تقویت ثبات منطقه با تکمیل کریدور شمال _ جنوب-راهبرد معاصر
آخرین جزئیات از افزایش حقوق بازنشستگان در 1403 مقایسه حقوق مدیران سازمان تامین اجتماعی با بازنشستگان کمک ناخواسته کاپیتان استقلال به پرسپولیس ترکیب احتمالی پرسپولیس مقابل آلومینیوم اراک رونمایی از گزینه جذاب تراکتور؛ اسطوره فوتبال آلمان به تبریز می‌آید؟ جایزه خودرو برای صرفه‌جویی کنندگان در مصرف برق خانگی کراچی مقصد بعدی رئیس جمهور در پاکستان دبیر شورای عالی امنیت ملی وارد روسیه شد تسری امتیازات رتبه‌بندی معلمان به آموزشیاران نهضت سوادآموزی خبر بد برای درویش؛ توافق بازیکنان پرسپولیس در مکانی غیرمنتظره! واریز ۳۰ میلیون تومانی برای این بازنشستگان آیت الله رئیسی: هدفم از سفر به لاهور تقویت روابط فرهنگی دو کشور است کاهش ۱۷۰هزارمیلیاردی مالیات با دستکاری دولت و مجلس آخرین قیمت طلا، دلار، سکه و ارز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ وضعیت بورس امروز 4 اردیبهشت 1403 شوک بزرگ درباره حقوق ۱۴۰۳/ دریافتی کارمندان و کارگران کاهش می‌یابد؟ محکومیت جدید برای سپاهان و تراکتور توسط کمیته انضباطی مورد جالب ستاره پرسپولیسی/ اوسمار مخالف جدایی بود! پایان جنجال و نگرانی بزرگ نکونام در استقلال/ ستاره‌ آبی‌ها برگشت سخنگوی دولت: از هر روشی برای تسهیل واردات خودرو استفاده می‌کنیم+ جزئیات رتبه بندی معلمان در دولت سیزدهم ابراز امیدواری وزیر نفت برای آغاز صادرات گاز به پاکستان تامین ۴.۳ میلیارد دلار ارز برای دارو و تجهیزات پزشکی در ۱۴۰۲ بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی در شورای نگهبان تایید شد قالیباف: قانون مالیات بر سوداگری از قوانین افتخارآمیز مجلس یازدهم است بانکی‌پور: همه دستگاه‌ها باید به پلیس در اجرای قانون حجاب کمک کنند سرلشکر باقری: نیروهای مسلح همه سناریوها را در سطح عملیاتی دقیق بررسی می‌کند بلومبرگ: تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران روی کاغذ می‌ماند حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟ افزایش قیمت کارخانه ای خودرو‌؛ کسی گرانی را به گردن نمی‌گیرد خبر جدید از نقل و انتقالات پرسپولیس سرمربی پرسپولیس به دنبال این ۴ ستاره خریدار جدید پرسپولیس دست به جیب شد! وزرای نفت ایران و پاکستان دوطرف میز مذاکره تجارت گازی متن کامل سروده رهبر انقلاب که در آستانه وعده صادق قرائت شد قالیباف: بانک مرکزی در پایان سال ۱۴۰۲ به تعهداتش درباره تخصیص ارز به دارو عمل کرد بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود قیمت جهانی نفت امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ افزایش قیمت دلار مبادله‌ای امروز ۴ ادریبهشت ۱۴۰۳ دستور کار مجلس امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ آیت الله رئیسی: تقویت همکاری قوای مسلح ایران و پاکستان می‌تواند صلح و ثبات را برای منطقه به ارمغان آورد رئیس جمهور اسلام‌آباد را به مقصد لاهور ترک کرد ماجرای بازوبند کاپیتانی استقلال پس از محرومیت حسین حسینی بیانیه شماره یک مالک جدید استقلال امضای ۸ سند همکاری مشترک میان مقامات ایران و پاکستان آمریکا یک میلیارد دلار دیگر تسلیحات به اسرائیل می‌دهد امیرعبداللهیان: سلاح‌های مورد استفاده در اصفهان، بیشتر شبیه اسباب‌بازی بچه‌ها بود آمریکا هرگونه حمله هوایی در داخل خاک عراق را رد کرد حمله هوایی به یک پایگاه نظامی حشد الشعبی در عراق اردن: ایران قصد تشدید تنش ندارد/ باید مانع حمله به رفح شد امیر عبداللهیان: حمله ایران ضروری بود چون ایران گزینه دیگری جز آن نداشت گوترش: اسرائیل جهنم شعله‌ور در غزه به راه انداخته است تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران اعلام شد/ بایدن بیانیه صادر کرد امیرعبداللهیان: ایران با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم صهیونیستی پاسخ خواهد داد یک منبع آگاه: ادعای «معاریو» درباره حمله به دیمونا توسط ایران کذب است رهبر انصارالله: عملیات ایران، معادلۀ جدیدی برای پاسخ به حملات اسرائیل ایجاد کرد کنعانی: شایسته بود سران اروپا و گروه ۷ قدردان ایران باشند آغاز سال تحصیلی از "مهر" به "شهریور" تغییر می‌کند؟! حمله موشکی حزب‌الله لبنان به پایگاه اسرائیلی المالکیه واکنش طالبان به به رزمایش روسیه و تاجیکستان رئیس قوه قضاییه:مسئولان قضایی در جهت تحکیم آرامش و امنیت مردم تدابیر مقتضی را اتخاذ کنند مجازات سنگین در انتظار مجرمان آزمون سراسری کیفیت هوای تهران چطور است؟ جزئیات تعرفه‌های پزشکی اعلام شد رای پرونده کثیرالشاکی "کینگ‌مانی" صادر شد توافق ایران و پاکستان برای آزادی زندانیان ۲ کشور زمان برگزاری مراسم یاد بود و تشییع رضا داودنژاد برائت از جنایات رژیم غاصب صهیونیستی وظیفه و تکلیف شرعی است نرخ ویزیت پزشکان عمومی در سال ۱۴۰۳ واکنش حسین پاکدل به ادعای امین حیایی+ عکس اینفوگرافیک/ اعمال مشترک شب‌های قدر گاندو و پایتخت جدید در ۱۴۰۳ ساخته می‌شوند شب‌های قدر هیئت کجا برویم؟ + آدرس و جزئیات دستگیری عاملان جنایت هولناک در بوستان نهج البلاغه توضیحات سختگوی وزارت بهداشت درباره علت مرگ دکتر بخشی توضیحات سخنگوی شهرداری تهران درباره ساخت مسجد قیطریه منطق ساخت مساجد در پارک‌های بزرگ چیست؟ اعلام تمهیدات ترافیکی شب‌های قدر در تهران برنامه آموزش و پرورش برای استخدام ۷۲ هزار معلم جدید آیا حمام کردن و یا شنا در استخر، روزه را باطل می‌کند؟ آغاز پخش ویژه برنامه‌های جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ از تلویزیون سومین سالگرد آیت‌الله مصباح یزدی با حضور رئیس‌جمهور اولویت فیش عمره و حج چگونه استعلام شود؟ لوح| شکست خوردگان در باتلاق نسل کشی اطلاع نگاشت| کودکان غزه زیر آوار جنگ کاریکاتور| آمریکا؛ شریک جرم قطعی پیکر آتیلا پسیانی بعد از چند روز به ایران رسید + عکس مرتضی پورصمدی درگذشت سروده‌هایی در رثای عباس‌بن علی(ع)/ از مشک پاره اشک فرات است می‌چکد؛ غیر از لب تو نیست مگر آرزوی آب برای درخواست گذرنامه زیارتی به این 2 هیأت مراجعه کنید اینفوگرافیک|کریدور شمال به جنوب، رقیب جدی برای کانال سوئز عباسعلی براتی‌پور درگذشت امشب مهمانی برویم، فطریه‌مان با چه کسی است؟ نظر 10 مرجع تقلید درباره میزان زکات فطره که فردا باید پرداخت کنیم اینفوگرافیک| الزامات و لوازم تحقیق رشد اقتصادی اینفوگرافیک|هدیه ۱۱ میلیارد دلاری ایرانی‌ها به اقتصاد ترکیه اینفوگرافیک| هراس پدرخوانده‌های داعش از سپاه پاسداران اینفوگرافیک|ایران؛ یکی از گسترده‌ترین شبکه‌های گاز دنیا اینفوگرافیک| اما و اگر‌های مالیات بر عایدی سرمایه اینفوگرافیک| شهید حاج قاسم سلیمانی از نگاه رهبر معظم انقلاب طرح | رهبرانقلاب: با ایران قوی مخالفند اینفوگرافیک| بزرگترین تولید کنندگان اورانیوم جهان اینفوگرافیک/ نقشه کامل مسیرهای پیاده‌روی اربعین + هزینه‌ها اینفوگرافیک | ایران چهاردهمین اقتصاد جهان، در سال ۲۰۲۲ ماجرای لغو مجوز صوت و تصویر «روبیکا»+ علت جزئیات تکمیلی نتایج شمارش آرای ریاست جمهوری 1400+ آمار دقیق نتیجه نهایی انتخابات مجلس خبرگان رهبری تهران 1400 نتایج انتخابات شورا‌ی شهر استان تهران ۱۴۰۰+ اسامی آرای آیت الله رئیسی در تهران چقدر بود؟ نتایج انتخابات شورای شهر اراک 1400 نتایج انتخابات شورای شهر قزوین 1400 نتایج انتخابات شورای شهر کرمانشاه 1400 آمار دقیق انتخابات ریاست جمهوری 1400 به تفکیک استان‌ها+ جدول نتایج انتخابات شورای شهر ایلام 1400 نتایج انتخابات شورای شهر قم 1400 نتایج انتخابات شورای شهر ساری 1400 نتایج انتخابات شورای شهر تبریز ۱۴۰۰ نتایج انتخابات شورای شهر سنندج ۱۴۰۰ نتایج انتخابات شورای شهر همدان 1400 نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری 1400/ آیت الله رییسی برنده انتخابات سیزدهم جدی‌ترین تهدید سایبری فعلی علیه ایران چیست؟ حکمرانی داده‌ها در دنیای دیجیتال مصادیق مجرمانه محیط زیستی جدید در فضای مجازی اعلام شد جریمه سنگین اپل از سوی سازمان ضد انحصار روسیه آپدیت جدید «تلگرام» به جنگ با «کلاب هاوس» رفت کلاب هاوس هک شد/ افشای اطلاعات شخصی ۱.۳ میلیون کاربر سارا بهرامی مهمان این هفته برنامه همرفیق+عکس تأیید هک اطلاعات ۱۵ هزار کاربر آمریکایی ۱۴.۵ میلیون آمریکایی به اینترنت ثابت دسترسی ندارند درخواست ترامپ از ایالت‌های آمریکا درباره غول‌های فناوری افزایش ظرفیت لایو اینستاگرام وقتی عربستان ثروتمند و نفت‌خیز هم از اینفلوئنسرها مالیات می‌گیرد همسریابی در فضای مجازی و کلاهبرداری از مردم اقوام ایرانی «اقلیت» نیستند تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت شیشه کریستال تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت آرد و گندم تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت دامپروری و دام گوشتی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت دانه های روغنی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت شیرینی و شکلات تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت فرش تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت نساجی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت چوب و مبلمان شکست استثناگرایی آمریکایی در عصر ترامپ به سمت دنیای پس از دلار پیش می رویم؟ خروج ترامپ از برجام؛ فشار حداکثری و نتایج حداقلی آیا عراق می تواند از نیروهای امریکایی خالی شود؟ مرگ ابوبکر البغدادی؛ کشته شدن سرکرده داعش چه پیامدی دارد؟ بازوهای نیابتی ایران در منطقه قدرتمندتر از همیشه درس‌های جنگ یمن برای اسرائیل وحدت میان جریان های سیاسی ایران در سایه سیاست فشار حداکثری آمریکا دولت پنهان در لبنان شکست سیاست فشار حداکثری ترامپ در قبال ایران/درهای مذاکره با ایران باز است طرح صهیونیست ها برای اشغال دره اردن رویای چین در هفتاد سالگی؛ خیلی دور، خیلی نزدیک سبک مبارزه تشکیلات خودگردان و اتحادیه اروپا برای حفظ کرانه باختری طرحی برای ایجاد یک سازه امنیتی در خاورمیانه تاریخ سری فشار اسرائیل برای حمله به ایران بررسی صنعت انیمیشن در منهای نفت/ ژاپن چگونه صنعت انیمیشن جهان را قبضه کرد؟ + فیلم منهای نفت: درآمد 16 هزار بشکه نفت تنها در یک سوله پرورش ماهی بررسی صنعت پرورش ماهی در مستند منهای نفت + تیزر بررسی صنعت لبنیات در مستند منهای نفت/ اشتغال یک میلیون نفری شیر و لبنیات منهای نفت: درآمد یک میلیارد دلاری پسته ایران/ هیچ کشوری توان تولید پسته مرغوب ایران را ندارد همه ابعاد تحریم؛ فرصت‌ها و تهدیدها تحریم‌ها به مبادلات ما با شرکت‌های کوچک اروپایی آسیبی نمی‌زند/ نرخ کنونی دلار بالاتر از نرخ واقعی آن است
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

تقویت ثبات منطقه با تکمیل کریدور شمال _ جنوب

کریدور شمال-جنوب به تغییر ماهیت روابط ایران-آذربایجان و روسیه-آذربایجان کمک خواهد کرد و هر سه کشور یکدیگر را به عنوان شریکی اقتصادی می‌بینند. کریدور شمال-جنوب، سه کشور روسیه، آذربایجان و ایران را بیش از پیش به هم نزدیک و صلح و امنیت را در منطقه تقویت می کند. همچنین به طور قابل توجهی هزینه‌های حمل و نقل و زمان عبور کالا از جنوب آسیا به شمال اروپا و بازگشت را کاهش می‌دهد، اتحاد ژئوپلیتیکی را تقویت و دیگر کشورهای منطقه را جذب می کند.
توحید ورستان؛ کارشناس اقتصاد بین‌الملل
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۰ - ۲۱ مهر ۱۴۰۱ - 2022 October 13
کد خبر: ۱۵۴۰۸۳

تقویت ثبات منطقه با تکمیل کریدور شمال _ جنوب

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب سال‌ها پیش با هدف کاهش زمان سفر میان بمبئی و مسکو از 40 به 14 روز تأسیس شد؛ کریدوری که ظرفیت زیادی برای جایگزینی مسیر کشتیرانی دریایی از کانال سوئز دارد و محموله را می توان میان هند و ایران حمل و سپس از مسیر زمین منتقل کرد.


با وجود این، انگیزه کمی برای تکمیل حلقه‌های گمشده وجود داشت تا اینکه در سال جاری تحولات ژئوپلیتیکی احتمال راه اندازی آن را افزایش داد. برای نمونه، با توجه به جنگ اوکراین و تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه، مسکو به دنبال تنوع بخشیدن به مسیرهای تجاری خود بود و این کریدور مسیر مناسبی برای این موضوع است. بنابراین تعجب آور نیست ترافیک در این کریدور افزایش یابد و مسیرهای مختلف باز شود.


در این میان ترانزیت از مسیر ایران اجتناب‌ناپذیر است و کشورها به خوبی از نقش تهران در این کریدور آگاه هستند. در حال حاضر برخی از حلقه های تکمیل نشده مانند راه آهن رشت- آستارا در شبکه راه آهن وجود دارد که به دلیل آن، حمل و نقل بیشتر با کامیون انجام می‌شود؛ اما شرایط تغییر کرده و این کریدور در سال جاری اهمیت یافته است.


جمهوری آذربایجان نیز در حال بازسازی بخش مهمی از خط راه آهن خود است که بر روی کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب قرار دارد. این کشور در حال ارتقای خط راه آهن Sumgayit-Yalama است و پس از افتتاح قطعه ۲۳ کیلومتری در اواخر بهمن سال گذشته، ۳۱.۴ کیلومتر باقی مانده نیز به زودی بهره برداری می شود.


بازسازی راه آهن Sumgayit-Yarama پروژه مشترک آذربایجان، بانک توسعه آسیایی و اداره توسعه فرانسه است. کارهای بازسازی ۱۸ فوریه ۲۰۲۰ به عنوان بخشی از ساخت کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب آغاز شد. در واقع این خط راه آهن بخشی از کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب است که از آذربایجان می گذرد و هند و روسیه را به هم متصل می کند.

 

افزایش امیدها

در روزهای اخیر رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی کشورمان، نخست‌وزیر جمهوران آذربایجان و روسیه در باکو در نشست سه‌جانبه سند همکاری امضا کردند که در آن بر تکمیل مسیر شمال و جنوب تأکید شده است.

با اقدامات اخیر به نظر می‌آید اجرای اقدامات مؤثر برای توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل و ارتباط برای گسترش فرصت‌های حمل و نقل مسافر و بار از مسیر کریدور شمال-جنوب بود و احتمالاً در ماه های آینده شاهد اجرای کامل کریدور شمال-جنوب خواهیم بود.


قاسمی در این نشست گفت، متنوع‌سازی مسیرها و شیوه‌های حمل‌ونقل در مسیر مواصلاتی سه کشور با تأکید بر به‌کارگیری راهکارهای ابتکاری برای توسعه حمل‌ونقل ترکیبی، تسهیل در ترددهای مرزی، رفع موانع ظرفیتی، بهره‌گیری از سازوکارهای دیجیتالی و اسناد الکترونیکی، ایجاد سهولت در صدور ویزا و کاهش یا حذف هزینه‌های تردد ترانزیتی و ایجاد دبیرخانه دائمی کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال جنوب با مشارکت همه کشورهای عضو از مهمترین موضوعات گفت و گو است.

 


همچنین هفته گذشته مدیرعامل شرکت راه‌آهن از عبور دومین قطار ترانزیتی روسیه از کریدور شمال-جنوب ایران خبر داد و گفت: حدود پنج قطار دیگر نیز از روسیه بارگیری شده و در مسیر ایران در حال سیر است که این موضوع نویدبخش ترانزیتی پیوسته برای کشورمان خواهد بود.


با اقدامات اخیر به نظر می‌آید اجرای اقدامات مؤثر برای توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل و ارتباط برای گسترش فرصت‌های حمل و نقل مسافر و بار از مسیر کریدور شمال-جنوب بود و احتمالاً در ماه های آینده شاهد اجرای کامل کریدور شمال-جنوب خواهیم بود.
جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۱۵ بندر دریایی بین المللی باکو را با هدف تبدیل پایتخت خود به قطب حمل و نقل منطقه و افزایش ترانزیت بار از آذربایجان تأسیس کرد. در سفر سال ۲۰۱۶ الهام علی‌اف به ایران، موضوع اتصال سامانه‌های ریلی دو کشور در دستور کار قرار گرفت. آذربایجان و ایران ساخت پل ۸۳ متری بر روی رودخانه آستاراچای را که در مرز دوجانبه قرار دارد، آغاز و هر طرف ۵۰ درصد هزینه را پرداخت کردند.


در عین حال آذربایجان شروع به ساخت هشت کیلومتر راه آهن برای اتصال سیستم راه آهن ملی خود به این پل کرده است. ایران برای اتصال شهر رشت به پل نیاز به ساخت ۱۶۴ کیلومتر راه آهن دارد؛ ابتدا قرار شد کار بر روی این پروژه به طور مشترک به وسیله ایران و آذربایجان انجام می‌شود، حتی آذربایجان حاضر به دادن وام  ۵۰۰ میلیون دلاری به ایران شد که کل هزینه آن 1 میلیارد دلار برآورد می‌شود و درنهایت محقق نشد.


چندی پیش مدیرکل دفتر تجاری‌سازی وزارت راه و شهرسازی کشورمان از توافق تهران-مسکو در زمینه تأمین مالی ۸۰۰ میلیون یورویی این خط آهن خبر داد که در جلسه نوامبر  با روس‌ها درباره نحوه همکاری‌ها برای ساخت راه‌آهن رشت-آستارا به توافق نهایی و جمع‌بندی‌ دست خواهند یافت.


پس از آماده شدن تمامی زیرساخت‌های لازم، کریدور حمل و نقل شمال-جنوب کوتاه ترین راه برای اتصال بنادر و بازارهای هند با روسیه و بازارهای اروپای شمالی از مسیر ایران و آذربایجان خواهد بود. در واقع مسیر بمبئی-سن‌پترزبورگ مقصد محبوبی برای بار خواهد بود که در ابتدا ۵ میلیون تن و در مرحله توسعه ۱۰ میلیون تن برآورد می‌شود. به باور کارشناسان، موفقیت کریدور شمال-جنوب نه تنها به کارهای ساختمانی، بلکه به هماهنگ سازی مؤثر قوانین ملی و همچنین مسائل تعرفه ها و هزینه‌های حمل و نقل بستگی دارد.

 

پیامدهای همکاری سه‌جانبه

این نشست سه جانبه پیامدهای مهمی برای اقتصاد و سیاست منطقه خواهد داشت. مهمتر از همه اینکه ایران و روسیه در دهه گذشته از روابط گرمی برخوردار بوده‌اند و ظهور کریدور تجاری و حمل و نقل این روابط را تقویت خواهد کرد. همچنین با توجه به سطح ناامیدی فعلی آنکارا از روند عضویت در اتحادیه اروپا و تیرگی روابط میان آنکارا و واشنگتن، باید در آینده بتوان ترکیه را به این کریدور جذب کرد. اگر چنین شد، ائتلاف ایران، روسیه و ترکیه قدرت قابل توجهی در منطقه بزرگ اوراسیا خواهد بود.


نقش آذربایجان در این ائتلاف راهبردی حیاتی خواهد بود، زیرا باکو از روابط گرمی با آنکارا برخوردار است. در زمینه تجارت، کریدور حمل و نقل شمال-جنوب متضمن تغییر ژئوپلیتیک بزرگ در منطقه خواهد بود. به طور سنتی، کشورهای غربی از ایده کریدور حمل و نقل و انرژی شرق-غرب حمایت می کردند. در دهه ۱۹۹۰، اتحادیه اروپا پروژه موسوم به کریدور تراسیکا را در راستای هدف راهبردی احیای جاده باستانی ابریشم و اتصال اروپا به آسیا از مسیر آذربایجان و آسیای مرکزی آغاز کرد.

 
کریدور حمل و نقل شمال-جنوب می‌تواند راه را برای اجماع احتمالی در زمینه حل اختلاف طولانی مدت بر سر رژیم حقوقی دریای خزر هموار کند. در عین حال، کریدور «شمال-جنوب» همکاری انرژی میان این کشورها را تقویت خواهد کرد و این احتمال وجود دارد ایران بتواند نفت و گاز خود را با خطوط لوله آذربایجان و روسیه به بازارهای اروپایی صادر کند.

کریدور حمل و نقل شمال-جنوب می‌تواند راه را برای اجماع احتمالی در زمینه حل اختلاف طولانی مدت بر سر رژیم حقوقی دریای خزر هموار کند


راه‌اندازی این کریدور حمل و نقل برای آذربایجان، ایران و روسیه راهی برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی، افزایش تولید ناخالص داخلی و توسعه بخش غیرنفتی است. هر سه کشور به پروژه‌های مشترک اقتصادی و تجاری نیاز دارند؛ به گونه ای که به تازگی محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور در دومین نشست مجمع اقتصادی خزر در مسکو طرح «ایجاد منطقه آزاد تجاری» را پیشنهاد کرد.

 

نتیجه

 کریدور شمال-جنوب به تغییر ماهیت روابط ایران-آذربایجان و روسیه-آذربایجان کمک خواهد کرد و هر سه کشور یکدیگر را به عنوان شریکی اقتصادی می‌بینند. کریدور شمال-جنوب، سه کشور روسیه، آذربایجان و ایران را بیش از پیش به هم نزدیک و صلح و امنیت را در منطقه تقویت می کند. همچنین به طور قابل توجهی هزینه‌های حمل و نقل و زمان عبور کالا از جنوب آسیا به شمال اروپا و بازگشت را کاهش می‌دهد، اتحاد ژئوپلیتیکی را تقویت و دیگر کشورهای منطقه را جذب می کند.


برای ایران و آذربایجان، این گام بزرگی در راستای تبدیل شدن به قطب تجاری منطقه و افزایش درآمدهای غیرنفتی خواهد بود. کریدور شمال-جنوب تکمیل کننده کریدور حمل و نقل شرق-غرب خواهد بود و شبکه‌ای مطلوب برای کشورهای آسیای مرکزی نیز ایجاد خواهد کرد.


علاوه بر موارد فوق، این کریدور برای کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه و هند نیز از اهمیت ژئوپلیتیکی و ژئواکونومیکی بالایی برخوردار است، به ویژه اینکه پس از روی کار آمدن مجدد طالبان و کاهش نفوذ هند در افغانستان، دهلی به دنبال حفظ و ارتقای جایگاه خود در آسیای میانه است که کریدور شمال-جنوب و البته توسعه چابهار می‌تواند آن را محقق کند.

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار