مقتدی صدر:حکومتی با اکثریت ملی تشکیل خواهیم داد-راهبرد معاصر

مقتدی صدر:حکومتی با اکثریت ملی تشکیل خواهیم داد

رئیس جریان صدر عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد برای تشکیل حکومت، فرقه‌گرایی و قوم‎‌گرایی را کنار گذاشته و حکومتی با اکثریت ملی تشکیل خواهد داد.
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۱ - ۱۸ دی ۱۴۰۰ - 2022 January 08
کد خبر: ۱۱۶۹۳۵

به گزارش راهبرد معاصر «مقتدی صدر» رئیس جریان صدر عراق که اکثریت کرسی‌های پارلمان آینده این کشور را به دست آورده و وظیفه دارد گزینه‌ خود را برای نخست‌وزیری عراق معرفی کند، در بیانیه‌ای اعلام کرد برای تشکیل حکومت، فرقه‌گرایی و قوم‎‌گرایی را کنار گذاشته و حکومتی با اکثریت ملی تشکیل خواهد داد.

در پی تایید نتایج نهایی انتخابات پارلمانی عراق بدست دادگاه عالی فدرال این کشور مقتدی صدر برای ائتلاف با گروه‌های مختلف درعراق درحال تلاش است. او پیش این با چارچوب هماهنگی (گروه‌های شیعه) چندین جلسه داشته است. بعد از جلسه با چارچوب هماهنگی صدر با ائتلاف‌های سنی مذهب و کُرد نیز دیدار داشته است که بعد از دیدار با ائتلاف‌های کُرد اعلام کرد با احزاب و گروه‌های کُرد در خصوص تشکیل دولت جدید عراق مواضع متحد و همسویی دارد.

برهم صالح، رئیس جمهور عراق پنجشنبه پس از تائید نتیجه انتخابات پارلمانی عراق از سوی دادگاه فدرال این کشور، فرمان تشکیل جلسه پارلمان جدید تا ۹ ژانویه ۲۰۲۲ (۱۹ دی) را صادر کرد. طبق قانون عراق مسن‌ترین نماینده به عنوان رئیس اولین جلسه انتخاب می‌شود. رسانه‌های عراقی اعلام کردند که «محمود المشهدانی» به عنوان رئیس نخستین نشست پارلمان جدید عراق معرفی شده است.

هنوز نامی به عنوان جایگزین «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر فعلی عراق ارائه نشده است. «لهیب هیجل» تحلیل‌گر ارشد عراق اعلام کرد نخست‌وزیری که انتخاب خواهد شد باید روابط خوبی همزمان با ایران و آمریکا داشته باشد و الکاظمی در این زمینه موفق بود. الکاظمی همچنین در طول زمانی که مسئولیت دولت را برعهده داشت خود را فردی ملی‌گرا نشان داد که تحت تاثیر اعتقادات قومی و مذهبی نیست./باشگاه خبرنگاران

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده