اعلام مشمولان سهام عدالت جاماندگان-راهبرد معاصر

اعلام مشمولان سهام عدالت جاماندگان

یک نماینده مجلس امروز مشمولان سهام عدالت جاماندگان را اعلام کرد.
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۸ - ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - 2021 September 08
کد خبر: ۱۰۱۴۱۲

به گزارش راهبرد معاصر پس از موافقت رئیس جمهور با واگذاری سهام عدالت به جاماندگان این سوال مطرح شد که جاماندگان جه کسانی هستند؟ بر اساس توضیحاتی که رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گذشته در شناسایی دریافت کنندگان سهام عدالت خطاهایی رخ داده به طوری که برخی از دریافت کنندگان از گروه های پردرآمد جامعه هستند. این در حالی است که حتی به برخی مددجویان کمیته امداد و بهزیستی هیچ سهامی تخصیص نیافته است. حالا بر اساس اعلام مهدی طغیانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس علاوه بر افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، شش دهک اول نیز مشمول سهام عدالت می شوند که به گفته او تعداد آنها به 20 میلیون نفر می رسد. علاوه بر این امروز وزیر رفاه از واگذاری سهام عدالت تا پایان امسال خبر داد.

 

سهام عدالت جاماندگان

 

مشمولان سهام عدالت جاماندگان

مهدی طغیانی، با بیان اینکه ۲۰ میلیون نفر جامانده سهام عدالت داریم گفت: تعدادی از افرادی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی بودند یا در حال حاضر تحت پوشش قرار گرفتند در زمان واگذاری، سهام عدالت را دریافت نکردند.عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: این افراد جامانده سهام عدالت، شامل حدود ۱٫۳ میلیون نفر از کمیته امداد و در حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار نفر تحت پوشش بهزیستی می‌شود که در مجموع نزدیک به دو میلیون نفر هستند. این افراد در واقع تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار دارند اما سهام عدالت را دریافت نکرده‌اند.

 

شش دهک اول نیز مشمول سهام عدالت شدند

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: علاوه بر این، طبق حکم قانون سیاست‌های کلی اصل ۴۴، شش دهک اول نیز مشمول سهام عدالت شدند. اگر جاماندگانی که در این دهک‌ها (شامل ۱۸ میلیون نفر) قرار دارند را در نظر بگیریم، مجموع جاماندگان سهام عدالت به ۲۰ میلیون نفر می‌رسد.

طغیانی با اشاره به دلایل عدم واگذاری سهام به این افراد گفت: در آن زمان، توزیع سهام عدالت به صورت قشری و شغلی انجام شده است. به طور مثال با در نظر گرفتن قشرهای شغلی مانند رانندگان تاکسی، فرهنگیان و … این واگذاری‌ها صورت گرفت، به همین دلیل ممکن بود افرادی که در این بخش‌ها حضور دارند در شش دهک ابتدایی که مورد نظر قانون بود، نباشند اما به آنها سهام عدالت تعلق گرفته باشد.

 

 

مشمولان سهام عدالت جاماندگان

 

واگذاری سهام عدالت تا پایان سال به جاماندگان

زیرکار درباره تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت گفت: دولت این عزم را دارد که در یک بستر و فرایند قانونی به جاماندگان سهام عدالت هم سهام واگذار شود و با تصمیم دولت و محوریت وزارت اقتصاد تا آخر سال این واگذاری انجام شود.وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأکید کرد: محور اقدامات اساسی همچون مقررات‌زدایی و مبارزه با تعارض منافع باید تعاون باشد؛ در چنین شرایطی این بخش از کنج عزلت و غربت خارج خواهد شد.

به گفته وزیر وی، اصل کار مورد تأیید دولت قرار گرفته و امیدواریم تعاونی‌های سهام عدالت احیا شوند و ظرفیت آنها مورد استفاده قرار گیرد.عبدالملکی گفت: در بحث تعاونی‌های سهام عام نیز انتظار داریم با قوانین مشخصی که در سند توسعه تعاون آمده از بازار سرمایه هم کمک بگیریم و مشوق‌های دولتی و تسهیل‌گری‌های حوزه اقتصاد را با اولویت بخش تعاون صورت دهیم.

 

تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تعیین تکلیف سهام عدالت در مجلس بیان داشت: اخیرا پیشنهادی را از طریق کمیسیون اقتصادی مجلس درباره تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت که به ویژه اینکه این افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی، بازنشستگان و ایثارگران هستند به رئیس جمهور ارائه دادیم ، خوشبختانه رئیس جمهور هم موافقت کلی خود را با این مسئله اعلام کردند.رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: البته رئیس جمهور این موضوع را به سازمان برنامه و بودجه ارجاع دادند تا در آنجا بتواند به شکلی تامین منابع مالی آن انجام شود.

 

ثبت نام سهام عدالت

 

پور ابراهیمی ادامه داد: فکر می‌کنیم تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت یکی از اقدامات کوتاه مدت ما در نیمه دوم امسال خواهد بود که می‌تواند بهبودی در زندگی جمعیت قابل توجه‌ای از مردم ایجاد کند.

نماینده مردم کرمان در مجلس با بیان اینکه موضوع جاماندگان سهام عدالت سال گذشته در کمیسیون اقتصادی تصویب شد، بیان داشت: این مسئله در ادامه به صحن علنی آمد ، اما دولت دوازدهم با آن مخالفت کرد، آنهم به دلیل اینکه بار مالی داشت و امکان تصویب در صحن و ارجاع آن به شورای نگهبان فراهم نبود، لذا ما به دلیل اجتناب از این موضوع و اینکه ما مخالفت‌های دولت را نداشته باشم.

وی اضافه کرد: رایزنی‌ها را با رئیس جمهور شروع کردیم و نامه‌ای را خدمت آیت‌الله رئیسی ارسال کردیم که خوشبختانه ایشان با کلیت بحث موافقت کردند و این مسئله را به سازمان برنامه و بودجه ارجاع دادند و فکر می‌کنم سازمان برنامه و بودجه هم براساس همان روند کارشناسی که در سال گذشته انجام دادیم، با کلیاتش موافقت کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بیان داشت: پیش بینی ما این است که یکی از اقدامات مهم مجلس و دولت در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ به عبارتی تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالتی است که چند میلیون از جمعیت کشور را پوشش می‌دهند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه دو میلیون و هشتصد هزار نفر تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) قرار دارند، بیان داشت: همچنین یک میلیون و دویست هزار نفر تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند و تعداد خیلی زیادی هم مجموعه‌های ایثارگری و بازنشستگان و کارگران هستند که امیدواریم این خبر خوب در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ با همکاری که دولت و مساعدی که رئیس جمهور داشتند، عملیاتی شود.

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده