اعتراض تند وزیر صمت به قطع کامل برق صنایع بزرگ در ۱۵ روز آینده بیانیه اسنپ پی در پی صدور رای شورای رقابت؛ از حق قانونی تجدیدنظرخواهی استفاده می‌کنیم سهمیه بنزین در کارت‌های بانکی؛ اجرای طرح نهایی از مرداد ۱۴۰۴ صدور مجوز افتتاح اولین شعبه بانک روسی در ایران هشدار آبفا درباره تداوم خشکسالی در تهران / کاهش ۴۵ درصدی بارندگی و افت منابع آبی سد ماملو واردات خودرو و تلفن همراه مشمول دریافت ضمانت‌نامه بانکی در گمرک شد روز‌های پنجشنبه شعب کشیک بانک‌ها دایر است قیمت طلا، دلار، سکه و ارز ۱۴۰۴/۰۲/۲۳ پرداخت دیه ۵۹ جان باخته حادثه بندر رجایی جاده چالوس تا پایان اردیبهشت مسدود است تعرفه بسته‌های اینترنت تغییر می‌کند؟ درآمد ماهانه ۱۵ میلیون تومانی خانواده‌های محروم در طرح توانمندسازی محرومان تمدید معافیت واردات طلا، نقره و پلاتین خام از مالیات تا آذر ۱۴۰۴ وزیر کار: مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی با ۳۰ درصد افزایش واریز می‌شود گوشت گرم از فهرست کالا‌های اساسی خارج شد

ماجرای فراخوان ایران خودرو چیست؟

ایران خودرو اخیرا فراخوان بازگشت تعدادی از خودروهای فروخته شده خود را صادر کرده است. اما خودروسازان در برابر موضوع باز نشدن کیسه‌های هوا در تصادف زنجیره‌ای بهبهان سکوت کرده‌اند. ماجرای آن فراخوان و این سکوت چیست؟
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۶ - ۰۲ اسفند ۱۴۰۰ - 2022 February 21
کد خبر: ۱۲۳۱۶۶

به گزارش راهبرد معاصر،  اخیرا خبری منتشر شد که یکی از دو خودروساز اصلی کشور فراخوانی را مبنی بر مراجعه مشتریان برای بازبینی و به‌روز رسانی نرم‌افزارهای ACU به نمایندگی‌های خود ارائه کرده است. پیگیری‌های تجارت‌نیوز نشان می‌دهد که این شرکت ایران خودرو بوده است.

 

در این فراخوان‌ها، برای مشتریان نوبت پذیرش در زمان‌های مختلف تعیین شده تا نرم‌افزار خودروها که از قطعات مرتبط با ایربگ هستند، بازبینی و به صورت رایگان به‌روز رسانی می‌شود.

 

این خودروساز در این فراخوان‌ها تاکید کرده است که در صورت عدم حضور مشتری در موعد مقرر، مسئولیت بروز ایرادها و حوادث با منشاء فراخوان از این شرکت ساقط می‌شود.

 

ایران خودرو فراخوان خود را از سه ماه پیش صادر کرده است و موضوع هیچ ارتباطی با تصادف‌ زنجیره‌ای بهبهان و نقص در عملکرد خودروها ندارد.

 

سکوت در برابر فاجعه جاده بهبهبان!
در پی بازنشدن کیسه‌ هوای خودروها در تصادف زنجیره‌ای بهبهان، مسئولان بهانه‌های مختلفی را برای این موضوع مطرح کردند.

 

رئیس انجمن قطعه‌سازان علت باز نشدن کیسه‌های هوا را برخورد از عقب خودرو اعلام کرد. رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی در رابطه با این تصادف گفت خودروسازان بجای فرافکنی و انحراف افکار عمومی باید به دنبال اصلاح کیفیت خودروها باشند. اما در این میان خودروسازان واکنشی نشان ندادند.


این در حالی است که ایران خودرو و سایپا تا کنون پاسخ قانع‌کننده‌ای به این موضوع نداده‌اند.


چرا خودروسازان سکوت کردند؟
فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: احتمال پاسخگویی صنعت خودرو و اعلام فراخوان در ایران بسیار پایین است. به این دلیل که مصرف‌کننده برای خودروسازان اهمیتی ندارد. اگر مصرف‌کننده برای خودروساز مهم بود، خودروی با کیفیت تولید می‌کرد.

 

او افزود: در صورت بروز نقصی در خودرویی مانند اتفاق تصادف زنجیره‌ای بهبهان باید متصدی ایمنی کشور یعنی سازمان استاندارد، اقدام و اعلام جرم عمومی کند.

 

اقدام معمول خودروسازان دنیا
زاوه گفت: معمولا در چنین اتفاقاتی اداره ایمنی کشورها به مساله ورود و با قطعه‌ساز برخورد می‌کنند. در این مورد باید جریمه‌هایی نیز در نظر گرفت.

 

او بیان کرد: در تمام دنیا اگر در خودرویی شائبه ایمنی پیش بیاید کمیته‌ای تشکیل می‌شود و موضوع را به صورت دقیق و سریع بررسی و برطرف می‌کنند.

ارسال نظر