اولین آزمایش انسانی کاشت تراشه مغزی-راهبرد معاصر

اولین آزمایش انسانی کاشت تراشه مغزی

ایلان ماسک اعلام کرد استارت‌آپ تراشه‌های مغزی نورالینک امسال اولین مورد را در مغز انسان کاشت خواهد کرد.
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۲ - ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - 2023 June 17
کد خبر: ۱۸۹۷۶۲

به گزارش راهبرد معاصر؛ ایلان ماسک، اعلام کرد انتظار دارد که استارتاپ تراشه مغزی نورالینک اولین آزمایش انسانی خود را در سال جاری آغاز کند.

ماسک، طی سخنرانی در رویداد «VivaTech» پاریس گفت که نورالینک قصد دارد تراشه را برای یک بیمار تتراپلژی یا فلج ۴ اندام طی پخش اینترنتی تحت نظارت رویترز کاشت کند.

نورالینک ماه گذشته، گفت که مجوز سازمان غذا و داروی ایالات متحده را برای اولین آزمایش بالینی در انسان دریافت کرده است.

کارشناسان پیشتر به رویترز گفتند که بیش از یک دهه طول می‌کشد تا نورالینک بتواند ثابت کند که دستگاه آن برای انسان ایمن هستند.

با اینحال جدول زمانی ماسک در مورد نورالینک معمولا درست از آب در نمی‌آید و او از سال ۲۰۱۹ حداقل در ۴ مورد پیش‌بینی کرده بود که نورالینک به زودی آزمایش‌های انسانی را آغاز خواهد کرد.

این شرکت که در سال ۲۰۱۶ تأسیس شد، ابتدا در اوایل سال ۲۰۲۲ از سازمان غذا و دارو درخواست مجوز کرد و این آژانس با استناد به ۱۰‌ها نگرانی ایمنی، آن را رد کرد. برخی از مسائل نگران کننده مربوط به باتری لیتیومی دستگاه، امکان رفتن سیم‌های ایمپلنت به داخل مغز و چالش استخراج ایمن دستگاه بدون آسیب رساندن به بافت مغز هستند.

کارمندان نورالینک سال گذشته، به رویترز گفتند که این شرکت با عجله و انجام عمل‌های جراحی روی میمون‌ها، خوک‌ها و گوسفندها، منجر به مرگ حیوانات شد، زیرا ماسک کارکنان را برای دریافت مجوز تحت فشار قرار داده است.

برای نمونه این شرکت در سال ۲۰۲۱، از هر ۶۰ خوک، ۲۵ مورد را با کاشت اشتباه کُشت، خطایی که کارمندان گفتند می‌توان به راحتی با آمادگی بیشتر از آن جلوگیری کرد. نورالینک همچنین توسط دفتر بازرس کل وزارت کشاورزی ایالات متحده به دلیل نقض احتمالی رفاه حیوانات تحت بررسی قرار گرفته است.

ارزش این شرکت در ماه‌های اخیر افزایش یافته است. نورالینک دو سال پیش، در دور جمع‌آوری سرمایه خصوصی نزدیک به ۲ میلیارد دلار ارزش داشت و اکنون ارزش آن بر اساس معاملات سهام خصوصی حدود ۵ میلیارد دلار است. بر اساس معاملات ثانویه، سهام نورالینک که برخی از کارکنان آن را در اختیار دارند؛ تنها طی دو سال حدود ۱۵۰ درصد افزایش یافته است. / رویترز

تحلیل های برگزیده