رضا شاهرودی مدیر آکادمی باشگاه پرسپولیس شد پیکر کوهنوردان در بانه به خاک سپرده شد چه کسانی نباید تخم مرغ بخورند؟ عکس / تفاوت زبان بدن ونس و روبیو کشف ۲ جسد و یک زخمی از کوهنوردان مفقودی بانه آخرین نتایج لیگ برتر در پایان هفته بیست‌و‌یکم / فولاد از کورس قهرمانی جاماند + جدول نتایج دیدار‌های پایانی هفته ۲۱ لیگ برتر فوتبال/ پیروزی ذوب‌آهن، نساجی، خیبر و گل‌گهر رونالدو و پرسپولیس دلیل درخواست النصر برای بازی در زمین بی‌طرف هادی چوپان به وعده خودش عمل کرد / ثبت رکورد سنگین‌ترین وزنه + ویدیو شکایت ۵ بندی استقلال از داور دربی فیلم/ بوسه ادب امیر موسوی به چادر مادر شهید دوران در حاشیه تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب شهید کسایی اعلام رده‌بندی باشگاهی فوتبال آسیا؛ ایران در رده پنجم + جدول دم کردن چای می‌تواند فلزات سنگین را از آب فیلتر کند ماجرای تیراندازی به خانواده ایرانشهری و جان باختن کودک خردسال نتایج مهم‌ترین بازی‌های فوتبال

توصیه شورای نگهبان به مجلس درباره رتبه بندی معلمان

سخنگوی شورای نگهبان از مجلس خواست تا زودتر ابهامات و اشکالات باقیمانده لایحه رتبه بندی معلمان را برطرف کند.
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۵ - ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - 2022 January 22
کد خبر: ۱۱۸۹۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

به گزارش راهبرد معاصر هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان ابراز امیدواری کرد: مجلس به‌زودی ابهامات و اشکالات باقیمانده لایحه رتبه بندی معلمان را برطرف کند تا فرهنگیان هرچه سریع‌تر شاهد اجرای این تکلیف قانونی مندرج در سند تحول آموزش و پرورش باشند.
هادی طحان نظیف در گزارش هشتاد و هشتم خود در خصوص لایحه رتبه بندی معلمان در اینستاگرام نوشت: یکی از مصوباتی که در جلسات اخیر شورای نگهبان بررسی شد، «لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان» بود. ما در شورای نگهبان از اولین روز دریافت مصوبه تا آخرین لحظات مهلت قانونی جهت اظهارنظر نسبت به آن، جلسات مختلفی برگزار کرده‌ایم و پیگیری‌های متعددی در جهت رفع ابهامات و شفاف‌تر شدن مصوبه برای اجرای بهتر آن انجام دادیم که برخی از آن‌ها روشن شد و برخی باقی ماند.
امیدوارم به زودی در مجلس نیز ابهامات و اشکالات باقیمانده مرتفع گردد تا هر چه سریعتر فرهنگیان عزیز، شاهد اجرای این تکلیف قانونی که در سند تحول آموزش و پرورش، قانون برنامه ششم توسعه و قانون بودجه آمده، باشند.


ماده ۴، از این جهت که اولویت‌بندی میان شاخص‌های مذکور در اعمال رتبه‌بندی، دقیقا روشن نشده بود، ابهام داشت و این موضوع در مصوبه‌ای که هدفش رتبه‌بندی است، از اهمیت فراوانی برخوردار است. یا اینکه در این ماده، مشخص نشده بود که سنوات تحصیل معلمان عزیز در مراکز تربیت معلم نیز مبنای امتیاز در فرآیند رتبه‌بندی خواهد بود یا خیر. همچنین موضوع دیگری که مورد سوال بسیاری از فرهنگیان محترم نیز بود اینکه در تبصره این ماده، منظور از عبارت «کماکان معلم هستند»، آیا تصدی و اشتغال به معلمی است یا این که افرادی که علی‌رغم عدم اشتغال مستقیم به معلمی، عنوان شغلی آن‌ها معلم ذکر شده است را نیز شامل می‌شود؟


یکی دیگر از مواردی که شورای نگهبان باید بر اساس قانون اساسی به آن توجه می‌کرد، بحث بار مالی این مصوبه در مواد ۴ و ۶ بود. بر اساس اصل ۷۵ قانون اساسی، طرح‌های قانونی و پیشنهاد‌ها و اصلاحاتی که نمایندگان در خصوص لوایح قانونی که به افزایش هزینه‌های عمومی می‌انجامد، در صورتی قابل طرح در مجلس است که در آن طریق تامین هزینه جدید نیز معلوم شده باشد.

از آنجا که ماهیت این مصوبه لایحه است، پس می‌توان گفت بار مالی آن از سوی دولت تقبل شده است، اما با توجه به اصل ۷۵ قانون اساسی، اگر در مجلس نسبت به لایحه، تغییراتی انجام شده که بار مالی آن را افزایش داده و طریقی برای تامین آن نیز پیش‌بینی نشده باشد، مغایر این اصل خواهد بود مگر اینکه دولت آن تغییرات را نیز رسما پذیرفته باشد؛ لذا بخشی از اشکالات و ابهامات نیز ناظر به مواردی بود که در مجلس به لایحه اضافه شده بود؛ به عبارت دیگر بار مالی مصوبه در حد لایحه دولت، تامین شده است، اما نسبت به مواردی که در مجلس به لایحه اضافه شده، واجد ایراد دانسته شد.


در ماده ۶ نیز از آنجا که مشخص نبود، چنانچه پس از اعمال رتبه‌بندی، منابع مالی لازم برای پرداخت در تاریخ مشخص شده در مصوبه بیش از میزان مذکور باشد، چگونه عمل خواهد شد، ابهام وجود داشت. همچنین از نظر شورای نگهبان، منوط کردن اجرای مصوبه در سال‌های بعد به پیش‌بینی در بودجه‌های سنواتی، مغایر بند ۱۰ اصل سوم قانون اساسی یعنی بر خلاف نظام اداری صحیح بود چرا که از نظر اعضای شورا، پس از تصویب چنین امری، باید آن را به صورت مستمر اجرا کرد و نمی‌توان چنین موضوعی را منوط به پیش‌بینی در بودجه نمود.
در ماده ۷ نیز سپردن تعیین نحوه تشکیل هیأت‌های ممیزه و همچنین شرایط توقف و تنزل رتبه به آیین‌نامه که موضوع بسیار مهمی در فرآیند رتبه‌بندی است، مغایر اصل ۸۵ قانون اساسی شناخته شد چرا که مجلس، یا باید خود این شرایط را مشخص کند و یا اینکه حداقل ضوابط و چارچوب کلی آن را تعیین نماید./ خبرگزاری صداوسیما

مطالب مرتبط
ارسال نظر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
.
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
0
0
شورای نگهبان ایراد خوبی گرفته چون باید شامل فقط معلما باشه مجلس محترم همه کسانی که کماکان معلم هستم ولی در آینده اداری می شوند را جز این لایحه نیاورید چون بار مالی لایحه زیاد می شود فقط کسانی که در حکم آنها عنوان معلمی ذکر شده و در حال تدریس می باشند تا انشا ا... بار مالی کمتری بردارد و بعد از ده سال چشم انتظاری فرهنگیان محترم خوشحال شوند زودتر اجرا شه
البته فقط شامل معلما شه نه شامل کسانی که در ادارات آموزش پرورش یا نهادهایی که زیر نظر آموزش پرورش هستند .
تحلیل های برگزیده