جهاد تبیین؛ چارچوبی برای معرفی دست‌آوردهای انقلاب اسلامی-راهبرد معاصر
یادداشت اختصاصی اکبر معصومی، کارشناس مسائل سیاسی؛

جهاد تبیین؛ چارچوبی برای معرفی دست‌آوردهای انقلاب اسلامی

معرفی گفتمان انقلاب اسلامی و بازنشر دست‌آورهای فکری و عملی تجربه 43 ساله جمهوری اسلامی نیاز به یک روایت‌گری صحیح  در چارچوب مفاهیم رسانه‌ای به‌روز دارد.  «جهاد تبین» به معنای آغاز تحولی بنیادین و متمایز از حرکت‌های قبل است و این تحول باید از جهت «کمیت و مقدار» و «کیفیت و شیوه» مورد توجه باشد.
اکبر معصومی؛‌ کارشناس مسائل سیاسی
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۷ - ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - 2022 February 02
کد خبر: ۱۲۰۵۰۶

جهاد تبیین؛ چارچوبی برای معرفی دست‌آوردهای انقلاب

 

به گزارش راهبرد معاصر؛  با بررسی دقیق و با در نظر گرفتن عملکرد 43 ساله انقلاب اسلامی، می توان استقلال امروزی ملت ایران را از چنان با استحکام معرفی کرد که نه تنها هیچ تصمیم گیری بیرونی بر اراده ملی فائق نخواهد شد؛ بلکه این جمهوری اسلامی ایران است که در فراسوی مرزها به قدرتی تاثیرگذار در عرصه بین‌الملل و تصمیم‌گیر در منطقه پیرامونی تبدیل شده است.

 

 دشمن با سیاه نمایی از طریق رسانه های وابسته به خود، سعی دارد این مولفه را از ذهن مردم ایران بگیرند. متاسفانه عده ای در داخل نیز دانسته و یا نادانسته به‌عنوان پیاده نظام دشمن، سعی در پیاده‌سازی سیاست های شوم دشمن در حوزه تخریب انقلاب اسلامی عمل می‌کنند. با نگاه غربگرایانه که در منظومه فکری شان مخالف با استقلال کشورند، همواره بدنبال وابسته سازی انقلاب اسلامی به غرب بودند. اینکه کشورهایی  که امروز اراده سیاسی از خود ندارند ولی با رشد کاریکاتوری به صورت ظاهری برخی از مظاهر مدرنیته را بدست آورده‌اند را بعنوان الگو در کشور مطرح می کنند بیانگر زیر سوال بردن همین استقلالی است که امروز افتخار جمهوری اسلامی به آن است. رویکرد نه شرقی و نه غربی در واقع تداعی کننده استقلال سیاسی جمهوری اسلامی ایران می‌باشد. البته این رویکرد مخالف ارتباط با کشورهای دنیا نیست.

 

نکته دیگر این است که در طول عمر انقلاب اسلامی همواره اراده مردم در امر حکومت داری مشهود است. شاخص مهم و بی نظیری که از  بعنوان آزادی یاد می شود.  مشارکت مردم در عرصه های مختلف از جمله انتخابات، نقدهای درون ساختاری برای بهبود بهتر کشور، از شاخص نظام سازی انقلاب ۱۳۵۷ است. دستاوردی که امروز در جایگاه یک مدل و الگو در جهان اسلام مطرح و نقشی گفتمانی در تمام تلاش های آزادی خواهانه جنبش های اسلامی اصیل پیدا نموده است. اما طبعا آنچه انقلاب اسلامی را تقویت می نماید نگاه نوآورانه مبتنی بر گفتمان «ما می توانیم» است. جمهوری اسلامی ایران، علی رغم همه دشمنی‌ها، جنگ، فشار و تحریم، بایسته های انقلابی و خود اتکایی را در بسیاری از عرصه ها طی نموده و امروزه در جایگاه قدرتمندترین کشور منطقه غرب آسیا به چهل و  چهارمین سالگرد انقلاب ورود کرده است.

 

امروز جمهوری اسلامی ایران در سطحی از توان بالای بازدارندگی دفاعی، توانمندی های درونزای اقتصادی، استقلال سیاسی، وسعت قدرت نرم و تعمیق عمق راهبردی منطقه ای و جهانی قرار دارد و به یک بازیگر مهم بین‌المللی تبدیل شده است. علی رغم فتنه‌های بی شماری که در چهار دهه گذشته بوده است که آخرین آن فتنه عظیم اقتصادی و رسانه ای برای سیاه نمایی علیه انقلاب در جریان است؛ ولی بدنه انقلاب اسلامی همراه با امید و برنامه ریزی برای فتح قله های رفیع مجدانه رو به جلو است.

 

نکته مهم در این برهه این است که انقلاب اسلامی نیاز به یک روایت‌گری صحیح از دست‌آوردها دارد که اجازه عملیاتی شدن سیاست ناامید سازی مردم را نسبت به آینده را از دشمن بگیرد. «جهاد تبین» و توجه اساسی و ریشه‌ای به این موضوع نیاز اساسی کشور و انقلاب اسلامی است. همه کارکردها، دستاوردها و خصوصیات انقلاب اسلامی که در دنیا بی نظیر است، نیازمند معرفی آن به نسل جدید دارد و باید با قدرت و با پشتوانه‌های تاثیر‌گذار ادامه پیدا کند.

 

شناخت دشمن و آگاهی از برنامه آن برای مهار انقلاب اسلامی از مهمترین مصدایق موفقیت در جنگ شناختی است. ایالات متحده با همراهی دولت‌های غربی و وابسته منطقه با راه اندازی محور شیطانی " عبری- عربی- غربی" جنگ عظیمی را علیه انقلاب اسلامی به راه انداختند. در این محور سیاست" تهی‌سازی انقلاب از آرمان‌ها"  را دنبال می کنند و رسانه های معاند سعی در «تغییر باورها و نگرش» های مردم دارند. "دگرگونی و دگر اندیشی" مهمترین نتیجه ای است که غرب بدنبال آن است. جنگ سخت و جنگ اقتصادی در وضعیت کنونی کارکرد خود را کم‌کم از دست می دهد و محور جنگی آمریکا  در واقع برنامه ریزی برای جنگ شناختی و تلاش برای تغییر ارزشها و باورهای انقلاب اسلامی است.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده