محصولات لبنی چرا گران شد؟-راهبرد معاصر

محصولات لبنی چرا گران شد؟

سخنگوی انجمن صنایع لبنی گفت: با افزایش ۵۰ درصدی قیمت شیر خام به عنوان ماده اولیه اصلی محصولات لبنی، قیمت این محصولات افزایش یافت.
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۷ - ۱۲ شهريور ۱۴۰۰ - 2021 September 03
کد خبر: ۱۰۰۷۴۵

به گزارش راهبرد معاصر سید محمدرضا بنی طبا افزود: قیمت شیرخام که ماده اولیه اصلی محصولات لبنی است افزایش بیش از ۵۰ درصدی داشته و نمی‌توان انتظار داشت که در این شرایط قیمت محصولات لبنی افزایش نیابد.

سخنگوی انجمن صنایع لبنی گفت:در حال حاضر رقم ۶ هزار و ۴۰۰ تومان به عنوان کف قیمت برای شیرخام اعلام شده و صنایع لبنی از همین حالا نامه‌هایی مبنی بر افزایش این نرخ برای ماه آینده دریافت می‌کند.

وی ادامه داد: در این شرایط طبیعی است که قیمت محصولات لبنی نیز که تولید آن بین ۶۵ تا ۷۰ درصد وابسته به شیرخام است افزایش یابد.

سخنگوی انجمن صنایع لبنی افزود: شیرخام کیفی که در محصولات لبنی استفاده می‌شود توسط دامداری‌های صنعتی تولید می‌شود که بخشی از این دامداری‌ها خصولتی هستند و اگر مسئولان نگران افزایش قیمت محصولات لبنی هستند دامداری‌های خصولتی را مجاب کنند تا شیر را با قمیت معقول در اختیار کارخانجات لبنی قرار دهند.

بنی‌طبا ادامه داد: از یک ماه پیش کلیه اختیارات قیمت‌گذاری بخش کشاورزی حسب احیای قانون تمرکز به وزارت جهاد کشاورزی انتقال داده شد که این وزارتخانه هم با مصوبه‌ای در ابتدای مردادماه افزایش قیمت شیرخام را اعلام کرد.

وی گفت: در گذشته وقتی قیمت شیرخام اعلام می‌شد همزمان قیمت ۱۰ قلم محصول مشمول قیمت‌گذاری محصولات لبنی هم تغییر می‌کرد بنابراین وقتی قیمت شیرخام به ۶ هزار و ۷۰۰ تومان افزایش پیدا کرده به طور طبیعی این مجوز برای افزایش قیمت محصولات لبنی وجود دارد و ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که تولیدکننده محصولات لبنی با ضرر محصولات خود را روانه بازار کند.

بنی‌طبا افزود: تمام قیمت‌ها بر اساس آیین نامه قیمت‌گذاری محصولات ساخت داخل مصوب مرداد ۸۹ تعیین شده که این آیین نامه به تولیدکننده اجازه می‌دهد ۱۴ درصد سود بر قیمت تمام شده محصولات خود اعمال کند در حالی که کلیه محصولات لبنی در حال حاضر با سود زیر ۱۰ درصد به بازار عرضه می‌شوند.

سخنگوی انجمن صنایع لبنی با اشاره به اینکه قیمت ۱۰ قلم محصول مشمول قیمت‌گذاری محصولات لبنی با مجوز افزایش یافته است، اظهار کرد: مستند بر قانون تجارت، آیین‌نامه قیمت‌گذاری محصولات ساخت داخل و قانون احیای تمرکز وزارت جهاد کشاورزی، افزایش قیمت شیر خام و محصولات لبنی توسط وزارت جهاد کشاورزی اعمال شده است.

بنی طبا گفت: پیش‌بینی‌های سازمان‌های بررسی کننده قیمت حاکی از آن بود که پس از افزایش قیمت شیر خام نرخ محصولات لبنی ۶۰ درصد افزایش یابد، اما برآوردهای بازار نشان می‌دهد که این افزایش حداکثر ۳۰ درصد بوده است.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا قیمت برخی محصولات لبنی بطور مکرر افزایش یافته است؟، تاکید کرد: دلیل این افزایش چندباره این است که علاوه بر افزایش قیمت شیرخام، قیمت محصولات بسته‌بندی که از پتروشیمی‌ها خریداری می‌شود نیز ۸۰ درصد افزایش یافته، همچنین نرخ حقوق و دستمزد هم که از فروردین ماه افزایش یافته بود تا مردادماه در لبنیات اعمال نشد.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده