پزشکیان: ایران علاقمند به همکاری با چین در زمینه ابتکار استراتژیک «کمربند و راه» است سردار نائینی: بانک اطلاعاتی سپاه از رژیم صهیونیستی کامل است مهاجرانی: ناترازی برق به‌طور کامل جبران نشده است عارف: بازسازی منازل آسیب‌دیده در جنگ باید سرعت بیشتری بگیرد سردار شکارچی: ما شکست را بر دشمن تحمیل کردیم لاریجانی: برخی فکر می‌کنند جنگ خاتمه یافته و اقداماتی برای به هم زدن یکدستگی میان مردم انجام می‌دهند/ مسئله هم‌بستگی ملی به هیچ عنوان حاشیه‌ای نیست برنامه ویژه فراجا برای مقابله با تروریست‌ها شهادت یک حافظ امنیت در عملیات مقابله با تروریست‌ها/ هشدار فرمانده قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه به تروریست‌ها وزیر دفاع: جنگ ۱۲ روزه شکست‌پذیری رژیم پلید اسرائیل را اثبات کرد پزشکیان: نمی‌توانیم تصمیمی بگیریم که بعداً اگر مشکلی پیش آمد بگوییم چاره‌ای نداشتیم؛ باید به فکر عوارض هرتصمیمی باشیم دیدار لاریجانی با خانواده شهید سردار مهدی ربانی واکنش علی مطهری به انتشار مصاحبه اش درباره ساخت بمب اتم توسط ترامپ وزیر کشور: نزدیک به ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از اتباع غیر مجاز به کشور خود بازگشته‌اند/ برنامه‌ها برای بازگرداندن ۲ میلیون نفر باقی‌مانده هم ادامه خواهد یافت سرلشکر حاتمی: نیروهای مسلح با آمادگی کامل در برابر تهدیدات دشمن ایستاده‌اند پزشکیان: از پشتیبانی و حسن‌نظر مقام معظم رهبری تشکر می‌کنم

نظر مجلس درباره کلیات لایحه اصلاح قانون ساماندهی صنعت خودرو

نمایندگان مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد لایحه دوفوریتی الحاق یک تبصره به ماده (۱۰) قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۱ را تصویب کردند.
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۷ - ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - 2022 October 11
کد خبر: ۱۵۴۰۴۸

به گزارش راهبرد معاصر؛ در جلسه علنی روز سه‌شنبه (19 مهر) مجلس شورای اسلامی، ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد لایحه دوفوریتی الحاق یک تبصره به ماده (۱۰) قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۱ در دستور کار قرار گرفت و ۱۹۹ نماینده مجلس از ۲۳۵ نماینده حاضر با تصویب کلیات این لایحه موافقت کردند.

 

پیش از رای‌گیری نمایندگان موافق و مخالف این لایحه نظرات و پیشنهادت خود را درباره این لایحه بیان کردند.

 

حجت الاسلام محمدرضا میرتاج الدینی در موافقت با کلیات لایحه دولت گفت: این لایحه لازم و ضروری بود که از طرف دولت ارائه شد. البته اشکالاتی در جزئیات وجود دارد که در کمیسیون برطرف خواهد شد. اگر این لایحه تصویب نشود، موضوع اسقاط خودروهای فرسوده و جایگزین کردن خودروهای نو به سرانجام نخواهد رسید. اما با این لایحه هم امکان اسقاط خودرو وجود دارد و هم اینکه مجوز دریافت پلاک جدید دریافت می‌شود.

 

نماینده مردم تبریز در مجلس افزود: با این لایحه راه برای واردات خودرو با ضوابطی که وزارت صمت در نظر می‌گیرد، باز خواهد شد تا امکان تحرک در صنعت خودرو ایجاد شده و خودروهای اسقاطی از رده خارج شده و به سمت نوسازی این صنعت حرکت کنیم.

 

در ادامه حسینعلی حاجی دلیگانی در مخالفت با کلیات این لایحه گفت: معنی نهایی این لایحه این است که هوای پاک شهرها آلوده شود اما در مقابل پول جزئی گرفته می‌شود و در اختیار سازمان محیط زیست قرار می‌گیرد. به عبارتی سازمان محیط زیست از دریافت این پول دلخوش خواهد بود.

 

نماینده مردم اصفهان در مجلس افزود: پیش از این مصوب شده بود که خودروهای فرسوده از رده خارج شوند ولی این لایحه قانون قبلی را زیر سوال خواهد برد. همچنین اشکال دیگر این لایحه این است که سبب می‌شود میزان مصرف سوخت مایع، نفت و گاز و بنزین، بیشتر شود.

 

همچنین علیرضا سلیمی در موافقت با این لایحه گفت: ۱۰ میلیون خودرو و موتورسیکلت و کشنده در کشور داریم که در سن اسقاط هستند. حال سوال این است که آیا امکان جایگزین کردن این میزان خودرو را داریم؟ دیگر اینکه آیا خودروسازها را می‌توان به جایگزین کردن این میزان از خودروهای اسقاطی مکلف کرد؟ در کشور بازار مکاره برای خودرو ایجاد شده و از طرفی ۱۰ میلیون خودرو اسقاطی داریم. چه طور می‌توان این شرایط را شکست. ارائه این لایحه به مجلس شورای اسلامی برای ساماندهی این بازار مکاره موفق بوده است.

 

نماینده مردم محلات در مجلس افزود: با تمهیدی که در این لایحه ایجاد شده، چرخه خودرو و اسقاط انجام خواهد شد. البته برای خودروهای سنگین دراین لایحه اشاره‌ای نشده است که باید در بررسی جزییات تعیین تکلیف شود.

 

بر اساس این لایحه سازوکار تولید خودرو دیگر منوط به گواهی اسقاط نبوده بلکه تولید کننده باید ۱.۵ درصد به صندوق ویژه‌ای واریز کند که مبالغ آن صرفا برای اسقاط خودروهای فرسوده هزینه شود.

 

متن کامل این لایحه به شرح زیر است:

ماده واحده- ماده (۱۰) قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۲۱/۰۲/۱۴۰۱ و تبصره (۲) آن به شرح زیر اصلاح و یک تبصره به عنوان تبصره (۳) به آن الحاق و تبصره (۳) آن به تبصره (۴) تغییر می یابد:

 

۱-‌ در ماده (۱۰) قانون عبارت " مطابق با ماده (۸) قانون هوای پاک مصوب ۲۵/۰۴/۱۳۹۶" بعد از عبارت " سن فرسودگی" اضافه شود.

 

۲ - متن زیر به انتهای تبصره (۲) ماده (۱۰) قانون به شرح زیر الحاق شد:

شماره گذاری خودروهای سواری با سهم داخلی سازی کمتر از چهل درصد (۴۰%) ، مشروط به ارائه گواهی اسقاط برابر با پنجاه درصد (۵۰%) تعداد تعیین شده برای خودروهای وارداتی مشابه است . مرجع تعیین میزان داخلی سازی وزارت صنعت، معدن و تجارت است .

 

۳- متن زیر به عنوان تبصره (۳) به ماده (۱۰) قانون الحاق شد:

تبصره ۳-

الف- در صورت عدم وجود گواهی اسقاط خودرو یا موتورسیکلت به اندازه کافی و اختلال در روند تولید با تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت ، تولید کنندگان می توانند با پرداخت یک و نیم درصد (۱.۵%) قیمت خودرو یا موتور سیکلت تولیدی به صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته وزارت صنعت ، معدن و تجارت مجوز شماره گذاری دریافت نمایند. منابع حاصل پس از گردش خزانه داری کل کشور بصورت صد در صد (۱۰۰%) تخصیص یافته، صرف پرداخت تسهیلات بانکی و یا کمک های بلاعوض به متقاضیان اسقاط خودرو یا موتور سیکلت فرسوده (با اولویت موتورسیکلت یا حمل ونقل عمومی) خواهد شد. مسئولیت اسقاط خودرو درکشور با وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

ب- حداقل بیست درصد(۲۰%) از خودروهای عرضه شده در قرعه کشی، به دارندگان خودروهای فرسوده ( در صورت وجود ) اختصاص می یابد، مشروط به اینکه در هنگام تحویل خودرو جدید، خریدار گواهی اسقاط خودرو فرسوده خود را تحویل دهد./ فارس

ارسال نظر
آخرین اخبار