به گزارش راهبرد معاصر، محسن رضایی صبح امروز در حاشیه بازدید از بندر شهید رجایی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بندر شهید رجایی مهمترین بندر کشورمان است که ۸۱ درصد کل کالاهای کانتینری از این بندر وارد و صادر میشود و ۵۰ درصد کالاهای غیرنفتی از این بندر واردات و صادرات میشود.
وی به برنامهریزی برای توسعه این بندر اشاره و گفت: چیزی حدود ۹ هزار کانتینر با حجم ۱۰۰ هزار تن کالا یعنی به ازای هر خانوار ایرانی ۵ کیلو کالا در این اموال تملیکی بندر شهید رجایی بلاتکلیف است و از این مسائل در کشورمان فراوان وجود دارد که زنجیره تولید ثروت یا تولید درآمد و زنجیره معیشت مردم بیش از آنچه که از خارج در محاصره باشد، در داخل تحت تحریم داخلی و اقتصادی است.
معاون اقتصادی رییس جمهور عنوان کرد: روابطی که بین ادارات وجود دارد سبب شده که کالایی که میآید بجای حمل یکسره و رسیدن به دست مردم برای مصرف، هفتهها و روزها و ماهها اینجا میماند و اینها ربط به اقتصاد داخل و مدیریت اقتصادی داخلی دارد و ما باید این مشکلات و گرهها را به دست جوانان متخصص خوب، بگشاییم و زندگی مردم را بهتر کنیم.
رضایی افزود: ما در این زنجیزه تولید ثروت که سرمایهگذاری، تولید و تجارت است، مشکل داریم و ما دنبال زدودن گرهها از این زنجیره هستیم که درآمد، رفاه و آسایش مردم بهبود یابد.
وی تأکید کرد: زدودن این موانع و سدهای داخلی از تهران امکانپذیر نیست و باید در میدان کار وارد شد.
معاون اقتصادی رییس جمهور بیان داشت: سیاست ما بر تقویت حمل یکسره است و بسیاری از معطلهای بندری از کانتینر تا کشتی هزینهزا است و گاهی هر روز توقف کالا در بنادر تا ۱ درصد بر نرخ کالا اثر دارد و هزینه انبارداری و دموراژ بر قیمت کالایی که بدست مردم میرسد اثر میگذارد و ما باید این شرایط را مدیریت کنیم تا هم دموراژ ندهیم و هم نرخ تمام شده کالا را برای مردم کاهش دهیم.
محسن رضایی در ادامه سفر به هرمزگان از دقایقی قبل در نشست شورای گفتوگوی بخش خصوصی و دولت حاضر شده است./فارس