طرح تعیین سقف برای قیمت گاز در اتحادیه اروپا به نتیجه نرسید-راهبرد معاصر

طرح تعیین سقف برای قیمت گاز در اتحادیه اروپا به نتیجه نرسید

کشور‌های عضو اتحادیه اروپا امروز (چهارشنبه) بر سر پیشنهاد اتحادیه مبنی بر محدود کردن قیمت گاز به ۲۷۵ یورو در هر مگاوات ساعت به توافق نرسیدند.
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۴ - ۰۲ آذر ۱۴۰۱ - 2022 November 23
کد خبر: ۱۶۰۵۸۴

به گزارش راهبرد معاصر پس از ماه‌ها درگیری در داخل بلوک ۲۷ کشوری اتحادیه اروپا، کمیسیون اجرایی اروپا در مورد آخرین اقدامات اضطراری برای کاهش بحران انرژی در آستانه فصل زمستان، پیشنهاد کرد برای گاز طبیعی مایع، سقف قیمت در نظر گرفته شود.

به گزارش رویترز، این تصمیم باعث تمسخر حامیان مداخله در بازار برای کاهش قیمت انرژی شد. ماتئوش موراویسکی، نخست وزیر لهستان سطح پیشنهادی را «بسیار بالا» دانسته است.

از سوی دیگر، پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا نیز گفت پیشنهاد کمیسیون اروپا برای تعیین سقف قیمت گاز طبیعی در مسیر درستی پیش نمی‌رود و حتی ممکن است منجر به افزایش قیمت شود.

بیش از ۱۵ کشور اتحادیه اروپا خواهان تعیین سقف قیمت هستند. بلژیک، لهستان، ایتالیا و یونان تهدید کرده‌اند در صورتی که بسته اقدامات اضطراری شامل یک برنامه عملی برای جلوگیری از قیمت‌های بسیار بالا نباشد، سایر اقدامات را که برای تصویب در روز پنجشنبه آماده شده است، مسدود خواهند کرد.

اما در سوی دیگر میز، اردوگاه کوچک، اما قدرتمندی قرار دارد که توسط آلمان، بزرگترین اقتصاد اتحادیه اروپا، رهبری می‌شود. آلمان به همراه هلند، سوئد و فنلاند استدلال کرده‌اند که تعیین سقف قیمت باعث می‌شود شرکت‌های ارائه دهنده گاز به دنبال مشتری‌های دیگری بگردند و از سوی دیگر، انگیزه مردم برای صرفه جویی کاهش پیدا کند.

یک دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا که نخواسته نامش فاش شود، این طرح را «بسیار خطرناک» توصیف کرده است.

گفتنی است، اعمال هشت بسته تحریمی علیه روسیه سبب افزایش شدید قیمت گاز در اتحادیه اروپا و نوسان آن در ماه‌های اخیر شده است. کمیسیون اتحادیه اروپا در ماه سپتامبر تعیین سقف قیمت گاز روسیه را پیشنهاد کرد، اما پس از مقاومت کشور‌های اروپای مرکزی و شرقی که نگران بودند مسکو با قطع گاز دست به اقدام تلافی‌جویانه بزند، این ایده را کنار گذاشتند.

اروپا پیش از اعمال تحریم‌ها، تقریباً ۴۰ درصد گاز خود را از روسیه وارد می‌کرد. اکنون با کاهش عرضه از روسیه به اروپا، این میزان به حدود ۸ درصد کاهش یافته است. برخی از دیپلمات‌های اتحادیه اروپا می‌گویند سقف قیمت کمک چندانی به کاهش قیمت گاز اروپا نمی‌کند و بیشتر به عنوان یک حرکت ژئوپلیتیکی برای کاهش درآمد مسکو در نظر گرفته شده است./باشگاه خبرنگاران

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار