تفکیک حساب‌های تجاری از شخصی، گام اصلی شفافیت نظام بانکی-راهبرد معاصر
مهدی موحدی بک نظر، رئیس مرکز پژوهش سازمان امور مالیاتی در گفت‌و‌گو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

تفکیک حساب‌های تجاری از شخصی، گام اصلی شفافیت نظام بانکی

مهدی موحدی بک نظر، رئیس مرکز پژوهش سازمان امور مالیاتی با بیان لزوم اجرای مصوبه جدید شورای پول و اعتبار گفت: سازمان امور مالیاتی در راستای شفافیت بخشی به حساب‌های بانکی حدود ۱۸ میلیون و ۸۰۰ هزار درگاه پرداخت اینترنتی را شفاف کرد و با غیرفعال کردن این دستگاه‌ها حدود ۹ میلیون دستگاه به پرونده‌های مالیاتی الصاق شد. با وجود این اقدام شفاف، بسیاری از صاحبان مشاغل به دلیل فرار مالیاتی از حساب‌های شخصی خود استفاده کردند.
مهدی موحدی بک نظر؛ رئیس مرکز پژوهش سازمان امور مالیاتی
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۰ - ۰۵ مهر ۱۴۰۱ - 2022 September 27
کد خبر: ۱۵۲۰۸۹

تفکیک حساب‌های تجاری از شخصی، گام اصلی شفافیت نظام بانکی

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ پس از ابلاغ دستورالعمل بانک مرکزی مبنی بر تفکیک حساب‌های تجاری از شخصی در اواسط ماه گذشته، بیستم شهریور با مصوبه شورای پول و اعتبار شاخص‌های شناسایی حساب‌های تجاری تصویب شد. یکی از این شاخص ها ماهانه 100 تراکنش به ارزش 35 میلیون تومان بود که ابهامات زیادی را برای مردم به وجود آورد.

پزشکان طبق احکام بودجه ای 1401، 1400 باید از دستگاه پوز استفاده کنند و اگر استنکاف کنند، جریمه خواهند شد که جریمه آنها برابر ۱۰ درصد میزان فروش آن‌هاست. اگر این افراد شناسایی شوند، می‌توانند مشمول جریمه‌ای غیر از مالیات حقه باشند


مهدی موحدی بک نظر، رئیس مرکز پژوهش و برنامه‌ریزی مالیاتی سازمان امور مالیاتی در گفت و گو با «راهبرد معاصر» درباره مصوبه جدید سازمان امور مالیاتی مبنی بر اخذ مالیات از حساب های تجاری گفت: سازمان امور مالیاتی در ادامه شفافیت بخشی به حساب های بانکی که به استناد بند م. تبصره ۱۲. قانون بودجه ۱۴۰۰ شکل گرفت، حدود ۱۸ میلیون و ۸۰۰ هزار درگاه پرداخت اینترنتی را شفاف کرد و با غیرفعال کردن این دستگاه ها حدود ۹ میلیون دستگاه به پرونده های مالیاتی الصاق شد. با وجود این اقدام شفاف، بسیاری از صاحبان مشاغل به دلیل فرار مالیاتی از حساب های شخصی خود استفاده کردند.


وی افزود: برخی از پزشکان از دستگاه پوز استفاده نمی کردند و این باعث شد افراد نتوانند فعالیت های خود را در قالب دستگاه پوز و مکانیزم شفافیت زایی سازمان امور مالیاتی دنبال کنند؛ بنابراین سازمان امور مالیاتی در راستای اجرای ماده ۱۰ قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان به دنبال این بود حساب شخصی یا غیر تجاری را از حساب های تجاری جدا کند و این موضوع باعث شد رایزنی‌های میان سازمان امور مالیاتی و بانک مرکزی انجام شود.


رئیس مرکز پژوهش و برنامه‌ریزی مالیاتی سازمان امور مالیاتی  عنوان کرد: دستورالعمل تفکیک حساب های تجاری از غیرتجاری هفته گذشته ابلاغ و دو شرط برای تفکیک حساب های تجاری از غیرتجاری مطرح شد؛ نخست، اینکه ورودی به حساب ۳۵ میلیون تومان و بالاتر باشد و دوم، اینکه مجموع ورودی به حساب ۳۵ میلیون تومانی باید در قالب ۱۰۰ تراکنش و بیشتر انجام شده باشد. اگر این دو شرط به طور همزمان تحقق یابد، معیار این است که احتمالاً حساب تجاری است. اگر مجموع مبلغ واریز شده به حساب یک شخص در ماه 100 میلیون تومان باشد، ولی تعداد دفعات واریز به حساب کمتر از ۱۰۰ مورد باشد، این حساب تجاری و مشمول مالیات تلقی نمی شود.

 
موحدی بک نظر با بیان اینکه کمتر از دو درصد حساب‌های غیرتجاری، با اجرای این مصوبه ممکن است مشمول بررسی به عنوان حساب تجاری باشند، گفت: سازمان امور مالیاتی فضایی را فراهم کرد که اگر کسی به این شرایط معترض است، بتواند با مستندات و قرائن رجوع و مسائل مربوطه را حل و فصل کند.

 
رئیس مرکز پژوهش و برنامه‌ریزی مالیاتی سازمان امور مالیاتی با بیان منافع حاصل از طرح شناسایی دور زنندگان قانون  گفت: به طور خاص این اقدام در قالب دو شرط باعث می شود بسیاری از اصنافی که به طور خاص دنبال آزار مردم هستند و کتمان درآمد می‌کنند، شناسایی شوند. الزاماً این کار به شناسایی ختم نمی شود و باید بتوان  افراد را گسترش و قیود را تغییر داد تا افرادی که فعالیت های تجاری دارند و حساب خود را شفاف نمی‌کنند مشخص کرد.

 
وی درباره جریمه مربوط به استنکاف از کار با دستگاه پوز عنوان کرد: در حال حاضر برآورد خاصی از میزان مالیاتی که افراد باید پرداخت کنند وجود ندارد، زیرا تعداد مشخص نیست و حجم فعالیتی که افراد با این حساب انجام می دهند، در دسترس نیست. می توان فعالیت تجاری افراد را شناسایی کرد و به اتکای شناسایی فعالیت تجاری می توان مالیات حقه ای که فعالیت تجاری انجام می دهد، مطالبه کرد. به عنوان نمونه پزشکان طبق احکام بودجه ای 1401، 1400 باید از دستگاه پوز استفاده کنند و اگر استنکاف کنند، جریمه خواهند شد که جریمه آنها برابر ۱۰ درصد میزان فروش آن‌هاست. اگر این افراد شناسایی شوند، می‌توانند مشمول جریمه‌ای غیر از مالیات حقه باشند.

 
موحدی بک نظر ادامه داد: برای رصد این افراد و دریافت مالیات حقه راهکارهایی ازجمله طرح مالیات بر عایدی سرمایه وجود دارد که هم اکنون  در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی و در هفته های آتی قرار است در صحن مطرح شود. طبق این طرح پزشکان، روان‌پزشکان، مشاوران خانواده باید از دستگاه پوز استفاده کنند.

 
وی درباره فواید تفکیک حساب های تجاری از  حساب های غیر تجاری گفت: یکی از اتفاقات خوبی که در راستای تفکیک حساب های تجاری از غیر تجاری رخ داد، این است که اگر بدانیم پزشکی از حساب های غیر تجاری برای فعالیت تجاری خود استفاده می کند، علاوه بر اینکه ملزم به پرداخت مالیات است، طبق جزء دوم بند ز تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۱ باید جریمه پرداخت کند.

برای رصد این افراد و دریافت مالیات حقه راهکارهایی ازجمله طرح مالیات بر عایدی سرمایه وجود دارد که هم اکنون  در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی و در هفته های آتی قرار است در صحن مطرح شود


رئیس مرکز پژوهش و برنامه‌ریزی مالیاتی سازمان امور مالیاتی عنوان کرد: عده ای از پزشکان از دستگاه پوز و کارت به کارت استفاده نمی‌کنند و به ازای آن بیت کوین، پول نقد و سکه و طلا  دریافت می‌کنند. برای این نوع فرار مالیاتی در مجلس قانون جدید مالیات بر عایدی سرمایه  را طراحی کرده ایم که مطابق آن، هر چیزی که جزو درآمد فرد باشد و ما به ازای صورت حساب الکترونیکی نداشته باشد، مشمول ۲۵ درصد مالیات می‌شود.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده