به گزارش راهبرد معاصر؛ صنعت حمل و نقل ریلی، امروزه در جهان مورد توجه بسیاری از کشورها قرار گرفته است. صنعت یاد شده بویژه نقش بسزایی را میتواند در زمینه گردشگری و تسهیل رفت و آمد میان همسایگان ایفا نماید. سالانه شمار کثیری از گردشگران ایرانی، شهرهای ترکیه را به عنوان مقصد خود انتخاب نمودهاند، از همین روست، که مقامات مربوطه در پی آنند که علاوه به اتصال راهآهن کشور به دو شهر وان و آنکارا، زمینه راهاندازی قطاری از تهران تا استانبول را فراهم آورند.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در همین باره با بیان اینکه بر اساس بررسیهای صورت گرفته استقبال خوبی از قطار تهران استانبول خواهد شد و صرفه اقتصادی خوبی برای سرمایهگذار آن وجود خواهد داشت، گفت: «در ارتباط با ترکیه توسعه قطارهای گردشگری را نیز در پروتکل به امضاء رسیده توسط طرفین گنجاندهایم و همکاران ما در حال کار کارشناسی روی آن هستند و از سوی دیگر نیز وزارت گردشگری ترکیه و راه آهن این کشور علاقه مندی خودشان را نشان دادهاند و امیدواریم تا اینگونه سیرها نیز بین دو کشور رونق بگیرد.»
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه بازه زمانی درنظر گرفته شده برای احداث و راهاندازی قطار تهران - استانبول چقدر است و آینده آن را چگونه میبینید؟ اظهار کرد: قطعا توسعه خطوط ریلی بین ایران و ترکیه و حتی کشورهای مختلف دیگر آینده خوبی دارد اما نمیتوان از هم اکنون برای راهاندازی و بهرهبرداری از قطار تهران - استانبول زمانی را مشخص کرد و باید منتظر شروع عملیات اجرایی آن باشیم.
سعید رسولی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در این باره در گفتوگویی با ایسنا میگوید: «توسعه حمل و نقل بین المللی چه در حوزه باری و چه در حوزه مسافری جزو اولویتهای راهآهن است و در همین راستا راهاندازی قطار تهران-وان و تهران-آنکارا مورد موافقت قرار گرفت و در حال انجام است که استقبال خوبی از آن شده است.»
وی افزوده است که: «برای راهاندازی خط ریلی تهران-استانبول نیز در حال مذاکره هستیم و از قبل و سالهای دور نیز تقاضا برای آن وجود داشته است. بنابراین طرح این موضوع را انجام داده و همکاران من در حوزه مسافری با راه آهن ترکیه در حال گفتوگو، مذاکره و رایزنی هستند.»
رسولی ادامه داد: مهمترین مسالهای که وجود دارد این است که شرکتی که می خواهد این کار را انجام دهد، باید نیاز سنجی کند و ببیند که تا چه حد ظرفیت جا به جایی مسافر در این خط ریلی وجود دارد، چقدر از آن استقبال خواهد شد؟ و اساسا مسافر در این مسیر وجود دارد که ارزش سرمایهگذاری هنگفت اینچنینی را نیاز داشته باشد؟
حوزه ریلی یکی از مهمترین زیربخشهای توسعه حمل و نقل بینالمللی است و در همین راستا خط ریلی تهران-وان و تهران-آنکارا در سال جاری به بهرهبرداری رسید و به گفته مسئولان ریلی و بر اساس آمارهای موجود از آژانسهای مسافری و گردشگری، در همین مدت کوتاه استقبال مناسبی از آن شد.