به گزارش راهبرد معاصر، آلودگی هوا مشکلات زیستمحیطی زیادی برای تهران به همراه دارد. در روزهای افزایش آلودگی هوا تعداد بیماران تنفسی افزایش چشمگیری مییابد. افزایش آلایندههای دیاکسیدگوگرد، ذرات معلق و منواکسید کربن به گونهای است که باعث جان باختن تعدادی از شهروندان میشود.
قانون هوای پاک کامل اجرا نشد/زنگ خطر آلودگی هوا از دهه هفتاد به صدا درآمد
زنگ خطر آلودگی هوا از دهه هفتاد به صدا درآمد. در این مدت کارشناسان و مسئولین موضوعات متعددی مطرح کردند. حتی لایحه قانون هوای پاک هم تصویب شد، اما به طور کامل اجرایی نشد و نواقصی در این زمینه وجود دارد.
یکی از راهکارهای اساسی رفع مشکل آلودگی هوا توسعه حمل و نقل عمومی است. دولت در زمینه توسعه حمل و نقل عمومی وظایفی دارد و باید هزینههایی را هم در بخش توسعه و هم در بخش تجهیزات پرداخت کند.
دولت مکلف است که 80 درصد منابع مالی خرید اتوبوسهای شهر را تأمین کند/بعد از 12 سال اتوبوس به تهران از سوی دولت داده شد
براساس قانون، دولت مکلف است که 80 درصد منابع مالی خرید اتوبوسهای شهر را تأمین کند و 20 درصد آن هم باید توسط شهرداری پرداخت شود. در ده سال گذشته دولتها به وظایف خود در این زمینه به درستی عمل نکردند و اتوبوسی وارد شهر نشد، اما خبر رسید که دولت سیزدهم 200 دستگاه ا توبوس به تهران داده است.
56 اتوبوس دیگر هم به زودی وارد سیستم حمل ونقل عمومی میشود/اتوبوس های دولت تک کابین و تولید داخل است
سیدجعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر میگوید که 56 اتوبوس دیگر هم به زودی وارد خطوط میشود. این اتوبوسها تولید داخل است و دولت 80 درصد هزینه آن را پرداخت میکند و الباقی پول را مدیریت شهری می دهد.
به گفته این مقام مسئول بعد از 12 سال دولت به شهرداری اتوبوس داده است و اتوبوسهایی که وارد خطوط میشوند تککابینه است. البته دولت وعده داده که تعداد بیشتری اتوبوس به تهران تزریق کند.
چند روز پیش 200 دستگاه اتوبوس و 63 دستگاه مینیبوس وارد حمل و نقل عمومی شد. توسعه ناوگان در این دوره مدیریت شهری به جد دنبال میشود. ورود هر دستگاه اتوبوس باعث کاهش ترافیک و آلودگی هوا میشود. هر چقدر تعداد اتوبوسهای پایتخت بیشتر شود، قطعا خدماترسانی هم بهتر میشود. در دوره قبل مدیریت شهری عقبماندگیهای جدی در بحث حمل و نقل داشتیم و حتی بسیاری از اتوبوسها به پارکینگ رفتند. در این دوره حدود 500 دستگاه اتوبوس اورهال و در آستانه مهرماه و همزمان با بازگشایی مدارس وارد خطوط شد.
3 هزار دستگاه اتوبوس فعال در سامانه حمل و نقل شهر داریم/ تهران حداقل به 7 هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد
میثم مظفر عضو شورای شهر تهران میگوید: در حال حاضر حدود 3 هزار دستگاه اتوبوس فعال در سامانه حمل و نقل شهر داریم درحالی که شهر تهران حداقل به 7 هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد. براساس توافقاتی که صورت گرفته قرار است که روند توسعه ناوگان افزایش یابد تا شاهد تحول چشمگیری در خدمترسانی به شهروندان داشته باشیم.
ورود اتوبوسهای جدید از خارج از کشور به سیستم حمل و نقل عمومی
اتوبوسرانی و همچنین مترو در دوره گذشته دچار عقبماندگیهای تاریخی شده و نیازمند یک جهش برای تحول هستیم. کارها آغاز شده است، روند نوسازی شکل گرفته و اورهال ناوگان در دستور قرار گرفته است. شهرداری تهران در سال جاری بودجه خوبی برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در نظر گرفت. جلال بهرامی معاون جدید حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران خواستار ورود اتوبوسهای جدید از خارج از کشور به سیستم حمل و نقل عمومی شد و تأکید کرد که از مسئولین درخواست میکنم که عنایت ویژهای در رابطه با اتوبوسهای جدید با مدیریت شهری داشته باشند.
دولت به بخشی از وعده های خود در خصوص ورود اتوبوس عمل کرد
مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران می گوید برنامه ریزی برای حمل ونقل عمومی صورت گرفته است. آلودگی هوا و ترافیک دو معضل اساسی شهر تهران است. دولت وعده های در خصوص ورود اتوبوس های جدید داده که بخشی از آنها محقق شده و قرار است اتوبوس های دیگری هم وارد خطوط شود.
اتوبوسهای داخلی به گفته مدیران قرار است که به صورت ماهانه به چرخه تزریق شوند
در حال حاضر تهران نیازمند 2 هزار دستگاه اتوبوس است و دولت وعده داده که تا پایان سال یکهزار دستگاه اتوبوس از شرکتهای داخلی برای تهران تأمین کند. با همه این وجود باز هم عقبماندگی وجود دارد. اتوبوسهای داخلی به گفته مدیران قرار است که به صورت ماهانه به چرخه تزریق شوند.
در بحث حمل و نقل عمومی، یکی از اولویتهای جدی توسعه مترو است البته اقداماتی هم در زمینه اتوبوسرانی و تاکسیرانی انجام شده است. با تزریق واگنهای جدید و اتوبوسهای جدید میتوان بخشی از مشکلات را برطرف کرد.
براساس این گزارش روزانه تعداد زیادی از شهروندان ساعتهای طولانی در معابر به دلیل ترافیک گرفتار میشوند و ساعتها وقتشان در مسیر تلف میشود. توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه در حوزه اتوبوس و مترو با جدیت دنبال میشود. همچنین هوشمندسازی شهر هم میتواند باعث کاهش ترافیک در شهر شود. دولت قرار است با پرداخت 15 درصد پیشپرداخت قرارداد 630 دستگاه واگن چینی را هم نهایی کند اگر این واگنها هم وارد خطوط شود، جابجایی مسافرین در مترو قدری تسهیل میشود.
اعطای تسهیلات به نوسازی ناوگان/نوسازی 2500 دستگاه تاکسی از ابتدای سال
مهدی جمالینژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور میگوید: 820 دستگاه اتوبوس به شهرداریهای کشور واگذار میشود و این اقدام در 15 سال اخیر بیسابقه است. اعطای تسهیلات به نوسازی ناوگان یکی دیگر از اقداماتی است که در دولت صورت پذیرفته تا شهرداریها ناوگان فرسوده خود را نوسازی کنند. همچنین نوسازی 2500 دستگاه تاکسی هم از ابتدای سال انجام شده است و قطعا تا پایان سال تعداد بیشتر میشود.
براساس این گزارش، در راستای تحقق برنامه ها باید تعداد اتوبوسهای شهر تهران به حدود 10 هزار دستگاه برسد. در حال حاضر تعداد اتوبوس ها کم است اما مدیریت شهری تصمیم دارد ناوگان را تقویت کند. در گام اول دولت تعدادی اتوبوس تولید داخل را به ناوگان حمل و نقل شهری تزریق کرده و قرار است تا پایان سال تعداد اتوبوس بیشتری وارد ناوگان شود./ فارس