به گزارش راهبرد معاصر رئیس سازمان هواپیمایی کشور در نشست خبری با اصحاب رسانه، در خصوص زیان ده بودن شرکتهای هواپیمایی گفت: به این موضوع اعتقادی ندارم و با اصلاح الگوی اقتصادی و چرخه پروازی و ظرفیت تعمیر و نگهداری باید هزینهها مدیریت شود.
وی بیان کرد: بخشی از پروازهای شرکتها داخلی است که ایرلاین در آمد ریالی و هزینه دلاری دارند که با تنوع پروازی و رشد ظرفیت کارگو باید به مدل اقتصادی قابل قبول برسند و در سال آتی مدل اقتصادی ایرلاینها را دنبال میکنیم.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، گفت: در ۳ ماه گذشته ۱۰ فروند هواپیما با متوسط عمر ۱۵ تا ۲۰ ساله خریداری شده است که این هواپیماها به تدریج وارد ناوگان هوایی میشوند.
محمدی بخش گفت: توسعه ناوگان و زیرساختها نسبت به تامین قطعات و همچنین بهره گیری از نخبگان در صنعت هوانوردی از مهمترین برنامههای سازمان هواپیمایی کشوری است و این صنعت از تحریمها بیشترین آسیب را دیده است در حالی که بیشترین خدمات را ارائه میدهد.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوردر خصوص هواپیماهای برجامی گفت: یک گروه هواپیمای آی تی آر و گروه دیگر مربوط به ایرباسها میشود و پس از تخلف گروه اروپایی و همچنین بدعهدی آنها برای تامین هواپیما و قطعات توانستیم با کمک متخصصان داخلی هواپیماها را سرپا نگه داریم، اما در این بین تامین قطعه به سختی انجام میشود.
وی گفت: ۷ فروند هواپیمای آی تی آر سرخط هستند و در سفرهای نوروزی از این هواپیماها استفاده میشود.
محمدی بخش در ادامه افزود: استاندارد دنیا به این گونه است ۲۵ درصد هواپیماهای یک شرکت هواپیمایی در دست تعمیر بوده و ۷۵ درصد دیگر فعال باشند که با فعال بودن این ۷ آی تی آر به استانداردها نزدیکتر میشویم.
رئیس سازمان هواپیمایی کشور در پاسخ به این سوال که آیا با یک فروند هواپیما امکان تاسیس شرکت هواپیمایی وجود دارد یا خیر گفت: این خبر که اعلام شده با یک هواپیما میتوان ایرلاین تاسیس کرد اشتباه است چرا که طبق مقررات مصوب شورای عالی هواپیمایی باید حداقل سه فروند ملکی برای تاسیس ایرلاین وجود داشته باشد در این بین دستورالعمل ۳۱۴۰ سازمان برای تاسیس شرکتها جزئیات نحوه تاسیس شرکتهای هواپیمایی را نشان میدهد.
وی در خصوص قیمت بلیط هواپیما گفت: سقف قیمتها بر مبنای نرخهای اعلامی در تاریخ اول آذر ۱۴۰۰ است برای سال جدید هیچ افزایش قیمتی وجود نخواهد داشت