در ماده 2 این لایحه مشمولان رتبه بندی معلمان مشخص شد، در ماده 3 تعداد و نام رتبه های ونحوه طبقه بندی معلمان جدید الاستخدان پس از تصویب لایحه مشخص شد. در ماده 4 مدت انتظاردریافت رتبه و تعجیل نخبگان ، در ماده 5 نحوه رتبه بندی شاغلان کنونی مطرح شده است. در ماده 7 که مهترین بخش اسن لایحه بود مشخص شد که افزایش حقوق ناشی از  رتبه بندی در هر رتبه ،کمتر از ۸۰ درصد حقوق و مزایای هیات علمی متناظر در همان رتبه در دانشگاه ها نباشد. در ماده 8 موضوع رتبه بندی بازنشستگان ، ماده 9 تمام وقت شدن همه معلمان و در ماده 10 به مهلت یک ماهه برای تهیه آیین نامه اجرایی اشاره شده است. جزئیات این تغییرات را در فایل زیر گوش کنید.

 

  • شرط دو سال حذف شد و معلم از ابتدای کار خود رتبه بندی میشود.
  • توقف در هر رتبه به ۵ سال رسید،تعجیل منطقه محروم اضافه شد و توقف نخبه ها به ۳ سال رسید.
  • سابقه برای کسب رتبه های ۴ و ۵ به ترتیب ۱۵ و ۲۱ سال شد.
  • محدودیت هر رتبه حذف شد.
  • سه سال زمان برای اجرای کامل حذف شد، اجرای رتبه بندی در سال اول صورت گیرد.
  • تبصره ۳ ماده ۲۹ برنامه ششم توسعه مبنی بر همترازی حداقل ۸۰٪ حقوق معلم با همسطح خود در هیات علمی دانشگاه لحاظ گردید.
  • زمان برای تدوین آئین نامه اجرایی حداکثر ۱ ماه است.

علاوه بر این بر اساس آخرین تغییرات لایحه رتبه بندی معلمان آموزگار ، دبیر ، هنر آموز، مربی امورتربیتی ، مشاور واحد آموزشی ، مراقب سلامت ، مدیر و معاون و معلمانی که در ادارات آموزش و پرورش کار می کنند شامل رتبه بندی معلمان می شوند. در این میان سوال برخی از فرهنگیان این است که آیا زیر لیسانس ها  هم شامل رتبه بندی می شوند یا نه. بر اساس پیگیری های کانال فرهنگیان طی آخرین تماسی که یکی از نمایندگان معلمان  با منادی رییس کمیسیون آموزش مجلس داشته است، او اعلام کرده است معلمان با مدرک پایین تر از لیسانس  نیز مشمول رتبه بندی خواهند شد و نحوه اعمال سابقه و  ... بر عهده وزارت آموزش پرورش است.

رامین کریمی نیا نماینده سازمان معلمان در مورد تغییرات لایحه رتبه بندی در کمیسیون آموزش مجلس گفته است: بر اساس تغییرات جدید در لایحه رتبه بندی معلمان رتبه بندی شامل افراد زیر می شود: آموزگار ، دبیر ، هنر آموز، مربی امورتربیتی ، مشاور واحد آموزشی ، مراقب سلامت ، مدیر و معاون و معلمانی که در ادارات آموزش و پرورش کار می کنند . تغییر دوم این است که معلمان در رتبه های زیر قرار می گیرند :

آموزشیار معلم معادل رتبه ۱

مربی معلم معادل رتبه ۲

استادیار معلم معادل رتبه ۳

دانشیار معلم معادل رتبه ۴

استاد معلم معادل رتبه ۵        

 

 

 

سابقه اجرای طرح رتبه بندی معلمان

طرح رتبه بندی معلمان قرار بود فروردین ماه ۱۴۰۰ اجرایی شود اما پروسه تدوین و تصویب آن در دولت و مجلس باعث شده است تا معلمان همچنان منتظر اجرای این طرح باشند. بر اساس آخرین اخبار منتشر شده در حال حاضر لایحه رتبه بندی معلمان در مجلس به سر می برد و کمیسیون آموزش در حال بررسی آن است. رتبه بندی معلمان با هدف افزایش دریافتی معلمان تدوین شده و چندین مرحله از ان در سال های ۹۴، ۹۸ و ۹۹ اجرایی شده اما با این حال نتوانسته است رضایت معلمان در دریافت حقوق را جلب کند. به طوری که معلمان همچنان از فاصله پرداختی خود با سایر کارمندان دولتی گلایه دارند. از انجا برنامه ششم توسعه دولت را به ارائه لایحه رتبدی بندی معلمان در جهت افزایش حقوق انها مکلف کرده است اما تعلل دولت در تدوین و ارسال آن به مجلس و حالا تعلل نمایندگان مجلس در بررسی آن سبب نگرانی فرهنگیان شده است. این لایحه ۲۵ اسنفد ۹۹ به مجلس ارسال شد اما با این حال با گذشت نزدیک به دو ماه هنوز به صحن علنی مجلس نرسیده است. اجرای قانون رتبه بندی معلمان در سال ۱۴۰۰ در انتظار تصویب لایحه دولت در مجلس است. با این حال همزمان با روز معلم محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه از تامین مالی اجرای طرح رتبه بندی معلمان خبر داد. او در توئیتی نوشت: با تأمین مالی صورت گرفته پس از تصویب لایحه رتبه بندی و تهیه دستورالعمل منطقی و عادلانه همسان سازی از ١٤٠٠ / ١ / ١ اجرایی می‌شود.رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور پیشتر به هنگام تصویب لایحه بودجه کل کشور اعلام کرده بود مبلغ ۸ هزار میلیارد تومان در ارتباط با رتبه بندی فرهنگیان در لایحه بودجه ۱۴۰۰ منظور شد که جای هیچ نگرانی نیست.

 

مطالب مرتبط
نظر شما
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
مجید
۲۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
اولا رتبه بندی ده سال پیش باید اجرا میشد اون هم حداکثر با افزایش ۵۰ درصدی نه ۲۵ درصدی دوما حقوقهای از دست رفته ما را در این چند سال کی جبران میکنه سوما دولتی که هنوز نیامده چه شکلی میخاد نظر بده این یعنی چند ماه دیگه به تعویق انداختن ته کار یعنی حاکمیت هیچوقت نمی خواهد حق و حقوق فرهنگیان را پرداخت کنه بعضی ارگانها مثل سپاه یا آموزش عالی یا صدا و سیما و .... فورا حتی بیشتر از حق و حقوقشان را پرداخت میکنند ولی فرهنگیان مثل فرزند نا خلف همیشه یک جوری باید حقوقشان ضایع بشه ما دیگه امیدی به این سیستم نداریم