به گزارش راهبرد معاصر سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور از تقدیم لایحه «اصلاح ماده (29) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی –مصوب 1389-» و همچنین لایحه « اصلاح ماده (27) قانون احکام دائمی برنامههای توسعه کشور » به مجلس شورای اسلامی خبر داد.
معاون پارلمانی رئیس جمهور در توضیح ضرورت تقدیم لایحه لایحه «اصلاح ماده (29) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی –مصوب 1389-» به مجلس گفت: به منظور یکپارچه سازی فرآیند نقل و انتقال خودرو ، تسهیل و تسریع امور نقل و انتقالات خودرو، حذف یا کاهش هزینه های اضافی مترتب بر نقل و انتقال خودرو برای مردم ، پرهیز از فرآیند های طولانی و پیچیده صدور اسناد مالکیت و نقل و انتقال اسناد خوردو ، تمرکز نقل و انتقالات مربوط در مرجع واحد (فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ) و استفاده از ظرفیت فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران برای انجام این امور بویژه از حیث احراز اصالت خودرو ، هویت خریدار و فروشنده ، لایحه تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است.
حسینی افزود: تکلیف به تنظیم دو سند برای معامله اموال منقولی مانند خودرو توسط پلیس راهور و دفاتر ثبت اسناد رسمی ، برخلاف منطق حاکم بر اعتبار اسناد رسمی بوده همچنین باعث تحمیل هزینه مضاعف ، اتلاف وقت شهروندان ، افزایش ترددهای غیر ضرور در مراجعه به نهادهای مختلف ، و ... خواهد بود . این امر موجب پیچیده تر شدن فرآیندهای اداری و تحمیل هزینه های بیشتر می گردد و امنیت روانی جامعه را به مخاطره خواهد انداخت.
معاون پارلمانی رئیس جمهور خاطر نشان کرد: در خودرو های نو شماره، مالک تنها سند رسمی که در اختیار دارد ، اسناد صادره توسط پلیس است و با اتکا به همان سند انتقال های بعدی صورت می گیرد لذا در صورت عدم اعتبار اسناد پلیس، تمام چرخه های انتقال وسایل نقلیه بعد از تولید و مالک اولیه مخدوش خواهد شد.
وی ادامه داد: لذا ضروری است امور نقل و انتقال خودرو برای مردم تسهیل و تسریع گردد ، هزینه های اضافی مترتب بر این موضوع حذف یا کاهش یابد و نقل و انتقالات در مرجع واحد یعنی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران متمرکز شود.
* لایحه « اصلاح ماده (27) قانون احکام دائمی برنامههای توسعه کشور »
سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور در توضیح ضرورت تقدیم لایحه « اصلاح ماده (27) قانون احکام دائمی برنامههای توسعه کشور » به مجلس هم گفت: نظر به تکلیف قانون گذار مبنی بر تجدید سازمان و ساختار ستاد آب کشور در بند (الف) ماده (27) قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور- مصوب 1395- و تهیه آیین نامه اجرایی برای آن مصرح در تبصره (2) بند مذکور و با توجه به عدم ضرورت تدوین آیین نامه از این حیث که تغییر ساختار وزارتخانه و یا تغییر وظایف و ساختار شرکت های زیرمجموعه، از امور داخلی هر وزارتخانه محسوب و مستلزم همکاری سایر دستگاه های اجرایی نیست و اینکه تبصره یاد شده در حقیقت مربوط به بند دیگری بوده است که موقع تصویب قانون مزبور حذف شده لیکن تبصره مربوط به آن بر جا مانده است و از سوی دیگر تجدید ساختار مد نظر قانون نیز انجام شده و ساختار جدید مستقر گردیده است ، لایحه تقدیم مجلس شورای اسلامی گردیده است.
حسینی افزود: با توجه به اینکه تغییر ساختار وزارت نیرو و یا تغییر وظایف شرکت های آب منطقه ای استانی یک امر کاملاً داخلی بوده و وزارت نیرو راساً می تواند ساختار خود را همانگونه که قبلاً عمل نموده ، تغییر دهد ، به لحاظ ماهوی نیازمند آیین نامه نیست و ضروری است که در خصوص حکم تبصره (2) بند (الف) ماده (27) قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور، تعیین تکلیف شود.