اصلاح الگوی مصرف چه نقشی در خروج کشور از بحران خشکسالی دارد؟-راهبرد معاصر
فیروز قاسم‌زاده، سخنگوی صنعت آب در گفت‌و‌گو با «راهبرد معاصر» پاسخ‌ داد:

اصلاح الگوی مصرف چه نقشی در خروج کشور از بحران خشکسالی دارد؟

فیروز قاسم‌زاده، سخنگوی صنعت آب با بیان خشکسالی‌های اخیر در کشور و لزوم اصلاح الگوی مصرف گفت: چاره‌ای جز اصلاح سیاست‌های الگوی مصرف وجود ندارد. از مردم خواهش می‌کنم شرایط آبی کشور را درک کنند، زیرا تا مخازن به شرایط عادی برگردد باید سیاست‌های مدیریت مصرف را پیگیری کرد.
فیروز قاسم‌زاده؛ سخنگوی صنعت آب
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۲ - ۰۹ آبان ۱۴۰۱ - 2022 October 31
کد خبر: ۱۵۶۴۳۷

اصلاح الگوی مصرف چه نقشی در خروج کشور از بحران خشکسالی دارد؟

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ با افزایش روند تغییرات اقلیمی، پدیده خشکسالی نه تنها در ایران بلکه بر مناطقی مانند اروپا و آمریکا سایه افکنده و طبق تحقیقات دانشگاه فردوسی مشهد، ایران تا سال ۱۴۱۵ با خشکسالی جدی مواجه است. هم‌اکنون منابع آب تجدیدپذیر ایران روند کاهشی دارد، درحالی‌که پیش‌تر منابع آب تجدیدپذیر در ایران حدود ۱۳۰ میلیارد متر مکعب بود و اکنون به ۱۰۰ میلیارد متر مکعب رسیده است.

 

فیروز قاسم‌زاده، سخنگوی صنعت آب درباره کاهش بارندگی‌ها و خشکسالی در کشور به خبرنگار «راهبرد معاصر» گفت: سال جاری وارد پاییز خشک شده ایم و خشکسالی سومین سال متوالی است که تکرار می‌شود. تاکنون بارش‌های مناسبی در کشور رخ نداده و عمدتاً بارش‌ها در نواحی شمالی کشور متمرکز بوده است.

 

آماری که از سدها جمع آوری شده حاکی است ورودی سدها در ماه نخست پاییز 880 میلیون متر مکعب بوده که نسبت به سال گذشته 12 درصد کاهش نشان می‌دهد

وی افزود: عددی که طبق داده‌های ایستگاه های وزارت نیرو استخراج شده است، دریافت حدود 3 میلی‌متر بارندگی را نشان می‌دهد که این در مقایسه با مهرماه سال گذشته حدود 44 درصد کاهش و نسبت به شاخص‌های بلندمدت در نیم قرن اخیر حدود 59 درصد کاهش داشته است.

 

سخنگوی صنعت آب عنوان کرد: در شرایطی که خشکسالی در کشور چندین سال متوالی رخ داده است، طبعاً ورودی به مخازن آب سطحی و زیرزمینی کاهش می‌يابد. در بخش آب سطحی شاخص طبق ذخایر ورودی سدها در نظر گرفته می‌شود، آماری که از سدها جمع آوری شده حاکی است ورودی سدها در ماه نخست پاییز 880 میلیون متر مکعب بوده که نسبت به سال گذشته 12 درصد کاهش نشان می‌دهد. این رقم نسبت به پنج سال اخیر با 30 درصد کاهش مواجه بوده‌ است.

 

قاسم‌زاده با بیان اینکه فقط ۳۷ درصد ظرفیت سد‌های کشور آبگیری شده است، تصریح کرد: در یک ماهه نخست پاییز 1 میلیارد و 950 میلیون مترمکعب آب خروجی از مخازن ثبت شد که نسبت به سال قبل 11 درصد کاهش داشته است. در حال حاضر مخازن سدهای کشور 37 درصد پرشدگی دارند.

 

سخنگوی صنعت آب گفت: طبق شاخص‌های بین‌المللی، وارد تنش آبی شده‌ایم. اگر سرانه هر نفر در کشور از یک‌هزار و 700 مترمکعب پایین تر باشد، تنش آبی را نشان می‌دهد و اگر به زیر یک‌هزار برسد، یعنی دچار کمبود آب شده ایم و مردم باید آن را به صورت ملموس درک کنند.

 

وی افزود: در سال گذشته طبق برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شد، با وجود اینکه سال خشکی را سپری کردیم، کمترین اثر را مردم در زندگی خود مشاهده کردند و به‌جز چند شهر در سایر نقاط کشور قطع آب‌ به‌وجود نیامد. در بخش کشاورزی نیز طبق آمارنامه، تولید محصولات کشاورزی نه تنها کاهش نیافت بلکه با رشد همراه بود که نشان می‌دهد اجماع خوبی میان دولت و مردم اتفاق افتاد و سال به خوبی سپری شد.

 

قاسم‌زاده ادامه داد: به‌تازگی سیاست‌های تشویقی و تنبیهی از سوی وزارت نیرو ابلاغ شد که این اقدام نیز در جای خود قابل توجه است. طبق این سیاست، هرکس بتواند در «الگوی خوش مصرف» قرار بگیرد، یعنی مصرف آبش نسبت به ماه قبل کمتر باشد، به ازای هر متر مکعب سه هزار تومان پاداش می‌گیرد.

 

وی عنوان کرد:  در سیاست‌های تنبیهی نیز تعرفه‌ها پلکانی افزایش می‌یابد و هر خانواری که فراتر از الگوی تعریف شده مصرف کند، جریمه خواهد شد که مبلغ آن در فیش آب آن خانوار لحاظ خواهد شد.  ۶ درصد مشترکان آب بدمصرف هستند که با جریمه های سنگین و حتی قطع آب مجازات می شوند.

 

قاسم‌زاده با تأکید بر اینکه چاره‌ای جز اصلاح سیاست‌ های الگوی مصرف وجود ندارد، تصریح کرد: از مردم خواهش می‌کنم شرایط آبی کشور را درک کنند، زیرا تا مخازن به شرایط عادی برگردد باید سیاست‌های مدیریت مصرف را پیگیری کرد. طبق شرایط منابع آبی که در بخش شرب پیش بینی شده، ممکن است در شهرها مدیریت فشار وجود داشته باشد. مدیریت فشار به معنای قطعی آب نیست، بلکه نوعی کاهش فشار در شبکه است که بتوان مصرف آب را مدیریت کرد.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار