اعتراض تند وزیر صمت به قطع کامل برق صنایع بزرگ در ۱۵ روز آینده بیانیه اسنپ پی در پی صدور رای شورای رقابت؛ از حق قانونی تجدیدنظرخواهی استفاده می‌کنیم سهمیه بنزین در کارت‌های بانکی؛ اجرای طرح نهایی از مرداد ۱۴۰۴ صدور مجوز افتتاح اولین شعبه بانک روسی در ایران هشدار آبفا درباره تداوم خشکسالی در تهران / کاهش ۴۵ درصدی بارندگی و افت منابع آبی سد ماملو واردات خودرو و تلفن همراه مشمول دریافت ضمانت‌نامه بانکی در گمرک شد روز‌های پنجشنبه شعب کشیک بانک‌ها دایر است قیمت طلا، دلار، سکه و ارز ۱۴۰۴/۰۲/۲۳ پرداخت دیه ۵۹ جان باخته حادثه بندر رجایی جاده چالوس تا پایان اردیبهشت مسدود است تعرفه بسته‌های اینترنت تغییر می‌کند؟ درآمد ماهانه ۱۵ میلیون تومانی خانواده‌های محروم در طرح توانمندسازی محرومان تمدید معافیت واردات طلا، نقره و پلاتین خام از مالیات تا آذر ۱۴۰۴ وزیر کار: مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی با ۳۰ درصد افزایش واریز می‌شود گوشت گرم از فهرست کالا‌های اساسی خارج شد

طرح تعویض خودروهای فرسوده به کجا رسید؟

سازمان شهرداری‌ها، بانک ملت و شرکت‌های خودروسازی تصمیم بر همکاری در طرح تعویض خودروهای فرسوده گرفتند. در شرایطی که آلودگی هوا، نفس شهرهای بزرگ را گرفته، این طرح تا چه مرحله‌ای پیش رفته است؟
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۶ - ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - 2021 December 20
کد خبر: ۱۱۴۵۲۸

به گزارش راهبرد معاصر طرح تعویض خودروهای فرسوده یکی از مهم‌ترین تصمیاتی بود که می‌توانست شهر را از آلودگی هوا نجات دهد. این آیین‌نامه در سال ۸۸ به تصویب رسید. اما در مرحله اجرایی با مشکل مواجه شد و مسئولان از اجرای آن باز ماندند.

دولت برای عبور از اثرات تورمی اعطای تسهیلات، دو طرح تعویض خودرو فرسوده به‌صورت «نقدی» و «جایگزین» را ارائه کرده است.

در طرح نقدی، دولت باید از طریق مراکز اسقاط خودروهای فرسوده، آنها را تحویل بگیرد و با توجه به ارزش لاشه خودرو، وجه آن را به متقاضی پرداخت کند.

طرح روی زمین مانده است

اما محمدحسین گودرزی، رئیس انجمن مراکز صنفی اسقاط خودروی کشور در گفتگو با خبرنگار تجارت‌نیوز گفت: در خصوص این طرح، کارگروه اسقاط در اتحادیه صنایع بازیافتی ایران، با ایران‌خودرو مذاکره و ایران‌خودرو نیز موافقت خود را نیز اعلام کرد.

او افزود: متاسفانه ستاد حمل‌ونقل در این زمینه کوتاهی کرد. این ستاد به جای اینکه به حوزه اسقاط رونق دهد، مانعی برای کار مراکز مربوطه شده است.

رئیس انجمن مراکز صنفی اسقاط خودروی کشور گفت: همچنان اسقاط تعطیل است و هیچ دستگاهی نظارت بر این امور را بر عهده ندارد. فعلا این طرح در مرحله اجرا متوقف شده است.

به گفته او، تا زمانی که نظارت بر امور اسقاط انجام نگیرد، این طرح همچنان در مرحله اجرایی متوقف می‌ماند.

 این در حالی است که خودروهای فرسوده، هم به دلیل مصرف بالای انرژی و هم به دلیل آلاینده بودن، برای شهرها مضر هستند.

بر اساس برخی منابع، سن مجاز برای خودرو حدود ۲۰ سال است و بالاتر از آن فرسوده محسوب می‌شود./تجارت‌نیوز

ارسال نظر