صفر تا صد تزریق واکسن کرونا برای کودکان-راهبرد معاصر

صفر تا صد تزریق واکسن کرونا برای کودکان

شیوع سویه اومیکرون در کودکان در پیک ششم کرونا نگرانی‌هایی را به وجود آورده است. تاکنون حدود ۲۰ دصد از بستری‌های کرونا را بیماران کرونایی زیر ۱۸ سال تشکیل می دهند. بنابر آخرین تصمیمات وزارت بهداشت از امروز واکسیناسیون برای گروه سنی ۵ و بالاتر به صورت رسمی آغاز شده است. برای اطلاع از آخرین جزئیات و صفر تا صد تزریق واکسن کرونا برای کودکان با ما همراه باشید.
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۴ - ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - 2022 February 09
کد خبر: ۱۲۱۵۴۵

به گزارش راهبرد معاصر، شیوع سویه اومیکرون در کودکان در پیک ششم کرونا نگرانی‌هایی را به وجود آورده است. تاکنون حدود ۲۰ دصد از بستری‌های کرونا را بیماران کرونایی زیر ۱۸ سال تشکیل می دهند. بنابر آخرین تصمیمات وزارت بهداشت از امروز واکسیناسیون برای گروه سنی ۵ و بالاتر به صورت رسمی آغاز شده است. برای اطلاع از آخرین جزئیات و صفر تا صد تزریق واکسن کرونا برای کودکان با ما همراه باشید.

 

واکسیناسیون کرونا در کودکان 5 سال و بالاتر آغازشد

 

معاون وزیر بهداشت اعلام کرد: بعد از صدور مجوز در ابتدا واکسیناسیون ۱۰ تا ۱۲ سال را آغاز کردیم که البته اختیاری بود و با رضایت والدین قرار بود انجام شود و از دیروز هم با دستور وزیر بهداشت، گروه زیر ۱۰ سال و ۵ سال به بالا می‌توانند واکسن دریافت کنند که امیدوارم از این فرصت استفاده کنیم. زیرا در این سویه یکی از اتفاقاتی که افتاد این بود که کودکان بیش از سویه‌های قبل مبتلا شدند و این جای نگرانی دارد.

 

کدام واکسن ها برای کودکان مناسب است؟



عباس شیراوژن سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، از تصویب تزریق واکسن کرونا به کودکان پنج تا ۱۱ سال خبر داد.

وی گفت: طبق شیوه‌نامه‌ها، واکسن‌های مناسب گروه سنی کودکان، سینوفارم و پاستوکووک بوده که در دو نوبت تزریق می‌شود.

 

 

الزام واکسیناسیون کودکان 5 تا 11 سال



حمیدرضا جماعتی دبیر کمیته علمی کشوری کرونا، اظهار کرد: نوع واکسیناسیون برای این گروه سنی در اختیار کمیته علمی سازمان غذا و دارو کشور است که بر اساس آخرین یافته‌های جهانی در این خصوص تصمیم‌گیری می‌کنند و هر آنچه سازمان غذا و دارو برای این گروه سنی تأیید کند از نظر کمیته علمی کرونا نیز تأیید می‌شود.

وی افزود: سازمان غذا و دارو زمانی مجوز می‌دهد که مطالعات کافی در آن رده سنی براساس کارایی واکسن و نداشتن عوارض جدی انجام شده باشد و به همین علت واکسن پاستوکووک و سینوفارم به عنوان دو واکسن در سبد واکسیناسیون کودکان پنج تا ۱۱ سال تأیید شده است.

 

صفر تا صد تزریق واکسن کرونا برای کودکان

 

فاصله دو نوبت تزریق واکسن کودکان مشابه با سایر گروه‌های سنی



پژمان عقدک سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درخصوص وضعیت تزریق واکسن به کودکان، اظهار کرد: نوزادی که به دنیا می‌آید از بدو تولد تا ۱.۵ سال بر اساس تقویم واکسیناسیون، در مقابل برخی بیماری‌ها واکسینه می‌شوند و واکسن کرونا هم یکی از این واکسن‌هاست که در شرایط فعلی، کودکان هم باید دریافت کنند.

وی با بیان اینکه واکسن کرونا دارای تائیدیه سازمان غذا و دارو است، افزود: نباید شکی برای خانواده‌ها در تزریق واکسن بچه‌ها وجود داشته باشد و همیشه افراد آگاه زودتر نسبت به این امر اقدام می‌کنند و سود آن را هم می‌بینند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: افراد سردرگم و کسانی که به صحبت‌های واهی و غیرعلمی گوش می‌کنند و مخالف تزریق واکسن به کودکان هستند، تبعات آن را تا پایان این اپیدمی می‌بینند و ممکن است فرزندانشان را در اثر ابتلاء به کرونا از دست بدهند.

وی با اشاره به واکسیناسیون کودکان ۹ تا ۱۲ سال در مقابل بیماری کرونا، اظهار کرد: طبق مصوبه کمیته ملی واکسن کووید ۱۹ و موافقت مقام وزارت متبوع، واکسیناسیون کودکان ۹ سال به بالا از شنبه ۹ بهمن ۱۴۰۰ در سراسر کشور آغاز خواهد شد.

عقدک افزود: واکسن‌های مورد تأیید این گروه سنی شامل سینوفارم و پاستوکووک و میزان تزریق و فاصله بین دو نوبت طبق معمول و مشابه سایر گروه‌های سنی است.

صفر تا صد تزریق واکسن کرونا برای کودکان

 

وضعیت بستری و مراجعه کودکان کرونایی در بهمن 1400

 

معاون وزیر بهداشت درباره وضعیت بستری کودکان در شرایط شیوع امیکرون نیز گفت: حدود ۲۰ درصد بستری شدگان در سویه امیکرون زیر ۱۸ سال بودند؛ بنابراین این امر دغدغه ما است و از یک ماه قبل مراکز بهداشتی درمانی در آماده باش بودند و آی سی یو‌های اطفال هم تقویت شد، اکثر امکانات را برای پذیرش اطفال سوق دادیم. طی روز‌های آتی تجهیرات دیگری هم تحویل داده می‌شود و خوشبختانه تاکنون بحرانی نداشته‌ایم و فعلا کمتر از یک چهارم تخت‌های ما اشغال شده است.

 

صفر تا صد تزریق واکسن کرونا برای کودکان

دوره بیماری اومیکرون در کودکان چند روزه است؟

 

علیرضا فهیم‌زاد عضو هیات علمی مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی اطفال بیمارستان مفید، در ارتباط با دوره بیماری اومیکرون در کودکان افزود: اینکه گفته شده است پنج روز برای قرنطینه کافی است، یک زمان حداقلی است و ممکن است دوره بروز علایم تا ده روز نیز ادامه پیدا کند. توصیه ما این است که اگر علایم بیمار ادامه پیدا کند بازهم در قرنطینه بماند. توصیه به قرنطینه پنج روزه بیشتر براین اساس است که باتوجه به سرعت شیوع بالای این بیماری و درگیری افراد در تعداد زیاد، درصورت قرنطینه‌های طولانی مشاغل دچار مشکل می‌شوند و افراد درصورتی که علایمی ندارند می‌توانند پس از این مدت به سرکار برگردند. اما درمورد کودکان توصیه ما این است که یک هفته تا ده روز در تماس با بزرگسالان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای قرار نگیرند.

 

صفر تا صد تزریق واکسن کرونا برای کودکان

 

توصیه های مهم برای قبل و بعد از تزریق واکسن کرونا به کودکان

 

حمید عمادی در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی باید قبل و بعد از تزریق واکسن کرونا برای کودکان انجام شود، گفت: همه ما در کودکی انواع واکسن‌ها را تزریق کرده ایم و کودکان هم مانند برزگسالان واکسن‌های بسیاری را از جمله سرخک، فلج اطفال، دیفتری، کزاز، هپاتیت B، آنفلوانزا و... دریافت کرده اند و در خصوص تزریق واکسن کرونا هم باید به گونه‌ای رفتار شود که پیش از این برای سایر واکسن‌ها انجام می‌دادیم.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با بیان این نکته که اگر کودکی تب داشت بهتر است به او واکسن تزریق نشود، ولی علائم ساده‌ای نظیر آبریزش بینی برای تزریق واکسن منعی ندارند، ادامه داد: این واکسن عوارض چندانی ندارد و ممکن است کودکان بعد از تزریق با عوارضی نظیر تب، حالت سرماخوردگی و درد و سوزش در محل تزریق رو به رو شوند که می‌توان برای رفع آن‌ها از قرص استامینوفن و گرم نگه داشتن محل تزریق استفاده کرد و همانطور که به طور کلی این واکسن سبب بروز مشکلات جدی در برزگسالان نشده است، برای کودکان هم عوارض چندانی به همراه ندارد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده