صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۸:۵۵ - ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - 2021 August 22
کد خبر: ۹۹۴۴۷

نشست تیم امنیت ملی بایدن درباره وضعیت امنیتی افغانستان

کاخ سفید در گزارشی از برگزاری نشست جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا با تیم امنیت ملی خود درباره وضعیت امنیتی افغانستان خبر داد و اعلام کرد که بایدن ضمن دیدار با تیم امنیت ملی خود درباره وضعیت امنیتی افغانستان به بحث و تبادل نظر پرداخته است.

به گزارش راهبرد معاصر؛ کاخ سفید از برگزاری نشست رئیس جمهور آمریکا با تیم امنیت ملی خود بمنظور بررسی وضعیت امنیتی افغانستان خبر داد.

 

بایدن و تیم وی در این نشست مباحث مختلفی را همچون عملیات ضدتروریستی، عملیات تخلیه و تلاش‌های فشرده دیپلماتیک بمنظور نهایی شدن توافق با قطب‌های ترانزیتی در کشور‌های ثالث بیشتر، مطرح و درباره آن به بحث پرداخته اند.

 

تحولات اخیر افغانستان و مسلط شدن طالبان بر این کشور سبب شده تا بسیاری از مردمان افغانستان خواستار خروج از کشورشان باشند از سوی دیگر شبکه خبری سی ان ان آمریکا اعلام کرده است که ۱۰ هزار نفر آمادگی خروج را دارند، اما نمی‌توانند کابل را ترک کنند، زیرا محلی برای نشستن هواپیما‌ها وجود ندارد و از این رو آمریکا بدنبال راضی کردن سایر کشور‌ها از جمله اروپا برای میزبانی از پناهجویان افغانستانی است.

 

از سوی دیگر و در تایید این اخبار، گاردین در گزارشی از شلوغی و هرج‌ومرج در فرودگاه کابل خبر داد و نوشت: سیستم ساماندهی شده‌ای در فرودگاه کابل نیست و افرادی که به این فرودگاه می‌رسند روز‌های متمادی در آن‌جا محبوسند.

 

این گزارش می افزاید: در چندین روز گذشته برخی شهروندان افغانستانی مقابل درب‌های بسته فرودگاه تجمع کردند تا شاید راهی برای خروج خودشان بیابند.

 

یکی از افرادی که در حال حاضر در این فرودگاه به سر می‌برد نیز در این راستا اظهار کرد: تاکنون حداقل ۱۵ فرد، اعم از کودک و نوجوان را به چشم دیدم که به ضرب گلوله ازسوی طالبان کشته شدند. جمعیت بسیار است و امکان نفس کشیدن هم نداریم. هرروز وضعیت بدتر می‌شود و دیگر غذا و آب هم به اندازه کافی نیست.

 

وی که ویزای آمریکا نیز داشت، افزود: «یچ کسی اجازه خروج ندارد، حتی ما که ازسوی آمریکا ویزا داریم. هیچ کمکی ازسوی واشنگتن نیز به ما نمی‌رسد. به ما اطلاع ندادند چه زمانی پرواز آمریکا می‌رود و به سمت هر دری از فرودگاه که می‌رویم بسته است.

 

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه اعلام کرده است که، خارج کردن نیرو‌های کشور‌های مختلف از افغانستان تا ۱۰ روز دیگر (۳۱ اوت/ ۹ شهریور) غیرممکن است.

 

ویلیام تیلور، معاون مدیر عملیات منطقه‌ای ستاد مشترک ارتش آمریکا در سخنانی از خروج نزدیک به ۱۷ هزار نفر در جریان تخلیه از افغانستان خبر داد./باشگاه خبرنگاران

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: