جذب 7000 معلم جدید در آموزش و پرورش فارس + جزئیات-راهبرد معاصر

جذب 7000 معلم جدید در آموزش و پرورش فارس + جزئیات

جمعیت کل دانش‌آموزان فارس در هر سه مقطع تحصیلی ۹۴۰ هزار نفر است و یکی از مهمترین چالش‌ها برای آموزش و پرورشِ باکیفیت آنها کمبود معلم است.
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۵ - ۲۲ تير ۱۴۰۲ - 2023 July 13
کد خبر: ۱۹۴۲۶۱

به گزارش راهبرد معاصر؛ در زمان حاضر ۶۱ هزار و ۷۲۳ معلم در استان مشغول به فعالیت هستند و با این وجود مسئولان آموزش و پرورش فارس در بیشتر رشته‌ها و مقاطع از کمبود شدید نیروی مورد نیاز خبر می‌دهند.


هم اکنون دانشگاه فرهنگیان شیراز در حال تربیت معلم مورد نیاز مدارس فارس است اما تا زمانی که این دانشگاه در تامین نیروی انسانی مورد نیاز نهاد آموزش و پرورش به خودکفایی برسد، بکارگیری معلم از میان دانش‌آموخته‌های دیگر دانشگاه‌ها با برگزاری آزمون استخدامی یکی از راهکارها است.

 

امسال در اقدامی کم سابقه، استخدام ۲۸ هزار آموزگار ابتدایی و ۲۲ هزار دبیر و هنرآموز آموزش و پرورش در دستور سازمان اداری استخدامی دولت سیزدهم قرار گرفت.


استان فارس از نظر جمعیت دانش‌آموزی سومین استان کشور است و از نظر پراکندگی ناحیه‌های آموزش و پرورش رتبه نخست را دارد. این جمعیت دانش‌آموزی نیازمندی بالایی را در تامین شمار استانداردی از معلم را برای این استان ایجاد کرده است به گونه‌ای که حتی پس از جذب سهمیه تعیین شده برای فارس نیز کماکان با کمبود بیش از ۱۰ هزار نفری مواجه است.


جذب هفت‌هزار معلم تازه نفس در فارس، تزریق خون تازه در رگ‌های آموزش و پرورش

به گفته مدیرکل آموزش و پرورش فارس قرار است تا پیش از آغاز مهر تحصیلی امسال در ۲ آزمون استخدامی اخیر یعنی جذب آموزگار و دبیر و هنرآموز و مربی پرورشی از میان دانش‌آموختگان دیگر دانشگاه‌ها و جذب دانشجو معلمان هفت هزار نفر در استان بکار گرفته شوند.


معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش و پرورش فارس نیز معتقد است که جذب این میزان نیروی آموزگار، دبیر و هنرآموز در یک سال اقدام کم سابقه، ارزشمند و از بزرگترین خدمات دولت سیزدهم به آموزش و پرورش این استان است.


مجید زارعی در نشست تخصصی ارزیابان بخش مصاحبه و گزینش عمومی پذیرفته شدگان ماده ۲۸ پروژه استخدامی آموزگاران گفت: در فرآیند پروژه استخدامی آموزگاران سال ۱۴۰۲، تعداد یکهزار و ۹۸۷ نفر سهمیه به استان تخصیص یافت.


به گفته او از این شمار ۷۴۳ آموزگار در مرکز استان مشغول به تدریس می‌شوند که تا اندازه زیادی نیاز چهار ناحیه آموزش و پرورش شیراز را پاسخ می‌دهد.


زارعی با بیان اینکه ۱۷ کانون ارزیابی در فارس فعال شده است، اضافه کرد: علاوه برجذب آموزگاران، فرآیند جذب دبیران، مربیان پرورشی، دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان و ایثارگران نیز در تابستان امسال برگزار می‌شود که انجام مراحل مصاحبه و گزینش آنها در فرصت کم باقی مانده تا مهرماه شرایط کاری سنگین و مهمی را برای آموزش و پرورش فارس ایجاد کرده است.


معاون پژوهش، برنامه ریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش و پرورش فارس افزود: از ۲۲ هزار مجوز استخدام دبیر و هنرآموز آموزش و پرورش در کشور، یک هزار و ۶۵۱ نفر سهمیه استان است که فرآیند گزینش آن شهریورماه انجام می‌شود.

 

او با اشاره به تفاوت‌های فرآیند مصاحبه و گزینش در این دوره، بیان کرد: با وجود نداشتن تجربه دراین روش گزینش، با تأمین تجهیزات الکترونیکی تلاش کردیم مشکلات کانون های ارزیابی به حداقل برسد.


گزینش بهترین‌ها برای کسوت معلمی

فرآیند مصاحبه از سه هزار و ۸۰۰ پذیرفته شده مرحله نخست آزمون استخدام آموزگاران از ۱۷ تیرماه آغاز شده و تا ۲۰ روز ادامه دارد.


مدیر منابع انسانی و امور اداری اداره کل آموزش و پرورش فارس درباره انجام این فرآیند توضیح داد: در ابتدا بررسی مدارک پذیرفته شدگان در حضور شخص انجام و پس از آن فرد برای انجام معاینات پزشکی به مراکز بهداشتی و درمانی ارجاع داده می‌شود، در مرحله مصاحبه ارزشیابان متخصص و آموزش دیده، کار سنجش افراد را انجام می دهند و فرد باید حداقل ۴۷۰ امتیاز از مجموع یک هزار امتیاز را آورده باشد.


اکبرپور ادامه داد: نمره آزمون و امتیازات کسب شده در مرحله مصاحبه تجمیع و به سازمان سنجش آموزش کشور ارسال و پس از پردازش نتیجه نهایی تا پایان مرداد ماه به داوطلبان اعلام می‌شود.


به گفته او مصاحبه داوطلبان از سه بخش شامل انجام تدریس، ایفای یک نقش و شرکت در یک کارگروه و پاسخ به سوالات تشکیل می‌شود.


معلمان تازه نفس استان فارس پس از قبولی نهایی در دوره مقدماتی و فشرده ارایه شده در شهریورماه، حضور می یابند و در طول سال تحصیلی نیز در دوره های ضمن خدمت شرکت می‌کنند./ایرنا

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده