اظهارات صحرایی درباره گزینش بد نیروهای داوطلب ورود به آموزش و پرورش-راهبرد معاصر

اظهارات صحرایی درباره گزینش بد نیروهای داوطلب ورود به آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش گفت: هیچ آموزشی نمی تواند گزینش بد نیروهای داوطلب ورود به آموزش و پرورش را جبران کند.
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۰ - ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - 2023 August 08
کد خبر: ۱۹۸۵۰۹

به گزارش راهبرد معاصر، هزار و بیست و نهمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش با حضور وزیر آموزش و پرورش، دبیرکل شورای عالی و سایر اعضای آن در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد.در این جلسه رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش با ارائه گزارشی از فعالیت‌ها و دستاوردهای آموزش و پرورش، اظهار کرد: هیچ آموزشی نمی‌تواند گزینش بد نیروهای داوطلب ورود به آموزش و پرورش را جبران کند؛ باید در گزینش افراد برای جذب در آموزش و پرورش دقت و ظرافت بیشتری به خرج داده شود.

 

وی با بیان اینکه در گزینش داوطلبان ورود به آموزش و پرورش باید صلاحیت‌های حرفه‌ای، اختصاصی و عمومی آنها به دقت مورد بررسی قرار گیرد، افزود: گزینش و جذب نیرو برای آموزش و پرورش باید با آرامش و فرصت کافی انجام شود.

 

صحرایی با اشاره به اینکه سرنوشت آینده فرزندان این سرزمین در دستان معلم است، گفت: یک کانون ارزیابی برای گزینش نیروهای داوطلب ورود به دانشگاه فرهنگیان ایجاد کرده‌ایم؛ این کانون به دقت به ارزیابی صلاحیت‌های حرفه‌ای، عمومی و اختصاصی داوطلبان می‌پردازد.

 

وی ادامه داد: ظرفیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان برای سال تحصیلی جدید 30 هزار نفر است که هر سال 5 هزار نفر تا رسیدن به مرز 40 هزار نفر به آن اضافه می‌شود.

 

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: برای اولین بار در بهمن سال 1402 کنکور ویژه تربیت معلم برگزار می‌شود لذا تا مهر سال آینده فرصت داریم که نیروهای داوطلب ورود به آموزش و پرورش را از لحاظ صلاحیت‌های فردی و حرفه‌ای گزینش و جذب کنیم.

 

وی با اشاره به اینکه شورای عالی آموزش و پرورش باید برنامه و طرح‌های تربیتی را از معاونت، سازمان‌ها و دانشگاه‌های وابسته به آموزش و پرورش مطالبه کند، تصریح کرد: فعالیت‌های تربیتی در مدارس باید مورد توجه جدی دست اندرکاران نظام تعلیم و تربیت قرار گیرد.

 

وی با اشاره به ضرورت دقت در انتخاب و انتصاب مدیران مدارس، اضافه کرد: شیوه نامه، آیین‌نامه انتخاب و انتصاب مدیران مدارس به استان‌ها اعلام شده است. هدف ما از اعلام این شیوه نامه انتخاب و انتصاب مدیران توانمند، اثرگذار، خلاق و نوآور و متعهد به اهداف نظام تعلیم و تربیت است.

 

صحرایی با اشاره به اینکه سند هنوز به کف مدرسه نرسیده است، افزود: باید راهنمای اجرای سند تحول بنیادین در مدرسه تهیه و تدوین شود تا مبنای برنامه ریزی و عمل مدارس قرار گیرد.

 

وی افزود: شاخص‌های ارزیابی سند تحول بنیادین باید هر چه سریعتر تدوین شود. برای هر موضوع سند باید مشخص کنیم چه کاری انجام شده است.

 

وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: برگزاری دوره‌های ضمن خدمت جهت آشنایی فرهنگیان با سند تحول بنیادین یک ضرورت انکارناپذیر است چون محور اصلی اجرای سند تحول در مدرسه، معلم است.

 

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ظرفیت‌های شورای عالی آموزش و پرورش برای کمک به نظام تعلیم وتربیت، گفت: یکی از وظایف شورای عالی بررسی و تصویب برنامه‌های درسی و تربیتی تمام مؤسسات آموزشی کشور که در حوزه آموزش و پرورش فعالیت دارند، است. این یک ظرفیت بی‌نظیری است که باید از آن برای نظام‌مند کردن فعالیت‌های آموزشی و پرورشی استفاده کرد.

 

وی در پایان پیشنهاد کرد که جلسات شورای عالی آموزش و پرورش به جای اینکه در دفتر وزیر تشکیل شود در مدارس، سازمان‌ها و دانشگاه‌های وابسته به آموزش و پرورش برگزار شود./ فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده