به گزارش راهبرد معاصر، سیدجعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در تهران با اشاره به تداوم آلودگی هوا اظهار کرد: منشأ آلودگی هوای تهران عمدتا منابع متحرک هستند و طبق مطالعاتی که شرکت کنترل ترافیک انجام داده است، ۶۰ درصد از ذرات معلق موجود در هوا از منابع متحرک یعنی موتورسیکلتها و خودروها هستند.
وی گفت: همچنین اگر مجموع آلایندهها یعنی انواع آلایندههای گازی و ذرات معلق را حساب کنیم، حدود ۸۲ درصد مربوط به منابع متحرک میشود بنابراین باید به سمت حذف موتورسیکلتهای بنزینی و جایگزینی آنها با موتورسیکلتهای برقی برویم که شهرداری تهران به این موضوع ورود کرده تا بتوانیم موتور سیکلتهای برقی را جایگزین کنیم.
رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران بیان کرد: بحث دوم مربوط به نوسازی خودروهای فرسوده است که در اولویتهای کاری شورای شهر تهران قرار دارد که شامل خودروهای عمومی مثل اتوبوسهای شهری و همینطور تاکسیها میشود.
تشکری هاشمی ادامه داد: در همین راستا بیش از ۶ هزار دستگاه اتوبوس تا پایان دوره شورای ششم پیشبینی کردیم که به شبکه اتوبوسرانی تهران اضافه شود همچنین نوسازی ۵۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده در اولویت کاری شورا قرار دارد.
وی با بیان اینکه دولت نیز برای کاهش آلودگی وظایفی بر عهده دارد، تصریح کرد: کیفیت بخشیدن به سوخت، عدم استفاده از سوختهای ناپاک مثل مازوت در نیروگاهها و کارخانجات و اجبار بر اسقاط خودروهای فرسوده از جمله کارهایی است که باید توسط دولت انجام شود.
رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه برای کنترل آلودگی، همه مجموعههای ذی ربط باید پای کار بیایند، تاکید کرد: شهرداری با نوسای منابع متحرک، وزارت صنعت با تولید خودروهای باکیفیت، وزارت کشور با از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و وزارت نفت با کیفیت بخشیدن به سوخت میتوانند در کنار یکدیگر کار منطقی انجام دهند و هوای شهر را بهبود بخشیم./ فارس