صفر تا صد رتبه بندی معلمان / جزئیات افزایش حقوق فرهنگیان و متن نهایی لایحه رتبه بندی معلمان-راهبرد معاصر
تصویب رتبه بندی معلمان در مجلس؛

صفر تا صد رتبه بندی معلمان / جزئیات افزایش حقوق فرهنگیان و متن نهایی لایحه رتبه بندی معلمان

در آخرین خبر از رتبه بندی معلمان امروز 24 آذر 1400 مجلس شورای اسلامی پس از یک دهه چشم انتظاری معلمان و فرهنگیان سرانجام لایحه رتبه بندی معلمان را به تصویب رساند. برای اطلاع از آخرین تغییرات لایحه رتبه بندی معلمان، میزان افزایش حقوق معلمان، مشمولین نهایی رتبه بندی معلمان، و متن نهایی رتبه بندی معلمان با ما همراه باشید.
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۴ - ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - 2021 December 15
کد خبر: ۱۱۳۷۷۸

به گزارش راهبرد معاصر،در آخرین خبر از رتبه بندی معلمان  امروز 24 آذر 1400 مجلس شورای اسلامی پس از یک دهه چشم انتظاری معلمان و فرهنگیان سرانجام لایحه رتبه بندی معلمان را به تصویب رساند.رتبه بندی معلمان قرار است از 31 شهریور 1400 اجرا شود و در سال آینده با بودجه 25 هزار میلیارد تومان اجرا می شود. یکی از اصلی ترین موانع تصویب رتبه بندی نامشخص بودن منابع تامین اعتبار بودجه رتبه بندی بود ، مسئله ای که کماکان نگرانی هایی از نحوه اجرای رتبه بندی و حتی رد احتمالی در شورای نگهبان وجود دارد . قرار است لایحه رتبه بندی معلمان پس از تصویب در شورای نگهبان به صورت قانون دربیاید. برای اطلاع از آخرین تغییرات لایحه رتبه بندی معلمان، میزان افزایش حقوق معلمان، مشمولین نهایی رتبه بندی معلمان، و متن نهایی رتبه بندی معلمان با ما همراه باشید. 

 

تصویب رتبه بندی معلمان در مجلس امروز 24 آذر 1400

 

مجلس شورای اسلامی لایحه رتبه‌بندی معلمان را پس از ۹ ماه بررسی و کش و قوس‌های فراوان میان صحن مجلس و کمیسیون آموزش با ۱۹۶رای به تصویب رساند و به شورای نگهبان ارسال کرد.

 

صفر تا صد رتبه بندی معلمان / جزئیات افزایش حقوق فرهنگیان و متن نهایی لایحه رتبه بندی معلمان

 

میزان افزایش حقوق معلمان با اجرای رتبه بندی معلمان

 

در اجرای بند (۶) سیاست‌های کلی نظام اداری ابلاغی مقام معظم رهبری و تبصره (۳) ماده (۲۹) قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، حقوق و مزایای معلمان پس از اعمال رتبه‌های مندرج در ماده (۳) این قانون، به شکل زیر می‌باشد:

۱- برای معلمان با رتبه آموزشیار معلم ده درصد (۱۰%)، مربی معلم پانزده درصد (۱۵%) علاوه بر افزایش رتبه قبلی، استادیار معلم دوازده درصد (۱۲%) علاوه بر افزایش رتبه‌های قبلی، دانشیار معلم ده درصد (۱۰%) علاوه بر افزایش رتبه‌های قبلی و استاد معلم پنج درصد (۵%) علاوه بر افزایش رتبه‌های قبلی، به مجموع حقوق، مزایا و فوق العاده‌های مستمر و ارقام مندرج در احکام کارگزینی معلمان، افزوده می‌شود.

۲- پس از اعمال بند (۱) این ماده، چنانچه حقوق و فوق العاده‌های هریک از معلمان از هشتاد درصد (۸۰%) مجموع حقوق و فوق العاده‌های هیات علمی مربی پایه یک دانشگاه تهران، کمتر باشد، مابه‌التفاوت تا سقف مذکور تحت عنوان «تفاوت تطبیق» در احکام کارگزینی آنان درج خواهد شد.

تبصره ۱- افزایش پرداختی ناشی از اجرای این قانون، تحت عنوان «فوق‌العاده رتبه بندی» و «تفاوت تطبیق» همه ساله متناسب با تغییرات حقوق و فوق العاده‌های هیات علمی مربی پایه یک دانشگاه تهران محاسبه می‌شود و مشمول کسور بازنشستگی نیز می‌گردد.

تبصره ۲- دولت مکلف است همه امتیازات و درصد‌های موضوع فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری را برابر سایر کارکنان دولت، به مشمولین این قانون اختصاص دهد و فوق‌العاده رتبه بندی موضوع این ماده علاوه بر امتیازات و درصد‌های مزبور می‌باشد.

تبصره ۳- افزایش پرداختی ناشی از اجرای این قانون، از تاریخ ۳۱/‏۰۶/‏۱۴۰۰‬ در سقف یکصد و بیست و پنج هزار میلیارد ریال (۱۲۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) پرداخت می‌شود و از ابتدای سال ۱۴۰۱ منوط به پیش بینی بار مالی در قوانین بودجه سنواتی، به صورت کامل اعمال خواهد شد.

 

صفر تا صد رتبه بندی معلمان / جزئیات افزایش حقوق فرهنگیان و متن نهایی لایحه رتبه بندی معلمان

 

بر این اساس، معلمان بر پنج رتبه تقسیم‌بندی می‌شوند:

رتبه آموزشیار معلم؛ ۱۰ درصد افزایش حقوق

رتبه مربی معلم؛ ۲۵ درصد افزایش حقوق

رتبه استادیار معلم؛ ۳۷ درصد افزایش حقوق

رتبه دانشیار معلم؛ ۴۷ درصد افزایش حقوق

رتبه استاد معلم؛ ۵۲ درصد افزایش حقوق

 

 

کدام گروه از فرهنگیان مشمول رتبه بندی معلمان نمی شوند؟

 

رتبه‌بندی معلمان فقط برای کار معلمی است نه بخش‌های اداری و خدماتی هر چند که آن افراد برای ما عزیز هستند، اما رتبه‌بندی شامل معلمان می‌شود.

رئیس مجلس تصریح کرد: معلم از نظر جایگاه، منزلت و شأنیت کسی است که بالاتر از قانون خدمات کشوری است.

وی گفت: معلم کسی است که در هفته ۲۴ ساعت در کلاس درس حضور پیدا می‌کند و نبایستی با پیشنهادات مختلف نظام رتبه‌بندی معلمان را شامل حال افرادی غیر از معلمان کنیم.

 

متن نهایی لایحه رتبه بندی معلمان

 

متن این لایحه به شرح زیر است:

عنوان طرح: لایحه نظام رتبه بندی معلمان

ماده ۱- به منظور استقرار نظام پرداخت‌ها براساس تخصص، شایستگی‌ها و عملکرد رقابتی معلمان.

توسعه مستمر و نظام‌مند صلاحیت‌های عمومی، تخصصی، حرفه‌ای و تربیتی و کیفیت عملکرد معلمان.

تقویت انگیزه و رضایت‌مندی شغلی و ارتقای تعهد حرفه‌ای معلمان وتقویت هویت حرفه‌ای معلمان براساس

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و نقشه جامع علمی کشور، نظام رتبه بندی معلمان مطابق مواد این قانون تعیین و اجرا می‌شود.

ماده ۲- در این قانون، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

۱- وزارت: وزارت آموزش و پرورش.

۲-معلمان: مشمولان طرح طبقه بندی مشاغل معلمان کشور، شامل آموزگار، دبیر، هنرآموز. مربی امور تربیتی، مشاور واحد آموزشی، مراقب سلامت، مدیر و معاون شاغل در واحدهای آموزشی و تربیتی که صرفاً در مشاغل مذکور در واحدهای آموزشی و تربیتی اشتغال به خدمت دارند.

۳- شایستگی: صفات، ویژگی‌ها و توانمندی‌های مورد نیاز برای توفیق در شغل یا عملکرد برتر شامل دانش، نگرش و مهارت.

 

صفر تا صد رتبه بندی معلمان / جزئیات افزایش حقوق فرهنگیان و متن نهایی لایحه رتبه بندی معلمان

۴- صلاحیت معلمی: مجموع‌های از شایستگی‌های ناظر بر جنبه‌های هویت فردی و حرفه‌ای (اخلاق و تعهد حرفه ای، دانش تخصصی، دانش و مهارت‌های تربیتی) که معلم باید در جهت درک شایسته موقعیت خود و دیگران و عمل برای بهبود مستمر آن کسب کند و برآیند صلاحیت‌های عمومی، تخصصی وحرفه‌ای است.

۵- صلاحیت عمومی (ویژگی‌های رفتاری): مجموع‌های از شایستگی‌های ناظر بر صفات و ویژگی‌های شخصیتی فرد، شامل باورها، نگرش ها، اعتقادات و رفتار مبتنی بر نظام ارزشی، فرهنگی و اخلاقی جامعه و نظام آموزش و پرورش کشور که زمینه را برای انجام کار متعهدانه آماده و پایبندی فرد را به ارزش ها.قوانین و مقررات آشکار می‌سازد. این دسته از صلاحیت‌ها مستقل از صلاحیت‌های عمومی بدو خدمت است و در طول خدمت مشمولین مورد سنجش قرار می‌گیرد.

۶- صلاحیت تخصصی: مجموعه‌ای از شایستگی‌های مرتبط با تسلط بر فرآیند و برآیند دانش تخصصی (موضوع تدریس)، دانش تربیتی و سایر حوزه‌های دانشی مرتبط با یاددهی – یادگیری، دستاوردها، خلاقیت و نوآوری‌های علمی مرتبط و توانایی تفکر علمی و انجام پژوهش در آن حیطه که فرد برای انجام مؤثر وظایف شغلی خود باید از آن‌ها برخوردار باشد.

۷- صلاحیت حرف‌های: مجموعه‌ای از شایستگی‌های مرتبط با به کارگیری تلفیقی دانش، نگرش و مهارت‌های تخصصی و تربیتی در موقعیت آموزشی و تربیتی.

۸- تجربه:توانمندی‌هایی که فرد در طول سال‌های خدمت و صرفاً در ارتباط با حرفه معلمی کسب کرده است.

۹- نظام رتبه بندی معلمان: مجموع‌های از اصول، قواعد و فرایندهایی که به منظور کسب اهداف مندرج در ماده (۱) در چهارچوب این قانون طراحی و اجرا میشود.

۱۰- رتبه: سطحی از تجربیات، ویژگی‌ها و صفات، شایستگی‌ها و عملکردهای فردی و شغلی معلمان که بر مبنای نتایج ناشی از سنجش و ارزیابی تعیین می‌شود.

ماده ۳- معلمان براساس تخصص، شایستگی‌ها و عملکرد رقابتی خود در رتبه‌های یک تا پنج قرار می‌گیرند و شرایط کسب، ارتقا، توقف و تنزل رتبه در آیین نامه اجرایی این قانون تعیین می‌شود.

ماده ۴- ورود به فرآیند رتبه بندی معلمان با حداقل دو سال سابقه خدمت معلمی صورت گرفته و کسب رتبه‌های بالاتر مستلزم حداقل شش سال توقف در هریک از رتبه‌ها و کسب سایر شرایط لازم تعیین شده در آیین نامه اجرایی این قانون خواهد بود.

تبصره ۱- حداقل سابقه خدمت معلمی برای کسب رتبه‌های (۴) و (۵) به ترتیب (۲۰) و (۲۶) سال است.

تبصره ۲- تخصیص رتبه‌های پنجگانه به نحوی خواهد بود که با اجرای نظام رتبه بندی معلمان و احراز

شرایط براساس ماده (۳) همواره حداقل (۳۰%) از معلمان مشمول در رتبه (۱)، حداقل (۲۵%) در رتبه (۲).

حداکثر (۲۰%) در رتبه (۳)، حداکثر (۱۵%) در رتبه (۴) و حداکثر (۱۰%) در رتبه (۵) قرار گیرند.

ماده ۵- فرآیند رتبه بندی برای معلمانی که قبل از تصویب این قانون در استخدام آموزش و پرورش

بوده اند و در واحدهای آموزشی اشتغال دارند، با حداقل (۲) سال سابقه خدمت در یک دوره زمانی حداکثر

(۳) ساله بر مبنای اولویت امتیازات فضلی ناشی از نمره آزمون دانش تخصصی – تربیتی و سایر حوزه‌های دانشی مرتبط با یاددهی – یادگیری (دانش حرفه ای)، سنوات تجربه معلمی و مدرک تحصیلی انجام می‌شود و در صورت کسب حد نصاب (از سایر امتیازات) لازم برابر آییننامه اجرایی بدواً در یکی از رتبه‌های (۱) تا (۳) قرار می‌گیرند.

تبصره- زمان توقف موضوع ماده (۴) برای مشمولان این ماده که در تاریخ تصویب این قانون در واحدهای آموزشی و تربیتی اشتغال داشته و دارای حداقل (۲) سال سابقه خدمت باشند، برای یک بار ارتقا به رتبه بالاتر، (۴) سال تعیین می‌شود.

ماده ۶- شایستگی‌های مرتبط با هریک از صلاحیت‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای به تفکیک رتبه و مصادیق رفتاری و معیارهای عملکردی و شیوه‌ها و ابزارهای سنجش و ارزیابی هریک از آن‌ها توسط وزارت تعیین و در شورایعالی آموزش و پرورش تصویب می‌شود.


ماده ۷- برای رتبه‌های موضوع این قانون، فوقالعاده رتبهبندی در احکام کارگزینی معلمان تعیین می‌شود. فوق العاده مذکور درصدی از مجموع حقوق ثابت و فوق العاده‌های مستمر آنان است که به طور میانگین (۲۵%) بیشتر از میانگین حقوق و فوق‌العاده‌های مستمر مشمولین قانون مدیریت خدمات کشوری در نظر گرفته می‌شود. این فوقالعاده به صورت مستمر و مشمول کسور بازنشستگی است. درصدهای فوق العاده
هریک از رتبه‌های موضوع این قانون در آیین نامه اجرایی تعیین خواهد شد.

تبصره – معلمانی که قبل از تصویب این قانون بازنشسته شده اند، مشمول این ماده نخواهند بود و مانند سایر کارمندان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری، تابع احکام قانون مذکور خواهند بود.

ماده ۸- معلمان شاغل در واحدهای غیر آموزشی و غیر تربیتی و شاغلین در پست‌های اداری مصوب مشمول این قانون نیستند.

ماده ۹- مراحل رتبه بندی از مرحله سنجش و ارزیابی صلاحیت‌های معلمی تا برقراری فوق العاده رتبه بندی متناسب با اعتبارات پیش بینی شده در لوایح بودجه سنواتی اجرا خواهد شد.

ماده ۱۰ – آیین نامه اجرایی این قانون، شامل ساختار اجرایی، نظام سنجش و ارزیابی، شرایط و ویژگی‌های هر رتبه و نحوه انجام کار و نظارت بر آن حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این قانون با پیشنهاد مشترک وزارت، سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان اداری و استخدامی کشور به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده