صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۵:۳۸
  • پنجشنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
  • Thursday 15 September 2022
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۸ - ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - 2021 August 22
کد خبر: ۹۸۸۸۵
غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» پاسخ‌ می دهد:

آیا وزیر پیشنهادی اقتصاد می‌تواند مشکلات اقتصادی کشور را حل نماید؟

غلامرضا مصباحی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق با تشریح برخی از وظایف وزارت اقتصاد دولت سیزدهم گفت: برای رایزنی‌های بیشتر اقتصادی قطعا نیازمند روی کار آمدن وزیر جوان و پر انرژی در وزارت اقتصاد هستیم. سید احسان خاندوزی ضمن داشتن روابط عمومی قوی و دانش علم اقتصاد، می‌تواند با انرژی که برای افزایش تعامل با کشورهای دیگر می‌گذارد کمک خوبی برای حل مشکلات اقتصادی ایران باشد.

 

به گزارش راهبرد معاصر، جوانگرایی اصل مهمی است که مقام معظم رهبری همواره آن را از دولت ها خواسته‌اند چرا که جوان نیروی عظیم و انرژی بالایی برای انجام کار دارد و اتفاقا ریسک پذیری جوان می‌تواند مزیت خوبی برای تحول در نگاه به مسائلی باشد که تاکنون راه به جایی نبرده و نتوانسته‌اند مشکلات را حل و فصل کنند. حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق و کارشناس اقتصادی نگاهی دارد به اهمیت به کار گرفتن نیروی جوانی برای وزارت اقتصاد و اهم برنامه های اقتصادی در این وزارتخانه در این خصوص راهبرد معاصر با ایشان به گفتگو نشسته است، در ادامه این گفتگو را با یکدیگر می‌خوانیم.

 

حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق در خصوص مهمترین وظایف وزارت اقتصاد که پیشنهاد مدیریت آن در دولت سیزدهم به آقای احسان خاندوزی داده شده به راهبرد معاصرگفت: اولا هر وزیری در حوزه وزارتخانه خود مسئولیت دارد و هم به عنوان عضو هیات وزیران در مجموعه حوزه های مدیریت جامعه مسئولیت‌های مختلفی عهده دار است. که هر کدام از زاویه خاص خود باید به درستی مدیریت شود. ضمن اینکه  وزرا باید کمک دهنده‌ی یکدیگر برای حل چالش‌ها و مشکلات اقتصادی به هم تنیده کشور باشند. وزرای وزارت‌خانه‌های غیر اقتصادی باید به وزرای اقتصادی مددرسانی بیشتری کنند بنابراین کنار هم بودن و مشارکت و همکاری وزرا در به سرانجام رساندن مطالبات مردم از دولت سیزدهم موضوع بسیار حائز اهمیت است.

 

وی در این‌باره خاطر نشان کرد: مهمترین وظیفه دولت سیزدهم و وزارت اقتصاد اولویت بندی بودجه‌ای کشور مرتبط دانست. یعنی مهمترین اولویت بودجه ای است که دولت به مجلس پیشنهاد می‌کند، چرا که متوازن بودن بودجه به معنای کاهش تورم و حل بسیاری از معضلات اقتصادی است از این رو باید وزارت اقتصاد وارد عمل شود. بی‌تردید در شش ماه آینده امکان کاهش هزینه ها و افزایش درآمدها با کار درست مدیریتی دولت و تیم اقتصادی وجود دارد که تبعا در این موضوع باید نقش ویژه‌ای برای وزیر اقتصاد پیشنهادی یعنی سیداحسان خاندوزی قائل شد.

 

مصباحی مقدم درباره اولویت هایی که خاندوزی در وهله اول باید به آن توجه کند، گفت: در حوزه وزارت اقتصاد اصلاح نظام بانکی از اولویت های ویژه ای است که آقای خاندوزی باید ناظر به آنها برنامه های خوبی داشته باشد، چرا که بسیاری از چالش های اقتصادی ما ناشی از عملکرد نظام بانکی و مشکلاتی که است که از سوی بانکها بر اقتصاد تحمیل شده است.

 

وی دراین باره خاطر نشان کرد: بنده در مقاله ای ده  چالش بزرگ را در نظام بانکی شناسایی و معرفی کردم  که حل و برطرف کردن آنها می تواند تکان بزرگی در عرصه اقتصاد ایران ایجاد کند. مساله بعدی که آقای خاندوزی به عنوان وزیر اقتصاد بعد از تایید باید بدان توجه کند موضوع بورس است. رئیس سازمان بورس باید یک فرد توانا و شایسته ای باشد تا بتواند بورس را به خوبی و بدون چالش اداره کند. نباید فراموش کنیم آقای دکتر صالح آبادی که بورس را بدون کمترین تنشی در ظرف ده سال مدیریت کردند در بیست و هشت سالگی چنین سمتی را عهده دار شدند. این موضوع خود جواب خوبی به کسانی است که نسبت به انتخاب وزرای جوان بر آقای رئیس جمهور خرده می‌گیرند.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق گفت: در حوزه مالیات ها نیازمند به افزودن پایه های مالیاتی هستیم. این موضوع باید مورد نظر وزیر پشنهادی وزارت اقتصاد قرار بگیرد چرا که وی در جایگاهی که در مجلس داشتند به عنوان نایب اول رئیس کمیسیون اقتصادی به مواردی اشاره داشتند که حتما باید مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر مجموع درآمد تصویب شود و به کار گرفته شود. اگر این اتفاق بیفتد بخش مهمی از کمبود منابع دولت جبران می شود. یکی از موارد بسیار مهمی که آقای خاندوزی باید در برنامه های کاری خود انجام دهد اصلاحات  گمرگی و بحث قاچاق از گمرگات است که باید به درستی مدیریت شود. این بخش باید مدیری قوی داشته باشد که مسلط به  حوزه گمرک باشد تا بتواند جلوی 12 میلیارد دلار قاچاق را بگیرد. اگر این موضوع محقق شود قطعا آثار بسیار مثبتی به جا می گذارد.

 

وی در ادامه درباره بخشی از وظایف وزارت اقتصاد خاطر نشان کرد: معاونت سرمایه گذاری خارجی نیز مهم است که باید برای جذب سرمایه گذاری خارجی  فعال شود. ما نباید برای سرمایه گذاری خارجی صرفا به دنبال غربی ها باشیم که بعد از چند سال با اعمال تحریم ما را ناکام بگذارند و سرمایه هایشان را از کشور خارج کنند.

 

غلامرضا مصباحی مقدم دراین باره تصریح کرد: امروز بسیاری از سرمایه گذاران خارجی در جای جای دنیا از همسایگان ما هستند، حتی در کشورهای آفریقایی، هند و پاکستان که می‌توانند در ایران سرمایه گذاری کنند، لذا می بایست ازسرمایه های آنها برای رشد اقتصادی کشور استفاده کنیم. ضمن اینکه دولت سیزدهم و وزارت اقتصاد نیز باید نقش خوبی در انعقاد توافقات راهبردی بین ایران چین و ایران و روسیه داشته باشند. بی شک اگر این توافقات اقتصادی و تجاری منعقد شود، شاهد جذب سرمایه گذاری های بیشتری در اقتصاد ایران خواهیم بود.

 

وی در پایان جوان بودن آقای خاندوزی را یک مزیت برای رایزنی های بیشتر دانست و گفت: در این بخش برای رایزنی های بیشتر اقتصادی قطعا نیازمند روی کار آمدن وزیر جوانی هستیم مثل آقای خاندوزی که بتواند ضمن داشتن روابط عمومی قوی و دانش علم اقتصاد، با انرژی که برای افزایش تعامل با کشورهای دیگر می گذارد کمک خوبی برای اقتصاد ایران باشد.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: