به گزارش راهبرد معاصر، محمدمهدی کاظمی درباره 960 هزار دانشآموز خارج از مدرسه اظهار کرد: سامانهای را با هدف شناسایی دانشآموزان بازمانده از تحصیل ایجاد کردیم که طی بخشنامهای به ادارات کل آموزش و پرورش استانها ابلاغ شده تا استانها اطلاعات سامانههای مختلف در حوزه شناسایی دانشآموزان بازمانده از تحصیل را تجمیع کنند و اقدامات لازم برای جذب و بازگرداندن این دانشآموزان به محیط آموزشی انجام شود.
برخی دانشآموزان به مدارس برنگشتند
وی افزود: نرخ گذر تحصیلی دانشآموزان از پایه نهم به پایه دهم کاهش یافته است البته برخی از دانشآموزان در آموزش غیرحضوری ظاهراً در کلاس درس حضور داشتند اما زمانی که آموزش حضوری شد به مدارس برنگشتند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: آموزش مجازی و غیرحضوری مدارس در افزایش آمار ترک تحصیل بیتأثیر نبوده و اسفند سال گذشته اعلام شد؛ اگر آموزش غیرحضوری ادامه یابد یکی از تبعات آن افزایش میزان ترک تحصیل دانشآموزان و دشوار شدن بازگشت به مدرسه، افت یادگیری و بالطبع کاهش انگیزه دانشآموزان برای ادامه تحصیل خواهد بود.
عضو شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بازماندگی از تحصیل دلایل مختلفی دارد از جمله مسائل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بیان کرد: بخشهای مختلفی همچون وزارت کشور، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان بهزیستی، کمیته امداد، سازمان ثبت و احوال و نهادهای عمومی غیر دولتی در شناسایی و جذب دانشآموزان نقش دارند و باید در این رابطه به آموزش و پرورش کمک کنند.
مشکلات فرهنگی، اقتصادی و ازدواج 3 عامل اصلی ترک تحصیل
کاظمی ادامه داد: مشکلات فرهنگی و اقتصادی و ازدواج از دلایل مهم در ترک تحصیل دانشآموزان است، همچنین عدم دسترسی به مدرسه در همان منطقه به دلیل محدودیت تعداد دانشآموزان نیز تأثیرگذار است؛ البته مدارس شبانهروزی و روستا مرکزی برای تسهیل دسترسی دانشآموزان مناطق محروم ایجاد شده است./ تسنیم