افزایش سرطان روده در کشور-راهبرد معاصر

افزایش سرطان روده در کشور

رئیس انجمن علمی آندوسکوپی‌های گوارشی ایران گفت: روند سرطان معده در کشور روبه کاهش است، اما همچنان سرطان روده، بیشترین علت مرگ‌های ناشی از سرطان است.
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۹ - ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - 2023 June 21
کد خبر: ۱۹۰۵۹۹

به گزارش راهبرد معاصر؛ کامران باقری لنکرانی روز چهارشنبه در یک نشست خبری که در سازمان نظام پزشکی کشور برگزار شد، افزود:سال گذشته حدود ۱۲ هزار بیمار مبتلا به سرطان روده بزرگ در کشور ثبت شده که ۶ هزار نفر آن‌ها جان خود را از دست دادند و شمار مبتلایان به این سرطان ۲ برابر می‌شود و سبک زندگی و چاقی علت ابتلا به آن است

وی ادامه داد: در ۱۰ سال آینده تعداد تشخیص سرطان‌های روده ۲ برابر خواهد شد و اکنون ۶۰ هزار بیمار مبتلا به التهاب روده‌ای در کشور شناسایی شده و تخمین زده می‌شود تعداد این بیماران ۱۰۰ هزار نفر باشد.

وی اظهارداشت: در عین حال روند میزان ابتلا به سرطان معده کاهش یافته، این سرطان بیشترین علت مرگ سرطان در هر دو جنس مرد و زن است.

لنکرانی با اشاره به نقش مهم تغذیه و پیشگیری از عوامل خطر زا مانند سیگار کشیدن، گفت: در نیمه شمالی کشور به دلیل ژنتیک، تغذیه، وجود عوامل باکتری زا شیوع سرطان بیشتر است و در برخی مناطق به علت وجود نیترات در آب سرطان معده شایعتر بوده و انجام آندوسکوپی در تشخیص و درمان زودهنگام این بیماری‌ها نقش مهمی دارد.

وی اظهار داشت: در گذشته به دلیل تصمیم نادرست انجام آندوسکوپی در مطب‌ها ممنوع شده بود، اما با بررسی این موضوع توسط وزیر بهداشت دولت سیزدهم این کار در مطب‌ها قانونی شده و موجب تشخیص زودهنگام بیماری التهابی به ویژه سرطان‌های معده و روده خواهد شد.

لنکرانی توصیه کرد افراد بالای ۴۰ سال به خصوص کسانی که سابقه سرطان یا بیماری‌های التهابی روده در خانواده دارند، سالانه برای تشخیص زودهنگام سرطان روده و معده آندوسکوپی انجام دهند، این بیماری‌ها نیاز به مراقبت جدی دارد، درمان آن‌ها به خوبی در دسترس است و یک تا دو درصد ممکن است مبتلایان دچار بدخیمی شوند.

وی تصریح کرد: استفاده از ظروف یکبار مصرف در بروز سرطان نقش دارد هدفمان ایجاد ترس و واهمه بین مردم نیست باید با آگاهی رسانی و اقدامات پیشگیرانه از افزایش سرطان در کشور جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه ابتلا به سرطان معده در زنان میانسال رو به افزایش است، علت بروز این بیماری را استفاده از لوازم آرایشی بیان کرد.

وی در پایان با اشاره به وجود ۹۰۰ فوق تخصص گوارش و کبد در کشور، بر اهمیت تشخیص زودهنگام سرطان‌های دستگاه گوارش تاکید کرد. / ایرنا

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده